عبارت «بانک مو» در کاشت مو بسیار حائز اهمیت است. بانک مو به بخشی از بدن گفته میشود که محل رویش فولیکول های مویی است که قرار است در ناحیه تحت درمان پیوند زده شوند. گرچه در اکثر موارد منظور از بانک مو،‌ پشت سر است،‌ اما در موارد خاص، سایر بخش های بدن نیز میتوانند به عنوان بانک مو مورد استفاده قرار بگیرند. کیفیت و تعداد فولیکول های مو در بانک مو تأثیر بسیاری بر نتیجه نهایی کاشت مو دارد.

کلینیک ره یا: کاشت مو با تخفیف عالی

بانک مو چیست

بانک مو چیست؟

بانک مو ناحیه ای از بدن است که فولیکول های مو از آنجا استخراج و جمع آوری میشوند. این فولیکول ها در ادامه برای کاشت مو یا کاشت ابرو استفاده میشوند.

اغلب مواقع از پشت سر به عنوان بانک مو استفاده میشود. این ناحیه شامل فاصله بین گوش ها و کناره های سر میشود که معمولاً دارای حجمی متراکم از مو است و نسبتاً تعداد زیادی فولیکول موی سالم و مقاوم در برابر طاسی و ریزش مو دارد. به این ناحیه بانک مو گفته میشود، زیرا از آن به عنوان ذخیره فولیکول مو برای کاشتن در نواحی دیگری که فولیکول های مو آسیب دیده و دچار ریزش مو شده است استفاده میشود.

بانک مو باید به گونه ای باشد که بتوان موی آن را اهدا کرد، یعنی از آن قسمت گرفت و در قسمتی دیگر به کار برد. داشتن بانک موی مناسب و سالم، برای کاشت مو، بسیار ضروری و مهم می باشد. اهمیت آن به اندازه ای است که، اگر بانک مناسب را نداشته باشید، نمی‌توانید، عمل کاشت موی طبیعی را انجام دهید.

بسیار مهم است که پیش از انتخاب یک ناحیه به عنوان بانک مو و برداشتن فولیکول از آن به نکاتی که اشاره شد در انتخاب بانک مو توجه کنید.

از نکات دیگر درباره ی بانک مو و اهمیت نقش آن در کاشت مو، قوی و ضعیف بودن بانک هر فرد می باشد، که قبل از کاشت مو، بانک مو باید از این نظر توسط پزشک متخصص بررسی شود.

بانک موی قوی

بانک موی قوی

معمولاً بانک موی خوب و سالم دارای 10 هزار تا 12 هزار گرافت موی سالم است. بانک موی خوب و سالم میتواند تا 5 هزار گرافت مو برای پیوند مو ارائه دهد. چنین بانک مویی بهترین گزینه برای موفقیت در عمل کاشت مو به شمار میرود.

افرادی که بانک موی قوی دارند، یعنی موهای سالم و مقاوم دارند. این افراد بهترین کاندید، برای کاشت موی طبیعی هستند. اگر بانک موی شما قوی باشد، آسیب خیلی کمی به فولیکول مو در زمان برداشت مو و کاشت مو وارد خواهد شد.

افرادی که دارای بانک موی قوی هستند، به دلیل اینکه موهای موجود در بانک موی آنها، از مقاومت بالایی برخوردار است، در زمان کاشت، وقتی که این موها از بانک مو برداشته شده و در محل جدید کاشت می شوند، به همان اندازه مقاوم مانده و به رشد خود ادامه می دهند و ریزش نخواهند داشت.

بانک موی ضعیف

بانک موی ضعیف

تعداد فولیکول موی سالم موجود در بانک مو در موفقیت آمیز بودن عمل کاشت مو بسیار تأثیرگذار است. اگر بانک مو به اندازه کافی فولیکول مو نداشته باشد به آن بانک موی ضعیف گفته میشود. چنین بانک مویی ممکن است باعث شود تعداد گرافت موی قابل پیوند کم باشد و مانع از موفقیت آمیز بودن کاشت مو شود.

برخی از افراد دارای بانک موی ضعیف هستند. یعنی این افراد دارای موهای نازک و کم پشت هستند و موهای آنها از مقاومت و تراکم بالا برخوردار نیست. این افراد نمی توانند از موهای خود برای کاشت استفاده کنند.

کاشت مو با بانک موی ضعیف

علم پزشکی برای افرادی که دارای بانک موی ضعیف هستند نیز راه حل هایی ایجاد کرده است. این افراد می توانند از روش های دیگر کاشت موی طبیعی، مثل روش کاشت مو BHT استفاده کنند. در این روش برای کاشت مو، از موهای قسمت های دیگر بدن، مثل دست، پا، سینه و پشت کمر استفاده می شود. پس افراد دارای بانک موی ضعیف نیز می توانند از کاشت موی طبیعی بهره ببرند.

بانک مو کجاست؟

کناره ها و پشت سر بهترین نواحی بدن به عنوان بانک مو هستند. استفاده از این نواحی به عنوان بانک مو منجر به بهترین نتیجه ممکن در کاشت مو میشود، زیرا دارای تعداد زیادی فولیکول موی سالم هستند. با این حال در برخی موارد پشت سر ممکن است بانک موی خوبی به شمار نرود. ممکن است این ناحیه به اندازه کافی فولیکول نداشته باشد یا در این ناحیه طاسی سر وجود داشته باشد. در چنین شرایطی میتوان از نواحی دیگری از بدن به عنوان بانک مو استفاده کرد. ریش آقایان و موهای بدن دو موردی هستند که میتوان از آنها به عنوان بانک مو استفاده کرد.

روش‌های برداشت گرافت از بانک مو

روش های برداشت گرافت

گرافت در علم پزشکی به معنای پیوند می باشد. گرافت ها بافت زنده‌ی مو و فولیکول‌های موی سالم می باشند، که از بانک مو برداشته شده و به قسمت های دیگر، که فولیکول های آنها زنده نیستند پیوند داده می‌شوند. اگر به محل رویش موها دقت کنید، می‌بینید که برخی از موها به صورت چند شاخه از یک نقطه رشد کرده اند. چند تار مو، دارای یک پیاز مشترک هستند، به این پیاز موی تک شاخه یا چند شاخه، گرافت مو گفته می شود، یعنی گرافت ها دارای یک تا چهار تار مو هستند. گرافت مو علاوه بر پیاز مو، از بافت پیوندی، غده سبابه، عضله و یک رشته ی عروقی و عصبی تشکیل شده است.

روش های مختلفی برای برداشت گرافت از بانک مو و پیوند آنها به ناحیه کم مو یا بدون موی سر وجود دارد، که پزشکان متخصص کاشت مو، با توجه به نوع بانک موی هر فرد، تشخیص می دهند که کدام روش مناسب می باشد.

در یک روش به نام روش FUT، یک ناحیه ی پوست را به همراه گرافت، از پشت سر جدا کرده، پوست را به چند قسمت تقسیم می کنند، سپس فولیکول ها را از پوست جدا کرده و در ناحیه ی کم مو کاشت می کنند. در این روش، پوست سر در ناحیه ی جدا شده را با بخیه به یکدیگر وصل می کنند، اما پس از جراحی و بهبود، جایی از بخیه در پوست باقی نمی ماند.

در روش دیگر به نام روش کاشت مو FIT، که شایع ترین روش کاشت موی طبیعی می باشد، گرافت از پشت سر برداشته شده و در جای دیگر کاشت می شود، در این روش نیاز به جراحی و بخیه نیست.

در روش کاشت مو SUT، با کمک دستگاه های دقیق لیزری، گرافت برداشته و در محل های مورد نظر، کاشته می شود، در این روش نسبت به روش های دیگر، تعداد بیشتری فولیکول کاشت می شود.

در عمل کاشت موی طبیعی، برداشت گرافت از بانک مو، بسیار اهمیت دارد و پزشک متخصص باید تجربه و دقت کافی را در این زمینه داشته باشد و از ابزار های مناسب برای برداشت گرافت استفاده کند. گرافت ها باید به گونه ای برداشته شوند که به بانک مو آسیب وارد نشود و خود گرافت ها نیز هیچ گونه آسیبی نبینند.

به عنوان مثال، وقتی که بانک مو ضعیف باشد، متخصص باید دقت لازم را به عمل آورد و  برای داشتن نتیجه خوب، از گرافت های محدود در بانک موی فرد، بهترین استفاده را بکند و گرافت های مقاوم و مؤثر را برداشت کند، به دلیل اینکه، گرافت های ضعیف، ممکن است بعد از پیوند، زنده نمانده و آسیب ببینند. بنابراین متخصص کاشت مو، باید تخصص کافی و توانایی انجام پیوند موی طبیعی را داشته باشد تا بتواند کاشت مویی را انجام دهد که نتیجه ی مؤثری برای افراد داشته باشد.

مراقبت‌ از بانک مو بعد از کاشت

ترمیم بانک مو بعد از برداشت فولیکول‌های مو


ترمیم بانک مو

ترمیم بانک مو ممکن است تا دو هفته زمان ببرد. پس از عمل کاشت مو، جراح یک پوشش سبک روی این ناحیه قرار میدهد. در دوره بهبودی ممکن است احساس خارشی جزئی در این ناحیه داشته باشید. همچنین ممکن است کمی حساسیت و قرمزی در این ناحیه وجود داشته باشد. با این وجود نیاز نیست نگران باشید. این علائم به زودی برطرف میشوند و زخم ها نیز التیام میابند.

رشد بانک مو بعد از کاشت


رشد بانک مو بعد از کاشت

موی برداشته شده از بانک مو ممکن است دیگر در آن ناحیه نروید.

هنگام استخراج واحدهای فولیکول مو که به اختصار به آن FUE  (Follicle Unit Excision) گفته میشود، فولیکول های مو در گروه های 1-4 تایی برای پیوند به ناحیه ای که دچار ریز مو شده، از بانک مو برداشته میشوند.  سپس جراح، فولیکول های مو را به صورتی پراکنده از بانک مو استخراج میکند تا جای خالی موهای برداشته شده از بانک مو قابل مشاهده نباشد. علت این مسئله این است که در برخی افراد موهای برداشته شده از بانک مو دیگر در آن ناحیه نمی رویند. با این حال استخراج فولیکول به روش کاشت مو FUE باعث میشود جای زخم در آن ناحیه قابل دیدن نباشد. در این روش جراح فولیکول های مو را از ناحیه ای از بانک مو انتخاب میکند که تراکم مو بسیار بالا باشد. در حالی که در کاشت مو به روش FUT جراح فولیکول های مو را از بانک مو به صورت یک نوار باریک به روش جراحی خارج میکند. این نوار از فولیکول های مو بسیار نازک ولی بلند است به طوری که جای خالی آن در بانک مو به سختی قابل مشاهده است. معمولاً موها در اطراف برش ایجاد شده شروع به رشد میکنند، اما گاهی اوقات روی خود خط برش نیز مو می روید و جای زخم ایجاد شده به مرور محو میگردد. امروزه فناوری به حدی رشد کرده است که میتوان رویش مو در بانک مو را نیز تحریک کرد. درمان های پیشرفته ای همچون PRP (Platelet Rich Plasma) که برای بهبود جای زخم ایجاد شده در بانک مو و بازسازی فولیکول های مو برداشته شده در این ناحیه به کار میروند.

سؤالات پرتکرار

آیا می‌توان از بانک موی دیگران برای کاشت مو استفاده کرد؟

یک مورد مهم این است که، موی مناسب را فقط می توان از بدن خود فرد گرفت. زیرا باید مویی را پیوند زد که بدن آن را قبول کرده و با بدن فرد سازگاری داشته باشد و باعث ریزش نشود، یعنی مویی که از بدن خود فرد نباشد، سازگاری لازم با بدن را نداشته و بدن آن را رد خواهد کرد.

بنابراین در کاشت موی طبیعی، بدن فقط موی خود فرد را قبول خواهد کرد. به همین دلیل، نیاز است که به بانک موی خود اهمیت داده و آن را با روش های مختلف تقویت کنید.

چرا داشتن بانک موی قوی اهمیت دارد؟

بانک مو تأثیر مهمی بر نتیجه عمل کاشت مو میگذارد. بنابراین انتخاب ناحیه درست و مناسب به عنوان بانک مو بسیار مهم است. ناحیه ای که به عنوان بانک مو انتخاب میکنید تاثیر بسیاری بر نتیجه و حاصل عمل کاشت مو خواهد داشت.

چه زمانی نمی‌توانیم از بانک مو برای کاشت مو استفاده کنیم؟

معمولاً عمل کاشت مو در صورت ابتلا به بیماری پوستی در بانک مو، توصیه نمیشود. برای دست یابی به بهترین نتیجه ممکن از عمل کاشت مو حتماً پس از رفع مشکل پوستی این درمان را انجام دهید. در صورت ابتلا به بیماری های پوستی همچون پسوریازیس، درماتیت یا اگزما، باید از دریافت گرافت مو  اجتناب کنید، زیرا بر نتیجه درمانتان اثر منفی میگذارد.

چگونه از ایجاد عفونت در بانک مو پس از عمل کاشت مو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد عفونت در بانک مو پس از عمل کاشت مو باید ناحیه بانک مو را تا جای ممکن پاکیزه نگه دارید.

چه زمان میتوان موهای ناحیه بانک مو را تراشید؟

پس از گذشت حدود سه هفته از عمل کاشت مو میتوانید موهای ناحیه بانک مو را بتراشید.

چرا بانک مو ورم میکند؟

یکی از عوارض جانبی عمل کاشت مو تجمع مایعات است. تجمع مایعات میتواند باعث ورم کردن پوست سر و صورت پس از کاشت مو شود. علاوه بر این، ورم کردن پوست سر پس از عمل یک واکنش طبیعی بدن به جراحی است درست همانطور که در جراحی های دیگر نیز در ناحیه تحت درمان بدن دچار ورم میشود.

آیا بعد از کاشت مو، بانک مو پانسمان می‌شود؟

نخستین شب پس از عمل کاشت مو بانک مو پانسمان میشود، اما ناحیه ای که مو در آن کاشته شده بدون پوشش باقی میماند. روز بعد میتوانید پانسمان بانک مو را نیز بردارید.

آیا بانک مو دوباره رشد میکند؟

تنها در بخش هایی از بانک مو که فولیکول مو به طور کامل استخراج نشده رویش مجدد مو اتفاق می افتد.

این مقاله در بلاگ ره یا تولید شده است و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است. انواع خدمات زیبایی را میتوانید در کلینیک پوست و مو ره یا بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *