خانه » کاشت مو » کاشت مو با روش سلول های بنیادی
آخرین مقالات

کاشت مو با روش سلول های بنیادی

کاشت مو به روش سلول های بنیادی

فهرست مطالب

آیا کاشت مو با سلول های بنیادی ممکن است؟ کاشت مو با سلولهای بنیادی می‌تواند پاسخی به بسیاری از محدودیت‌هایی باشد که در حال حاضر از نظر پزشکی، برای داوطلبان کاشت مو وجود دارد. البته احتمالا پیوند مو از دیگران حتی با جدیدترین روش کاشت مو هم میسر نخواهد بود. با این حال، مشکلاتی مانند کاشت مو بدون بانک مو به طور کامل با به کار گیری کاشت مو به روش تکثیر، حل خواهند شد. مسائلی که پیش از این، تنها با درمان‌هایی مثل کاشت مو به روش HRT قابل رسیدگی بودند.

کلینیک ره یا: کاشت مو با بهترین مواد

کاشت مو سلولهای بنیادی در سال 2022 یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات در محافل پزشکی هستند. این روش، که گاه با نام کاشت مو با روش fci نیز مورد اشاره قرار گرفته، افقی جدید را برای داوطلبان پدیدار کرده است. محققان امیدوارند تا نتایج درخشان جوانسازی پوست با سلولهای بنیادی را در این حوزه نیز تکرار کنند.

در این مقاله از وبلاگ کلینیک ره یا با ما همراه باشید تا تمام وجوه مهم در کاشت مو با سلول‌های بنیادی را بررسی کنیم. هدف ما این است که بدانیم آیا در حال حاضر کاشت مو به روش fci در ایران قابل انجام است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: روشهای تقویت مو

فرآیند کاشت مو به روش سلول های بنیادی چیست

ریزش موها در بزرگسالی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نقص در سلول‌های بنیادی پوستی در ریزش مو نقش دارند. سلول های بنیادی، دسته ای از سلول‌های غیرتخصصی در فیزیولوژی انسانی هستند که خود کار خاصی را انجام نمی‌دهند؛ اما امکان تبدیل به دیگر سلول‌ها را دارند.

فرآیند کاشت مو به روش سلول های بنیادی

در کاشت مو به روش سلول های بنیادی، پزشک با نمونه برداری از پوست سر و استخراج سلول های بنیادی زیر پوستی، ماده اولیه جهت کشت تعداد محدودی فولیکول را به دست می‌آورند. در ادامه و با کشت فولیکول‌ها در شرایط آزمایشگاهی، به تعداد زیادی فولیکول کلون شده دست پیدا خواهیم کرد.

 این فولیکول‌ها می‌توانند برای پیوند موی طبیعی مورد استفاده قرار گیرند. البته راه دیگری نیز متصور است که در آن، تنها سلول‌های بنیادی را پرورش داده تا پس از تزریق، به فولیکل‌های جدیدی تبدیل گردند. روش دوم تاکنون نتایج آزمایشگاهی بهتری را در بر داشته است. 

در حال حاضر تیم‌های تحقیقاتی متعددی در جهان در حال کار روی کاشت مو با سلول‌های بنیادی هستند. در ایران، مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه تهران این تحقیقات را به پیش می‌برد. با وجود تفاوت‌ها، اصول کلی درمان میان متخصصان مورد توافق قرار گرفته است. به این ترتیب، شاکله‌ی اصلی این درمان شامل سه مرحله است:

  1. با بهره‌گیری از پانچ بیوپسی، سلول‌های بنیادی مورد نیاز، از ناحیه‌ی چربی‌های زیر پوست استخراج می‌شوند.
  2. چربی و نمونه فولیکول استخراج شده با قرار گرفتن در سانتریفیوژ، تصفیه شده و سوسپانسیون حاوی سلول‌های بنیادی به دست می‌آید. این سوسپانسیون پس از مخلوط شدن با پلاسمای حاوی پلاکت خون داوطلب، مجددا به داخل سر پوست سر تزریق خواهد شد. این روش که به شدت مشابه با روش PRP است، می‌تواند موجب رشد فولیکول‌های جدیدی در محل تزریق شوند.

تکنولوژی سلول بنیادی چیست؟

البته بدیهی است که کاشت مو به روش سلول های بنیادی تنها در بهترین کلینیک کاشت مو امکان انجام خواهد داشت؛ چرا که روشی به شدت تخصصی و پیشرفته به شمار می‌رود. تکنولوژی سلول‌های بنیادی از بزرگترین جهش‌ها در علم پزشکی قرن بیست و یکم بوده که با استفاده از سلول‌های غیرتخصصی بنیادی، موفق به درمان وخیم‌ترین آسیب‌های فیزیولوژیکی گردیده است.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل عوارض مصرف دخانیات بر روی کاشت مو و ابرو

در حال حاضر محققان آمریکایی، اسپانیایی و ژاپنی در حال مطالعه روی استفاده از روش‌های کاشت مو با سلول های بنیادی هستند. 

مزایا و ویژگی های مفید کاشت مو به روش سلولهای بنیادی

مهمترین کاربردهای سلول های بنیادی در کاشت مو، شامل احیای فولیکول‌های از دست رفته با کاشت مو به روش تکثیر است. به این ترتیب، بسیاری از افرادی که تا پیش از این نمی‌توانستند کاشت مو انجام دهند، موفق به بازیابی موهای خود خواهند شد. همچنین می‌توانیم به درمان آلوپسی با کاشت به روش سلول های بنیادی امیدوار باشیم.

البته مزیت های کاشت مو به روش سلول های بنیادی محدود به یک یا دو مورد نیست. کاشت مو به روش تکثیر، راه حلی نهایی را در درمان طاسی سر با سلول های بنیادی فراهم خواهد آورد. در نتیجه دیگر نیازی به تحمل عوارض وخیم روش‌های کاشت موی نواری نخواهیم داشت.

همچنین بانک مو در کاشت مو به روش FIT محدودیت‌های زیادی را به داوطلبان تحمیل می‌کند. کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی موجب می‌گردد تا کاشت مو بدون بانک مو دیگر یک رویا نباشد. به این ترتیب درمان طاسی سر با کمک سلولهای بنیادی به راحتی و با کمترین عوارض میسر خواهد بود.

کاشت مو سلولهای بنیادی در سال 2022

کاندیدای مناسب برای کاشت مو با سلول بنیادی

با این حال کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی ممکن است در ابتدای راه خود قیمت گزافی را داشته باشد. هزینه کاشت مو به روش سلولهای بنیادی در حال حاضر به طور دقیق قابل پیش بینی نیست؛ چرا که روند درمانی موفقی تا کنون ارائه نشده است. با این حال، این سوال همچنان مطرح می‌باشد که چه کسانی بهترین کاندیدای مناسب برای کاشت مو با سلول بنیادی هستند؟

در پاسخ، معمولا به سه دسته از داوطلبان اولویت داده می‌شود:

  • مبتلایان به آلوپسی آندروژنیک و سیکاتریسیال
  • کسانی که بانک موی مناسبی ندارند و یا نمی‌خواهند از ذخیره کاشت موی خود استفاده کنند
  • کسانی که امکان انجام جراحی ندارند

عوارض جانبی کاشت مو به روش سلول های بنیادی

به دلیل عمومی نشدن کامل نتایج تحقیقات، در حال حاضر نمی‌توان عوارض مشخصی را برای این روش ارائه کرد. با این حال بهبودی پس از عمل کاشت موی سلول بنیادی به احتمال زیاد سریع بوده و عوارض جدی مورد انتظار نیستند. البته این موضوع به میزان موفقیت در روش کاشت مو سلول بنیادی بستگی دارد. چرا که در صورت شکست، ممکن است نتایج جانبی ناخواسته‌ای را شاهد باشیم.

FDA تاکنون دو مرتبه در سال‌های 2017 و 2019 درباره‌ی عوارض وخیم روش‌های تأیید نشده کاشت مو با سلول های بنیادی هشدار داده است. همچنین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز هنوز هیچکدام از روش‌های کاشت مو با کمک سلول های بنیادی را تأیید نکرده است.

بیشتر بخوانید: بانک مو چیست؟‌

آخرین موفقیت ها در پیشرفت روش سلولهای بنیادی کاشت

به دلیل اهمیت این روش، بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر به دقت آینده‌ی کاشت مو با سلول های بنیادی را زیر نظر دارند. تاکنون نتایج تحقیقات در مورد کاشت مو به روش کشت سلول‌های بنیادی، امیدوارکننده بوده است. در یکی از آخرین پیشرفت ها در کاشت مو سلول های بنیادی 2020 محققان توانستند تا انتهای هفته‌ی ۲۳ به دستاوردهای قابل توجهی دست یابند.

با این حال باید به خاطر داشت که احتمالا در آینده‌ی نزدیک نمی‌توان موفقیت ویژه‌ای را از این روش انتظار داشت. به همین دلیل در حال حاضر، توصیه‌ی پزشکان معتبر در این زمینه، استفاده از متدهایی مانند کاشت مو به روش میکروگرافت یا fit است. شما برای کسب مشاوره تخصصی می‌توانید به ما تماس بگیرید.

مقاله‌ای که برای شما آماده کردیم، مربوط به بلاگ ره یا بوده و می‌توانید نکات جذاب و آموزش‌های دیگر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید. می‌توانید برای دریافت انواع خدمات زیبایی از خدمات کلینیک پوست و مو ره یا بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *