درمان سیاهی و گودی زیر چشم با PRP، بررسی میزان تاثیر، ماندگاری و عوارض

سیاهی و گودی زیر چشم ممکن است به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، افزایش سن، کشیدن سیگار، رژیم‌های لاغری و جراحی‌های پرتهاجمی ایجاد شود. پی آر پی (PRP) یا پلاسمای غنی از پلاکت، از فاکتورهای جوانسازی بدن خود فرد برای کمک به زیبایی، بازیابی خاصیت ارتجاعی و درخشش طبیعی پوست استفاده می‌کند. پلاسما حاوی ترکیباتی مانند پلاکت‌ها، فاکتورهای رشد و سیتوکین‌ها است که همگی موجب جوان‌سازی و زیبایی پوست می‌شوند.

آیا پی آر پی در درمان سیاهی و و گودی زیر چشم موثر است؟

آیا پی ار پی در درمان سیاهی و و گودی زیر چشم موثر است؟

بله، در وهله اول، پی ار پی تولید کلاژن را تشویق می کند، تا پوست حجیم شده و انعطاف‌پذیرتر شود. پوست حجیم‌تر می‌تواند گودی زیر چشم را پر کند و همچنین پوست محکم‌تر و ضخیم‌تر دیده خواهد شد. در ادامه با ضخیم شدن پوست تیرگی ناشی از دیده شدن رگ‌ها و بافت زیر چشم از بین می‌رود. پی ار پی همچنین می‌تواند پف زیر چشم را برطرف کند. در واقع پی ار پی علت‌های مختلف سیاهی زیر چشم را به طور هم‌زمان مورد هدف قرار می‌دهد.

PRP همچنین می‌تواند خونرسانی به رگ‌های خونی را تشویق کند تا کبودی برطرف و با برطرف کردن مایعی که موجب پف زیر چشم است زیبایی را به چشم‌ها باز گرداند. با بهبود خونرسانی به کمک پی ار پی پوست انعطاف‌پذیرتر و سیاهی و گودی زیر چشم درمان می‌شود.

از آنجایی که پی ار پی از خون فرد تشکیل شده است، عوارض آن برای تزریق به زیر چشم برای درمان سیاهی و گودی به میزان قابل توجهی کمتر از فیلرها است.

مزایای پی ار پی زیر چشم

مزایای پی ار پی زیر چشم

پی ار پی برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم موجب زیبایی و جوانسازی بافت می‌شود. مزایای این کار عبارتند از:

  • بازیابی حالت ارتجاعی از دست رفته و پر شدن گودی زیر چشم
  • افزایش کلاژن و الاستین پوست
  • ایجاد رگ‌های خونی جدید و بهبود خون‌رسانی
  • از بین بردن پف زیر چشم
  • بهبود متابولیسم پوست و حذف سلول‌های مرده

کاندیداهای درمان سیاهی و گودی زیر چشم با PRP

کاندیداهای درمان سیاهی و گودی زیر چشم با PRP

عوامل مختلفی می‌توانند موجب سیاهی و گودی زیر چشم شوند. برخی از این موارد قابل اجتناب هستند، در حالی که برخی دیگر دست ما نیستند. به همین دلیل است درمان‌های مختلف و تغییرات سبک زندگی برای برخی افراد موثر است، اما همیشه کارساز نیست.

درمان گودی و سیاهی چشم برای افرادی موثر است که دچار موارد زیر باشند:

ناحیه زیر چشم ممکن است به دلیل کاهش حجم با افزایش سن، گود به نظر برسد. پی ار پی برای درمان گودی زیر چشم بسیار موثر است.

چه تغییر رنگ ناشی از هیپرپیگمانتاسیون، ژنتیک، آلرژی، سن یا عوامل سبک زندگی باشد، PRP می تواند کمک کننده باشد. یکی دیگر از دلایل سیاهی زیر چشم، کاهش حجم است. هنگامی که یک فرورفتگی زیر چشم باشد، می‌تواند در آن ناحیه سایه ایجاد کند. پی ار پی با افزایش حجم و درمان گودی موجب به حداقل رسیدن سیاهی زیر چشم می‌شود.

پی ار پی می تواند به حجیم شدن ناحیه زیر چشم کمک کند و به کاهش چین و چروک در گوشه چشم (چروک‌های پنجه کلاغی) کمک کند.

نحوه عملکرد PRP روی سیاهی و گودی زیر چشم

نحوه عملکرد PRP روی سیاهی و گودی زیر چشم

پی ار پی با کمک پلاسمای غنی از پلاکت که حاوی ترکیباتی مانند پلاکت‌ها، فاکتورهای رشد و سیتوکین‌ها (فاکتورهای جوانسازی) است برای بهبود و بازیابی خاصیت ارتجاعی و درخشش طبیعی پوست استفاده می‌کند. در واقع این فرآیند، تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد و در نتیجه به تدریج سلامت بافت پوست را در طول دوره درمان بهبود می‌بخشد. پس از 3 تا 4 جلسه (در فواصل زمانی 3 تا 4 هفته) PRP نتایج تا دو سال باقی می‌ماند. در واقع بعد از تزریق، پلاسما ظرف 2 تا 3 روز توسط بدن جذب می‌شود. بازسازی بافت طی این چند روز شروع و تا 3 تا 4 ماه آینده ادامه می‌یابد.

مراقبت‌های قبل از انجام پی ار پی

مراقبت‌های قبل از انجام پی ار پی

حداقل یک هفته قبل از درمان سیاهی و گودی زیر چشم با پی ار پی از موارد زیر اجتناب کنید:

  • محصولات حاوی رتینول
  • NSAIDs یا داروهای رقیق‌کننده خون مانند ایبوپروفن، ناپروسین، آسپرین
  • مکمل‌های غذایی خاص (جینکو، سیر، ویتامین E، ویتامین A، روغن کتان، کورکومین، مکمل نیاسین، غذاهای تند و سایر مواد خوراکی ضد التهابی)
  • استروئیدهای سیستمیک (پردنیزون، دگزامتازون)
  • برنزه کردن یا سولار
  • نوشیدن الکل و کشیدن سیگار

همچنین حداقل در 6 ماه قبل PRP از آکوتان استفاده نکنید. روز قبل و روز درمان آب کافی بنوشید تا خون‌گیری آسان شود.

اگر دچار تب، سرماخوردگی، آنفولانزا یا التهاب در نواحی درمان شدید، باید انجام PRP را به تعویق بیاندازید.

اگر سابقه تبخال دارید، برای پیشگیری از آن از داروهای مناسب مانند Valtrex قبل از درمان پی ار پی زیر چشم مصرف کنید.

پی ار پی زیر چشم چگونه انجام می‌شود؟

پی ار پی زیر چشم چگونه انجام می‌شود؟

در ویدئو زیر می‌توانید فیلم تزریق پی ار پی برای زیر چشم را ببینید:

ابتدا خون فرد گرفته و سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ پلاسما جدا می‌شود. مایع حاصل به رنگ طلایی است. این روش بدون درد است و معمولا یک کرم بی‌حس کننده موضعی به مدت 20-30 دقیقه قبل از شروع فرآیند زده می‌شود تا فرد کمترین حس ناراحتی در طول درمان سیاهی و گودی زیر چشم خود با پی ار پی نداشته باشد. در انتها پلاسما احیا کننده به نواحی مشکل‌دار، در این مورد زیر چشم، تزریق می‌شود تا بافت‌ها محرک لازم برای ترمیم و جوان سازی را دریافت کنند. کل انجام این کار حدوداً 30 دقیقه زمان می‌برد و فرد به روتین زندگی خود بازمی‌گردد.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی زیر چشم

پس از لیزر منتظر التهاب و قرمزی خفیف باشید. ممکن است در نواحی خاصی کبودی نیز به وجود بیاید. دستورالعمل‌های بعد از درمان سیاهی و گودی زیر چشم با پی ار پی عبارتند از:

  • حداقل تا 6 ساعت پس از درمان از هیچ گونه لوسیون، کرم یا لوازم آرایش استفاده نکنید.
  • حداقل 8 ساعت پس از درمان، زیر چشم را لمس، فشار، مالش یا دستکاری نکنید.
  • کرم و داروهایی که پزشک برای استفاده بعد از عمل می‌دهد را طبق دستور مصرف کنید. معمولا کرم را باید دو بار در روز به مدت 1 هفته بزنید. حتما کرم آبرسان بزنید سپس می توانید به روتین معمول مراقبت از پوست خود بازگردید.
  • از قرار دادن کمپرس سرد و یخ به ناحیه تحت درمان به مدت 48 ساعت خودداری کنید.
  • حداقل تا 48 ساعت پس از درمان از ورزش شدید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تعریق خودداری کنید. از آفتاب دوری کنید و حداقل به مدت 1 هفته روزانه از ضد آفتاب فیزیکی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • از مصرف الکل، کافئین و سیگار به مدت 48 بعد از درمان خودداری کنید. استعمال دخانیات زمان بهبودی را مختل می کند، بنابراین احتمال عوارض را افزایش می دهد و اثربخشی درمان را کاهش می دهد.
  • اجتناب از مصرف آسپرین، موترین، ایبوپروفن، (همه عوامل ضد التهابی غیر استروئیدی و استروئیدی) چون این موارد التهاب ایجاد می‌کنند و روند درمان سیاهی و گودی زیر چشم با پی ار پی را مختل می‌کنند.

عوارض پی ار پی زیر چشم

پی ار پی یک روش کم تهاجمی است که در آن از پلاکت‌های خون فرد برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم استفاده می‌شود. این یک روش بسیار ایمن با عوارض جانبی بسیار کم است. ممکن است در حین تزریق درد خفیفی را تجربه کنید که با استفاده از کرم بی‌حس کننده موضعی، قبل از آن کاهش می‌یابد. بلافاصله پس از تزریق PRP، ناحیه زیر چشم ممکن است بر افروخته یا قرمز به نظر برسد که معمولا در عرض سه روز فروکش می‌کند. پس از تزریق پی آر پی زیر چشم، ممکن است سوزن سوزن شدن خفیف، درد و تورم وجود داشته باشد که معمولا بعد از سه روز کامل برطرف می‌شوند. همچنین محل تزریق ممکن است تا چند هفته بعد کبود باشد.

ماندگاری پی آر پی زیر چشم

ماندگاری پی آر پی زیر چشم

نتایج تزریق پی ار پی برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم معمولا دائمی نیست. این نتایج می‌توانند بین 6 تا 12 ماه بسته به سن، شدت مشکل و واکنش بدن ماندگار باشند. همچنین برخی افراد ممکن است از نتایج درمان به صورت مادام‌العمر بهره‌مند شوند.

علت ایجاد گودی و سیاهی زیر چشم

دلایل سیاهی و گودی زیر چشم که فرد را کاندیدای درمان با پی آر پی می‌کند می‌تواند جزو موارد زیر باشد:

  • رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم: رژیم غذایی ناسالم حاوی نمک و کافئین زیاد می‌تواند منجر به گودی و سیاهی زیر چشم شود. سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی با منقبض کردن رگ‌های خونی موجب سیاهی و گودی زیر چشم می‌شوند.
  • استرس و خواب ناکافی: استرس می‌تواند موجب واکنش‌های متعددی در بدن شود، مانند عدم تعادل هورمونی و اختلالات خواب. خواب ناکافی جریان خون را به بدن کُند می‌کند و موجب سیاهی و گودی زیر چشم می‌شود.
  • سوء تغذیه و رژیم نامناسب: سیاهی و گودی زیر چشم می‌تواند به دلیل کمبود مواد غذایی لازم در بدن باشد. سطوح ناکافی آهن و ویتامین های B12 و K، جریان خون بدن را کُند و موجب سیاهی و گودی زیر چشم می‌شود.
  • نور خورشید: تاثیر مخرب اشعه ماوراء بنفش خورشید بر روی پوست اطراف چشم شدیدتر است. زیرا در مقایسه با سایر قسمت‌های صورت نازک‌تر است. افزایش تولید ملانین به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید زیر چشم بیشتر محسوس است.
  • دهیتراته شدن: از دست دادن آب می تواند گردش خون را کُند کرده و موجب تجمع سموم و مایعات زیر پوست شود. به همین دلیل است سیاهی و گودی زیر چشم پدید می‌آید.

علل اجتناب ناپذیر سیاهی دور چشم

البته تمامی دلایل سیاهی و گودی زیر چشم موارد بالا نیست. ممکن است شما سبک زندگی سالمی داشته باشید و مراقبت‌های پوست را رعایت کنید اما باز هم دچار سیاهی و گودی زیر چشم باشید. در این صورت پیشنهاد می‌شود از PRP برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم خود استفاده کنید. علل اجتناب ناپذیر عبارتند از:

  • ژنتیک: افراد زیادی به دلایل ژنتیکی دچار گودی و سیاهی زیر چشم هستند. رنگدانه تیرگی زیر چشم در این افراد ممکن است ناشی از انعکاس نور از وریدهای زیر پوست و مایل به آبی باشد.
  • افزایش سن: با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی و توانایی خود را برای ترمیم و بازسازی از دست می‌دهد. بنابراین، شروع به نازک شدن می‌کند و رگ‌های خونی زیر پوست موجب سیاهی زیر چشم و تحلیل بافت موجب گودی زیر چشم افراد می‌شود.
  • واکنش آلرژیک: اگر مستعد آلرژی هستید که موجب گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف چشم یا تجمع مایعات می‌شود، پی آر پی می‌تواند گزینه عالی برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم شما باشد.

هزینه پی آر پی زیر چشم

هزینه درمان سیاهی و گودی زیر چشم با پی ار پی به عوامل مختلفی مانند تکنولوژی دستگاه سانتریفیوژ، شدت تغییرات لازم، تعداد جلسات مورد نیاز، دستمزد پزشک و هزینه‌های جانبی کلینیک زیبایی بستگی دارد.

سخن آخر

درمان سیاهی و گودی زیر چشم با پی ار پی راهی ایمن، بدون عوارض و مؤثر است. اگر تصمیم به این کار را دارید، حتما در یک کلینیک معتبر و توسط یک پزشک باتجربه این کار را انجام دهید. رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بروز عوارضی مانند درد و کبودی را به حداقل رسانده و سپری کردن نقاهت را آسان‌تر می‌کنند.

سوالات متداول

آیا تزریق PRP برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم دردناک است؟

نه واقعا، تزریق‌ها می‌توانند ناراحتی جزئی ایجاد کنند، اما پزشک کرم بی‌حس‌کننده را روی محل تزریق می‌زند تا فرد چیزی احساس نکند.

آیا بعد از تزریق PRP باید استراحت کنم؟

خیر پس از اتمام تزریق، می‌توانید به روتین عادی خود بازگردید و نیازی به استراحت ندارید.

آیا PRP برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم همه جواب می‌دهد؟

اینکه آیا PRP برای هر فرد جواب می‌دهد یا خیر بستگی به شرایط خاص او دارد. برخی به مداخلات جدی‌تری مانند پی ار پی نیاز دارند. به همین دلیل است در کلینیک ره یا قبل از انجام کار، گزینه‌های مختلفی را با زیباجویان خود در میان می‌گذاریم.

چند جلسه درمان PRP مورد نیاز خواهد بود؟

ابتدا، پزشک وضعیت پوست بیمار را ارزیابی می‌کند و سپس سه تا جلسه پی ار پی یا بیشتر با فاصله چهار تا شش هفته برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم تجویز می‌کند.

نتایج PRP زیر چشم دائمی هستند؟

خیر، می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج 6 تا 12 ماه بسته به سن، واکنش بدن و شدت مشکل می‌توانند دوام داشته باشند. پس از این مدت معمولا یک جلسه تکرار برای حفظ نتایج انجام می‌شود.

مزایای PRP در مقابل فیلرهای زیر چشم چیست؟

فیلرهای پوستی و پی ار پی هر دو درمان‌های تزریقی برای جوان‌سازی پوست هستند. فیلرهای پوستی با پر کردن پوست با هیالورونیک اسید عمل می‌کنند. پی ار پی از خون خود فرد برای تحریک ترمیم طبیعی پوست استفاده می‌کند. بنابراین اگرچه فیلرهای هیالورونیک اسید کاملا بی خطرند اما پی ار پی چون از بدن خود فرد گرفته می‌شود هیچ عوارض جانبی مانند آلرژی ایجاد نمی‌کند.