خانه » مقالات » مزوتراپی: عوارض، قیمت و مدت اثر ماندگاری
آخرین مقالات

مزوتراپی: عوارض، قیمت و مدت اثر ماندگاری

مزوتراپی

فهرست مطالب

مزوتراپی با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک انجام شده و در طی آن محلول مخصوصی به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌شود. مزوتراپی کاربردهای گسترده‌ای دارد و به طور کلی درمانی برای آسیب‌های پوستی و روشی برای تنظیم گردش خون خواهد بود. محتویات محلول تزریقی، به منطقه‌ی مورد درمان، هدف درمان، سن فرد و عوامل مختلف دیگری مثل نیازهای فرد (ویتامین‌ها، آمینواسیدها و مواد معدنی) بستگی خواهد داشت.

خدمات کلینیک ره یا: مزوتراپی مو با بهترین کیفیت

مزوتراپی چیست؟


 

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی از دو واژه‌ی لاتین مزو و تراپی تشکیل شده و به معنی درمان میانی است. این روش که نوعی روش زیبایی است، لایه‌ی میانی پوست را مورد هدف قرار داده و در آن از سوزنی شبیه به سوزن‌های طب سوزنی استفاده می‌شود. تزریق آمینواسید، مواد معدنی، آنزیم‌ها و ویتامین‌ها (به صورت تکی یا ترکیبی) به لایه‌ی میانی پوست با کمک سوزن، مزوتراپی نام دارد. مزوتراپی کاربردهای مختلفی داشته و در مناطق متفاوتی از بدن به کار می‌رود. عوامل مختلفی ازجمله وضعیت سلامت، سن، ویژگی‌های فیزیکی و نیازهای فرد تعیین کننده‌ی محتویات تزریق شده خواهند بود. درنتیجه این روش درمانی تا حد زیادی شخصی سازی شده است.

بیشتر بخوانید: روشهای تقویت مو

کاربرد‌های مزوتراپی


 

کاربرد‌های مزوتراپی

مزوتراپی نوعی روش درمانی بوده که بسته به محل استفاده می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد.

این روش مشکلات پوستی مختلف ازجمله ترک خوردگی، سلولیت، درمان چین و چروک و لکه‌های پوستی را از بین می‌برد. ویتامین‌های موجود در محلول مزوتراپی می‌توانند سلول‌های فیبروبلاست را برای تولید کلاژن بیشتر و مقابله با علائم پیری تحریک کنند. ازجمله مواد مفید برای پوست که در این روش به کار می‌روند می‌توان به ویتامین‌ها، عوامل رشد، هیالورونیک اسید، پپتیدها، آنتی اکسیدان ها و عناصر کمیاب اشاره کرد که شرایط را برای مقابله با آثار پیری در پوست فراهم می‌کنند.

این روش درمانی مخصوصاً برای افراد مبتلا به طاسی و ریزش مو به کار رفته و باعث تقویت رشد موها می‌شود.

مزوتراپی به عنوان روشی برای تسکین درد کوتاه مدت و بلند مدت در عارضه‌هایی مثل دردهای قاعدگی، میگرن، فیبرومیالژی، سندرم سرویکو براکیال، نورالژی و نقرس نیز به کار می‌رود. همچنین می‌توان از این روش در عارضه‌های التهابی مثل آسیب‌های ورزشی، آسیب‌های عضلانی–تاندونی، بورسیت و میوزیت استفاده کرد. درمان احتباس مایعات در مفاصل نیز با کمک مزوتراپی قابل انجام خواهد بود. در بیماری‌های روماتولوژیک می‌توان داروی موردنیاز را با استفاده از تزریقات مزوتراپی به طور مستقیم به ناحیه‌ی هدف رساند.

می‌توان از مزوتراپی در برخی از بیماری‌های عروقی نیز استفاده کرد. بیماری واریس که یک بیماری عروقی است با کمک مزوتراپی قابل درمان خواهد بود.

مزوتراپی به عنوان جایگزینی برای لیپوساکشن نیز به کار رفته و به از بین بردن چربی‌های شکم، پا، کمر و بازو کمک می‌کند. مزوتراپی چربی‌های زیر پوست را در خود حل کرده و می‌توان با کمک ورزش و رژیم غذایی مناسب نتایج آن را دائمی کرد.

فواید مزوتراپی


 

فواید مزوتراپی

  • یک محلول معمولی مزوتراپی ممکن است بیش از 50 ماده‌ی فعال به منظور ترمیم و بازسازی پوست داشته باشد.
  • مزوتراپی به دلیل استفاده از کرم بی حسی تقریباً بدون درد خواهد بود.
  • پس از انجام این روش زخمی بر روی پوست شما باقی نخواهد ماند.
  • استفاده از بیهوشی یا سدیشن در مزوتراپی ضروری نبوده و بیمار می‌تواند پس از درمان به خانه بازگردد.

مزوتراپی برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟


مزوتراپی در برخی از موارد توصیه نمی‌شود ازجمله:

  • مادران باردار
  • مادران شیرده
  • افراد دارای سابقه‌ی فلج شدن
  • افراد دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند
  • بیماران سرطانی
  • افراد مبتلا به اختلالات انعقادی
  • افراد مبتلا به آلرژی نسبت به مواد مزوتراپی
  • افراد مبتلا به کهیر
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که تحت درمان با داروهای مختلف قرار دارند

بیشتر بخوانید: روشهای درمان ریزش مو

آمادگی‌های لازم قبل از انجام مزوتراپی


 

آمادگی‌های لازم قبل از مزوتراپی

بسته به وضعیت سلامتی بیمار، اقدامات لازم برای آمادگی قبل از مزوتراپی توسط پزشک به بیمار گفته خواهند شد.

در ادامه به برخی از اصلی‌ترین اقدامات لازم برای آمادگی قبل از مزوتراپی اشاره خواهیم کرد:

  • از فعالیت شدید به مدت 24 ساعت قبل از درمان خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی به مدت 24 ساعت قبل از مزوتراپی خودداری کنید.
  • به مدت چند روز (3 تا 4 روز) از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید پرهیز کنید. بدین ترتیب از تیره شدن ناحیه‌ی تحت درمان جلوگیری خواهید کرد.
  • در صورت امکان از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید؛ چراکه ممکن است باعث کبودی یا خونریزی در طی مزوتراپی شوند.

روش انجام مزوتراپی


 

روش انجام مزوتراپی

قبل از انجام مزوتراپی یک معاینه‌ی فیزیکی انجام خواهد شد. پس از آن تشخیص نهایی انجام شده و 30 تا 40 دقیقه بعد از استفاده از کرم بی حسی، مزوتراپی انجام خواهد شد.

مدت درمان بین 20 تا 45 دقیقه متفاوت خواهد بود که به ناحیه‌ی تحت درمان بستگی خواهد داشت.

برای هر بیمار از سوزن‌های یک بار مصرف استفاده شده و محلول مزوتراپی به مناطق هدف تزریق می‌شود. در مناطقی که نیازمند تزریقات مکرر هستند ممکن است از وسیله‌ای به نام تفنگ تزریق استفاده شود. این تزریقات به صورت زاویه دار در لایه‌ی میانی پوست انجام شده و مقدار بسیار کمی از محلول در هر محل تزریق می‌شود.

مزوتراپی سه نوع متفاوت داشته که به تکنیک مورداستفاده برای تزریق بستگی دارد. این سه نوع عبارتند از: مزوتراپی نقطه به نقطه، مزوتراپی سطحی و مزوتراپی جامع.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی


پس از درمان برخی از افراد به فعالیت‌های قبلی خود ادامه می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر شاهد مشکلاتی مثل قرمزی، تورم و کبودی پوست خواهند بود. در طی دو روز اول پس از درمان این مشکلات برطرف خواهند شد. رفع قرمزی و تورم اطراف چشم ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

  1. فردی که تحت مزوتراپی قرار می‌گیرد نباید قبل و بعد از درمان از داروهای ضدانعقاد مثل آسپرین استفاده کند.
  2. به مدت 10 تا 15 ساعت پس از مزوتراپی نباید آب به ناحیه‌ی درمان برسد.
  3. پس از تزریق نباید از لباس‌های تنگ استفاده کنید؛ چراکه گردش خون را مختل می‌کنند.
  4. تا دو روز پس از مزوتراپی فرد نباید خود را تحت فشار فیزیکی قرار دهد.
  5. به مدت 10 تا 15 ساعت پس از مزوتراپی نباید از مواد آرایشی استفاده کنید.
  6. قبل و بعد از مزوتراپی نباید از داروهای ضدالتهاب استفاده کنید.
  7. قبل و بعد از مزوتراپی باید غذای سالم بخورید.
  8. از الکل، کافئین، سیگار و غذاهای پر پروتئین پرهیز کنید.
  9. به منظور پیشگیری از تورم، کبودی و قرمز شدن ناحیه، می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  10. ناحیه‌ی انجام مزوتراپی نباید خارانده شده و یا تحت فشار قرار بگیرد. به منظور پیشگیری از عفونت بهتر است تا حد امکان به این ناحیه دست نزنید و به هنگام لمس آن دست‌های خود را بشویید. ضروری است که تمامی دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک را به طور دقیق اجرا کنید.

مزوتراپی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد؟


یک دوره‌ی درمانی ممکن است بین 4 تا 10 جلسه و حتی بیشتر زمان ببرد که به اندازه‌ی ناحیه‌ی تحت درمان و نتایج مطلوب بستگی خواهد داشت. اما به طور میانگین تعداد جلسات موردنیاز به صورت زیر است:

مزوتراپی لاغری: معمولاً 2 تا 4 تزریق با فاصله‌ی 2 تا 4 هفته انجام شده و بسته به ناحیه‌ی تحت درمان ممکن است تعداد تزریقات افزایش یابند. از آن جایی که مزوتراپی لاغری تغییرات گسترده‌ای ایجاد نمی‌کند، معمولاً از آن برای افرادی که قصد کاهش وزن خفیف دارند استفاده می‌شود.

مزوتراپی برای رفع و کاهش سلولیت: تقریباً 3 تا 4 جلسه‌ی درمانی با فاصله‌ی 3 تا 4 هفته برای این کار لازم خواهد بود. در حالی که درمان سلولیت یکی از کاربردهای جانبی مزوتراپی است، این روش برای رفع سلولیت خفیف مؤثر خواهد بود.

مزوتراپی زیر چشم: 1 تا 2 جلسه‌ی درمانی با فاصله‌ی 6 هفته انجام خواهند شد. برای بلفاروپلاستی پلک تحتانی بیمار باید قبل از درمان کورتیزون مصرف کند و تورم ناشی از درمان ممکن است تا 6 هفته باقی بماند.

مزوتراپی برای جوانسازی صورت: 4 جلسه‌ی درمانی به فاصله‌ی 2 تا 3 هفته لازم خواهند بود. این روش یکی از رایج‌ترین کاربردهای مزوتراپی بوده و افراد متوجه بهبود قابل توجه در ظاهر چهره‌ی خود می‌شوند.

ماندگاری مزوتراپی


 

ماندگاری مزوتراپی

ماندگاری مزوتراپی بسته به ناحیه‌ی تحت درمان و هدف درمان متفاوت است.

نتایج مزوتراپی لاغری به خصوص در صورت ترکیب با ورزش و رژیم غذایی مناسب ماندگار خواهند بود. با این حال نمی‌توان جلوی اثرات پیری در صورت را گرفت. با یک دوره‌ی 4 تا 6 جلسه‌ای مزوتراپی فرد می‌تواند انتظار ماندگاری 12 تا 18 ماهه‌ی نتایج را داشته باشد. به منظور گرفتن نتیجه‌ی بهتر توصیه می‌شود که جلسات درمانی برای حفظ نتیجه ادامه پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک بوتاکس در ایران

عوارض و معایب مزوتراپی


مزوتراپی نیز همانند دیگر روش‌های درمانی عوارضی را به همراه خواهد داشت. عوارض جانبی مزوتراپی معمولاً ماندگار نیستند و این عوارض در هر فرد متفاوت خواهند بود. برخی از افراد هیچ عارضه‌ای را تجربه نکرده در حالی که برخی دیگر ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. به منظور پیشگیری از واکنش آلرژیک، 24 ساعت قبل از درمان مقدار کمی از محلول مزوتراپی به فرد تزریق شده و واکنش او تحت نظر قرار می‌گیرد. عوارض جانبی احتمالی در اثر مزوتراپی عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تورم پوست
  • حساسیت پوست
  • خارش و سوزش پوست
  • راش پوستی
  • کبودی پوست

واکنش‌هایی مثل راش و بثورات پوستی در افرادی با پوست حساس دیده خواهند شد. ممکن است اسکارهای تیره رنگی نیز در محل مزوتراپی ایجاد شوند.

هزینه مزوتراپی


هزینه‌ی مزوتراپی بسته به عوامل متعددی ازجمله کلینیک محل درمان، پزشک، مواد مورد استفاده، نوع درمان، منطقه‌ی مورد درمان، تعداد جلسات و طول آن‌ها و شرایط کلینیک متفاوت خواهد بود.

نباید تنها با توجه به هزینه‌ی مزوتراپی، کلینیک و پزشک خود را انتخاب کنید. واضح است که پزشکان و کلینیک‌های دارای گواهی‌های لازم باید در ارجحیت قرار بگیرند. شما نباید با انتخاب کلینیک‌های ناشناخته سلامت خود را به خطر بیندازید.

جهت مشاوره و رزرو وقت مزوتراپی توسط پزشک متخصص می‌توانید با درمانگاه ره یا تماس حاصل فرمایید.

سؤالات متداول


آیا مزوتراپی دردناک است؟

این روش ناراحتی خفیفی ایجاد می‌کند ولی در صورت حساس بودن فرد می‌توان از کرم بی حسی استفاده نمود. ناراحتی ایجاد شده در اثر این روش معمولاً مشابه موم انداختن است.

نتیجه مزوتراپی بعد از چند جلسه قابل مشاهده است؟

نتیجه‌ی درمان بسته به بدن شما و عارضه‌ی مورد درمان متفاوت خواهد بود. به طور میانگین افراد شاهد بهبود قابل توجه در دو تا سه جلسه‌ی اول بوده و در برخی از موارد می‌توان نتیجه‌ی درمان را از جلسه‌ی اول مشاهده نمود.

برای صورت: فرد پس از 2 جلسه نتیجه‌ی درمان را خواهد دید.

برای ریزش مو: فرد پس از 4 جلسه نتیجه‌ی درمان را خواهد دید.

چه موادی در روند مزوتراپی به پوست تزریق می‌شوند؟

محلول مزوتراپی حاوی مواد مختلفی ازجمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، عصاره‌های گیاهی، داروی بی حسی، داروهای درمانی و آمینواسیدها خواهد بود. این مواد بسته به نیاز بیمار و نتیجه‌ی مورد انتظار متفاوت خواهند بود و زمانی که مشکلاتی مثل تداخلات دارویی یا آلرژی وجود دارند می‌توان محتویات محلول را تغییر داد.

چه نوع پوستی برای انجام مزوتراپی مناسب است؟

مزوتراپی بر روی همه‌ی انواع پوست تأثیرگذار خواهد بود.

هر چند وقت یک بار می‌توان مزوتراپی انجام داد؟

مزوتراپی معمولاً به صورت هفتگی انجام شده و با مشاهده‌ی بهبودی، فاصله‌ی بین تزریقات افزایش خواهد یافت (دو هفته یک بار یا ماهیانه).

در صورت ورم صورت بعد از مزوتراپی چه کار کنیم؟

پس از تزریقات به مدت یک ساعت یا بیشتر احساس گرما و خارش خواهید داشت. همچنین ممکن است شاهد حساسیت نسبت به لمس، تورم و قرمزی پوست به مدت چند روز پس از درمان نیز باشید.

تورم، قرمزی و کبودی پوست با کمپرس سرد قابل کاهش خواهند بود.

آیا مزوتراپی بی خطر است؟

بله. مزوتراپی عارضه‌ی جانبی خطرناکی ندارد.

آیا پس از مزوتراپی به استراحت نیاز دارم؟

به طور عادی نه. اکثر افراد پس از درمان به فعالیت‌های قبلی خود ادامه می‌دهند. ممکن است به مدت چند روز پس از درمان قرمزی و تورم پوست باقی بماند.

مزیت مزوتراپی نسبت به دیگر روش‌های درمانی چیست؟

مزوتراپی روشی هدفمند و غیرتهاجمی برای رسیدن به نتایج فوری است. این روش نرخ موفقیت بالایی داشته و می‌توان از آن در نقاط مختلف بدن استفاده کرد. در صورت کاهش وزن با مزوتراپی، از بین رفتن چربی‌ها همانند لیپوساکشن در نقاط غیرطبیعی و پیش بینی نشده اتفاق نخواهد افتاد.

محدودیت‌های مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی برای نواحی کوچک طراحی شده و برای گرفتن نتیجه‌ی مناسب تنها باید یک یا دو منطقه به طور همزمان تحت درمان قرار بگیرند تا بدن بتواند چربی حل شده را متابولیزه کند. گرفتن نتیجه‌ی وسیع نیازمند جلسات درمانی متعدد خواهد بود.

هر جلسه مزوتراپی چقدر زمان خواهد برد؟

طول هر جلسه بسته به وسعت ناحیه‌ی تحت درمان بین 20 تا 45 دقیقه متفاوت خواهد بود.

مقاله‌ای که برای شما آماده کردیم، مربوط به بلاگ ره یا بوده و می‌توانید نکات جذاب و آموزش‌های دیگر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید. می‌توانید برای دریافت انواع خدمات زیبایی از خدمات کلینیک پوست و مو ره یا بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *