خانه » خدمات پوستی » چه روش‌هایی برای درمان سیاهی زیر چشم موثر است؟
آخرین مقالات

چه روش‌هایی برای درمان سیاهی زیر چشم موثر است؟

چه روش‌هایی برای درمان سیاهی زیر چشم موثر است؟

فهرست مطالب

سیاهی زیر چشم معمولاً به دلیل خستگی، افزایش سن یا لاغری ایجاد می‌شود. حلقه‌های تیره زیر پلک همچنین ممکن است به دلایل ژنتیکی، آلرژی یا بیماری ظاهر شوند. درمان‌های خانگی مختلفی هم‌چون کرم‌های روشن کننده و روش‌های پزشکی مختلفی مانند تزریق فیلر، لیزردرمانی، PRP، مزوژل و… می‌توانند سیاهی زیر چشم را رفع کنند. چشم‌ها تاثیرگذارترین قسمت صورت هستند. بنابراین، درمان و رفع سیاهی زیر چشم علاوه بر کمک به سلامت پوست فرد، زیبایی و اعتماد به نفس او را نیز افزایش می‌دهد.

خدمات کلینیک ره یا: لیفت پلک و ابرو با بهترین تخفیف

درمان‌های سیاهی زیر چشم

درمان‌های مختلفی می‌توانند به فرد کمک کنند تا حلقه‌های تیره زیر چشم او برطرف شوند. برخی از روش‌های پزشکی برای کمک به کاهش سیاهی و درمان تیرگی زیر چشم به کار می‌روند. این درمان‌ها عبارتند از:

کرم‌های دور چشم

کرم‌های دور چشم

کرم‌های آبرسان و روشن کننده می‌توانند به درمان سیاهی زیر چشم کمک کنند. این کرم‌ها معمولا حاوی ترکیبات زیر هستند:

  • هیدروکینون
  • ترتینوئین
  • کوجیک اسید
  • آزلائیک اسید
  • ویتامین C موضعی

البته استفاده از کرم‌های موضعی پاسخگو درمان 100% سیاهی زیر چشم همه نیست. به همین دلیل فرد باید، با مشورت پزشک موثرترین روش درمان را انتخاب کند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی

در این روش با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک، می‌توان سیاهی زیر چشم را درمان کرد. پزشک ممکن است از لایه بردارهای شیمیایی همراه با کرم‌های موضعی برای تاثیر بیشتر استفاده کند. البته این روش ممکن است که عوارض مختصری برای پوست حساس دور چشم ایجاد کند، اما پزشکان ماهر با توجه به رنگ پوست و میزان تیرگی از مواد اولیه مناسب (با غلظت مشخص) استفاده خواهند کرد تا احتمال بروز هرگونه واکنش حساسیتی به حداقل برسد. منبع

بیشتر بخوانید: رفع خط خنده و لبخند بدون جراحی

تزریق فیلر

تزریق فیلر

اگر نازک شدن پوست یا از دست دادن بافت چربی موجب سیاهی زیر چشم شود، تزریق فیلر می‌تواند یک گزینه عالی برای درمان سیاهی زیر چشم باشد. همچنین تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) همراه با ژل هیالورونیک اسید یکی از روش‌های جدید درمان سیاهی زیر چشم است.

مزوژل/مزوبوتاکس

مزوژل مزوبوتاکس

مزوتراپی می‌تواند سیاهی زیر چشم را به شدت بهبود بخشد، استحکام بافت اطراف چشم بیشتر کند و همچنین اندازه کیسه‌های چربی (پف زیر چشم) را کاهش دهد. مزوژل و مزوبوتاکس رو‌ش‌های نوینی هستند که در کلینیک “ره یا” برای افزایش اثربخشی مزوتراپی و تزریق ژل/بوتاکس استفاده می‌شوند. بیماران معمولا می‌توانند تاثیر این درمان در همان روز ببینند.

لیزر

لیزر

لیزر یک درمان موثر برای سیاهی زیر چشم است. لیزر درمانی کم تهاجمی‌است. برای رفع سیاهی زیر چشم می‌توان از دستگاه‌های لیزر پالسی یا دایود استفاده کرد. برخی از حلقه‌های سیاهی زیر چشم به دلیل تولید بیش از حد رنگدانه ملانین ایجاد می‌شوند. لیزر با کمک امواج، موجب کاهش میزان ملانین بدون تأثیر بر بافت اطراف می‌شود. این روش درمان سیاهی زیر چشم همچنین تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند تا الاستیسیته و لطافت پوست افزایش یابد. نتایج نهایی معمولا بعد انجام کار قابل مشاهده هستند. برای حفظ نتایج شاید نیاز باشد حداقل سالی یک‌بار این کار تکرار شود.

بیشتر بخوانید: رفع خط اخم بین دو ابرو

پی آر پی – PRP

پی آر پی – PRP

پی آر پی زیر چشم یکی از موثرترین روش‌های درمان سیاهی زیر چشم برای هر کسی است. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، از عوامل جوانساز بدن برای کمک به التیام و بازیابی خاصیت ارتجاعی و درخشش طبیعی پوست هستند. پلاسمای خون حاوی ترکیباتی مانند پلاکت‌ها، فاکتورهای رشد و سیتوکین‌ها است که همگی موجب بهبودی و جوان‌سازی می‌شوند.

پی ار پی می‌تواند سیاهی زیر چشم به علت‌های مختلف را درمان کند. این روش با افزایش کلاژن سازی و بهبود خونرسانی به ناحیه زیر چشم، موجب برطرف شدن و درمان سیاهی زیر چشم می‌شود.

هایفوتراپی

هایفوتراپی

هایفوتراپی یا High-intensity focused ultrasound (HIFU) یکی از روش‌های جدید و موثر برای درمان سیاهی زیر چشم است. در هایفوتراپی به کمک امواج التراسوند، کلاژن‌سازی را تحریک و استحکام و جوانی پوست را بیشتر می‌کنند. نتایج هایفوتراپی در عرض چند ماه پس از درمان، بدون هیچ عوارض خطرناکی قابل مشاهده هستند.

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی پلک پائین می‌تواند کمک کند سیاهی زیر چشم ناشی از رسوب چربی یا افتادگی پوست درمان شود. این روش درمانی تهاجمی بوده که نیازمند به گذراندن دوران نقاهت نسبتا طولانی است. در ویدئو زیر نتیجه بلفاروپلاستی بیمار در کلینیک “ره یا” را می‌بینید:

درمان خانگی سیاهی دور چشم

درمان‌های خانگی برای از بین بردن سیاهی دور چشم به شرح زیر است:

  • قرار دادن کمپرس سرد به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم
  • خواب کافی
  • نوشیدن آب بیشتر
  • گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی
  • بالا نگه داشتن سر هنگام خواب
  • گذاشتن کیسه‌های (تی بگ) چای سیاه یا سبز خیس شده به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشم‌ها
  • و زدن کرم دور چشم

 از درمان‌های خانگی سیاهی دور چشم هستند.

کدام روش درمانی برای من بهتر است؟

در جدول زیر یک مقایسه کلی از روش‌های ذکر شده ارائه داده ایم اما در نهایت انتخاب روش درمان مناسب بر عهده پزشک شماست. پزشک با در نظر گرفتن نوع پوست، میزان تیرگی زیر چشم، حساسیت‌های پوستی شما و میزان تغییرات دلخواهتان روش‌ مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

روش شدت تغییرات نقاهت نتیجه نهایی
کرم‌های (روشن کننده) دور چشم بسیار کم ندارد. ممکن است بیش از 12 ماه زمان بخواهد.
لایه برداری شیمیایی متوسط ممکن است چند روز پوست قرمز و ملتهب شود. بلافاصله بعد درمان
تزریق فیلر زیاد ممکن است پوست تا چند روز کبود شود. بلافاصله بعد درمان تا دو ماه بعد
لیزر زیاد ندارد. بلافاصله بعد درمان تا دو ماه بعد
مزوژل/مزوبوتاکس زیاد ممکن است پوست تا چند روز کبود شود. بلافاصله بعد درمان تا دو ماه بعد
پی ار پی خوب ندارد. بلافاصله بعد درمان تا دو ماه بعد
تزریق ژل زیاد ممکن است پوست تا چند روز کبود شود. بلافاصله بعد درمان
هایفوتراپی متوسط ممکن است چند روز پوست قرمز و ملتهب شود. بلافاصله بعد درمان تا دو ماه بعد
بلفاروپلاستی زیاد طولانی و سخت. ممکن است به دو ماه زمان نیاز باشد. بلافاصله بعد درمان تا دو ماه بعد
درمان‌های خانگی بسیار کم ندارد. ممکن است بیش از 12 ماه زمان بخواهد.

علت سیاهی زیر چشم چیست؟

سیاهی زیر چشم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از شایع‌ترین دلایل سیاهی دور چشم افزایش سن است. با افزایش سن، پوست زیر چشم شروع به شل و نازک شدن می‌کند. به همین دلیل رگ‌های خونی زیر پوست بیشتر نمایان می‌شوند. دیده شدن رگ‌های خونی یکی از علت‌های سیاهی زیر چشم است. همچنین ممکن است گودی زیر چشم باعث سایه افتادن و تیره به نظر رسیدن زیر چشم باشد. سایر دلایل سیاهی زیر چشم که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند عبارتند از:

  • ژنتیک: مطالعات نشان داده است که سیاهی زیر چشم ممکن است ارثی باشد.
  • درماتیت: اگزما و درماتیت تماسی می‌توانند موجب گشاد شدن عروق خونی زیر چشم و تیره به نظر رسیدن آن شوند.
  • مالیدن چشم‌ها: مالش و خاراندن چشم‌ها می‌تواند باعث تورم و پارگی رگ‌های خونی زیر چشم شود.
  • کمبود خواب: یکی از دلایل تیرگی زیر چشم، کم خوابی است.
  • هایپرپیگمانتاسیون: قرار‌گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدن را تحریک می‌کند تا ملانین بیشتری بسازد. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد.
  • کم آبی: نوشیدن آب کم می‌تواند موجب تیرگی و نیاز فرد به درمان سیاهی زیر چشم شود.
  • سبک زندگی: عوامل دیگری مانند استرس، مصرف بیش از حد الکل و سیگار کشیدن می‌توانند موجب سیاهی زیر چشم شوند.

دیگر علائم همراه با سیاهی زیر چشم چیست؟

به طور کلی سیاهی زیر چشم تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست فرد خواهد بود. رنگ تیرگی زیر چشم می‌تواند به رنگ‌های آبی، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد. همچنین اگر ناحیه زیر چشم به دلیل سیاهی پف کرده باشد، ممکن است خطای دید ایجاد کنند و تیرگی آن بیشتر به نظر برسد.

دیگر علائم همراه با سیاهی زیر چشم، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم زیر چشم
  • خارش چشم
  • گرفتگی بینی یا سینوس
  • شل شدن پوست، چین‌وچروک یا پف زیر چشم

چه کسانی مستعد به تیرگی زیر چشم هستند؟

سیاهی زیر چشم می‌تواند در هر کسی رخ دهد، اما معمولا افراد زیر بیشتر مستعد به تیرگی زیر چشم هستند:

  • افراد مسن
  • دلایل ژنتیکی
  • برخی بیماری‌ها (تیروئید،‌هایپرپیگمانتاسیون و کم خونی)
  • مصرف دخانیات
  • داشتن رژیم غذایی کم آب
  • کاهش وزن شدید
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید
  • مصرف داروهای خاصی مانند بیماتوپروست برای گلوکوم
  • افراد گندمگون

به طور کلی خستگی شایع‌ترین علت ایجاد تیرگی زیر چشم است. درمان سیاهی زیر چشم یکی از به روزترین کارهای زیبایی در جهان است. لوازم آرایش و درمان‌های موقت/دائمی مختلفی برای بهبود سیاهی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن آخر

سیاهی زیر چشم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. عوامل ژنتیکی، پیری و سبک زندگی همگی در ایجاد آن‌ها نقش دارند. همچنین آلرژی، کمبود مواد مغذی یا بیماری‌های زمینه ای می‌توانند موجب سیاهی زیر چشم شود. درمان‌های خانگی و پزشکی مختلفی برای بهبود این مشکل وجود دارند. داشتن یک سبک زندگی سالم و خواب باکیفیت، رژیم غذایی متعادل و سرشار از آب می‌تواند به جلوگیری و درمان سیاهی زیر چشم کمک کنند.

سوالات متداول

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

سیاهی زیر چشم ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، مانند: سبک زندگی، ژنتیک و کمبود ویتامین و مواد مغذی.

علت گودی و سیاهی زیر چشم در زنان چیست؟

علت گودی و سیاهی زیر چشم زنان علاوه‌بر موارد بالا ممکن است به دلیل کم خونی و مشکلات هورمونی باشد.

چه ویتامین‌هایی برای درمان سیاهی زیر چشم مفید هستند؟

مطالعات نشان می‌دهند ویتامین E، ویتامین C و ویتامین K در محصولات موضعی برای رفع سیاهی زیر چشم مفید هستند. بسیاری از محصولات همچنین حاوی Retinoid متشکل از ویتامین A هستند که می‌تواند رنگ پوست را روشن کند.

کمبود چه ویتامینی موجب سیاهی زیر چشم می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهند که سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است رنگ‌دانه‌های پوست را افزایش دهد، که ممکن است موجب تیرگی زیر چشم شود. کم خونی ناشی از فقر آهن نیز ممکن است موجب سیاهی زیر چشم شود.

آیا سیاهی زیر چشم مربوط به بیماری کبد است؟

مطالعات نشان می‌دهند که 7.7 درصد از بیماران اختلالات کبدی، تیرگی زیر چشم دارند. اما، به طور کلی، نمی‌توان گفت علت این مشکل مرتبط با کبد است.

رفع سیاهی دور چشم با خمیر دندان امکان‌پذیر است؟

خیر، خمیردندان اصلا گزینه ایمنی برای زدن زیر چشم نیست. خمیردندان به دلیل ترکیب شیمیایی که دارد اگر زیر چشم مالیده شود ممکن است موجب بروز حساسیت و بثورات خطرناکی شود.

بهترین کرم برای درمان سیاهی زیر چشم چیست؟

علت و شدت سیاهی زیر چشم برای افراد مختلف متفاوت. یک متخصص پوست می‌تواند بگوید بهترین کرم برای درمان سیاهی زیر چشم هر بیمار چیست. اما معمولا کرم‌های حاوی رتینول، ویتامین C و ویتامین E بیشترین رضایت‌مندی را دارند.

آیا استفاده از یخ راه حل موثری برای درمان سیاهی دور چشم است؟

بله، استفاده از یخ می‌تواند برای از بین‌بردن سیاهی دور چشم مفید باشد اما به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از یخ ممکن است باعث قرمزی و حساسیت پوست زیر چشم شود.

مقاله‌ای که برای شما آماده کردیم، مربوط به بلاگ ره یا بوده و می‌توانید نکات جذاب و آموزش‌های دیگر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید. می‌توانید برای دریافت انواع خدمات زیبایی از خدمات کلینیک پوست و مو ره یا بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *