افتادگی پوست گردن و غبغب تاثیر زیادی بر جوانی و زیبایی چهره می‌گذارد. با افزایش سن، رژیم‌های لاغری، سبک زندگی نادرست و برخی بیماری‌ها ممکن است شما دچار افتادگی گردن شوید. امروزه با پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی لیفت گردن بدون جراحی گزینه‌های مختلف غیرتهاجمی یا کم تهاجمی زیادی دارد. مانند: بوتاکس، لیپوساکشن، لیزر درمانی، درمان‌های اولتراسوند، درمان‌های فرکانس رادیویی مانند آر اف فرکشنال، لیفت با نخ، و… . این روش‌ها به دلیل نداشتن بی‌هوشی و برش و اسکار، دوران نقاهت بسیار ساده‌تر و کوتاه‌تری دارند. به همین دلیل لیفت گردن با این روش‌ها محبوبیت بالایی دارند.

مزایای لیفت گردن بدون جراحی

مزایای لیفت گردن بدون جراحی

لیفت گردن با جراحی برای برداشتن پوست اضافی، کشیدن افتادگی پوست و کاهش خطوط روی گردن انجام می‌شود. این کار یک جراحی بسیار سنگین و تهاجمی است بنابراین مراجع باید دوران نقاهت را با دستورات لازم طی کند تا به نتیجه نهایی برسد. لیفت گردن بدون جراحی نه تنها می‌توانند بافت و رنگ پوست را بهتر کنند، بلکه ظاهر چین‌وچروک‌های گردن را نیز کاهش می‌دهند و به آن جوان‌تر می‌بخشند. در ادامه سایر مزایای لیفت گردن بدون جراحی را معرفی می‌کنیم:

از آنجایی که بیهوشی عمومی و برش‌های بزرگ برای روش‌های غیرجراحی لازم نیست، زمان دوران نقاهت کاهش می‌یابد. تنها به چند ساعت تا چند روز استراحت نیاز است تا فرد به روتین عادی زندگی خود بازگردد. به طور کلی عوارض جانبی لیفت گردن بدون جراحی حداقل است و شامل قرمزی، التهاب، تورم، حساسیت و درد در محل درمان می‌شود. معمولا فرد بلافاصله یا نهایتا 10 روز بعد از انجام درمان می‌تواند به روتین سابق زندگی خود بازگردد.

دیدن نتایج نهایی بعد از جراحی گاهی یک‌سال زمان می‌برد. اما نتایج لیفت گردن بدون جراحی معمولاً بلافاصله بعد از درمان مشاهده می‌شود.

هزینه روش‌های مختلف جراحی به دلیل هزینه‌های جانبی عمل، بیمارستان، اتاق عمل، دستمزد جراح و… بسیار بیشتر از روش‌های غیرجراحی است.

جراحی، نیاز به بیهوشی عمومی دارد که خطراتی را به همراه می‌آورد. همچنین جراحی برش‌هایی ایجاد می‌کند که ممکن است به خوبی بهبود نیابد. درمان‌های غیرجراحی این چالش‌ها را ندارند. لیفت گردن بدون جراحی چون نیازی به بی‌هوشی یا برش ندارد، بنابراین عوارض زیادی به همراه نخواهند داشت. تنها ممکن است به دلیل تحریک پوست حین برخی درمان‌ها پوست دچار قرمزی یا کبودی شود که نهایتا بعد 10 روز برطرف می‌شود.

زمان انجام درمان برای لیفت گردن بدون جراحی کوتاه‌تر از عمل جراحی است. اکثر روش‌های غیرجراحی 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد، در مقایسه با روش‌های جراحی که ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

چه کسانی کاندیدهای لیفت گردن بدون جراحی هستند؟

چه کسانی کاندیدهای لیفت گردن بدون جراحی هستند؟

معمولا افراد بالای 35 سال که مشکلات زیر را دارند کاندیدای لیفت گردن بدون جراحی می‌شوند:

  • چین‌وچروک گردن
  • آسیب دیدگی پوست گردن
  • شل بودن پوست گردن
  • خطوط عمودی و افقی گردن
  • افتادگی پوست گردن

همچنین افرادی که مشکلات ذکر شده را ندارند و تنها دوست دارند ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشند نیز می‌توانند برای روش‌های غیرجراحی لیفت گردن اقدام کنند.

روش‌های مختلف لیفت گردن بدون جراحی

در ادامه روش‌های مختلفی که در جامعه پزشکی برای لیفت گردن بدون جراحی انجام می‌شود را معرفی خواهیم کرد. سعی کردیم این روش‌ها را به ترتیب تهاجمی بودن از کم به زیاد لیست کنیم. انتخاب بهترین روش لیفت گردن باید توسط پزشک و باتوجه به شرایط و انتظارات خاص هر زیباجو تعیین شود.

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس فقط برای پیشانی نیست و به عنوان شل کننده عضلانی کاربردهای مختلفی دارد. هنگامی به گردن بوتاکس تزریق می‌شود، با شل کردن عضلات موجب درمان افتادگی رو به پایین پوست، چین‌وچروک و خطوط در امتداد گردن می‌شود. این تزریق آسان، سریع و تقریبا بدون درد است و نیاز به رعایت نکات خاصی بعد ار تزریق ندارد. معمولا باید هر سه تا چهار ماه یک‌بار این کار تکرار شود تا نتایج لیفت گردن حفظ شود.

تزریق فیلرهای پوستی

تزریق فیلرهای پوستی

مشابه بوتاکس، پرکننده‌های پوستی مختلف نیز می‌توانند با تحریک کلاژن سازی موجب لیفت گردن شوند. فیلرهای پوستی با جایگزینی کلاژن از دست رفته و حجیم کردن پوست موجب افزایش حجم، کاهش خطوط و چین‌وچروک‌های گردن می‌شوند. برای لیفت گردن با تزریق فیلر اغلب به جای سوزن، از یک کانول با نوک صاف استفاده می‌شود.

تزریق فیلر بی خطر است زیرا بیشتر فیلرها از هیالورونیک اسید (HA) که به طور طبیعی در بدن نیز وجود دارد، تولید می‌شوند. نتایج نهایی سریع دیده می‌شوند و بین 6 الی 12 ماه ماندگاری دارند. تزریق فیلر دوران نقاهتی ندارد، فقط ممکن است کمی تورم در محل تزریق دیده شود.

مزوژل/مزوبوتاکس

مزوژل مزوبوتاکس

مزوژل و مزوبوتاکس روش‌های جدیدی هستند که با ادغام تزریق ژل/بوتاکس همراه با مزوتراپی موجب جوان‌سازی و لیفت گردن بدون نیاز به جراحی و نقاهت می‌شوند. فرآیند این درمان‌ها بر اساس تزریق ژل/بوتاکس است، اما چون با مزوتراپی سطوح پوست بیشتر تحریک می‌شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. یعنی به عبارتی افتادگی‌های شدیدتری از پوست گردن با این روش، لیفت می‌شوند.

لیزر

لیزر

لیزر آر اف فرکشنال یکی از بهترین روش‌های جوان‌سازی پوست است. این لیزر به کمک نور با طول موج‌های خاص به آرامی پوست را گرم می‌کند تا منجر به بهبود بافت، انقباض پوست و رشد کلاژن جدید شود. گرما بدن را تحریک می‌کند تا سلول‌های پوستی تازه و سالم‌تری را بسازد که جایگزین سلول‌های قدیمی شوند. پوست جدید ظاهری جوان، سفت‌تر و صاف‌تر خواهد داشت. برای انجام این کار فقط به یک بی‌حسی موضعی نیاز است. دوران نقاهت آن حدوداً ده روز است و مراجع می‌تواند پس از بهبودی التهاب پوست به روتین عادی زندگی خود بازگردد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی

استفاده از لایه‌برداری شیمیایی روی ناحیه گردن موجب لیفت و زیبایی پوست آن می‌شود. این لایه بردارها یک محلول اسیدی ملایم هستند که لایه بیرونی پوست را برمی‌دارد تا سلول‌های مرده پوست از بین برود و پوست صاف‌تر، روشن‌تر و جوان‌تر شود. چین‌وچروک‌ها و خطوط در این روش از بین می‌روند. این روش لیفت گردن بدون جراحی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و دوران نقاهت خاصی ندارد. نتایج در عرض 4 تا 6 هفته دیده می‌شوند. ممکن است لازم باشد این روش تا چهار بار تکرار شود.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ با استفاده از سوزن‌های ریز، کلاژن‌سازی پوست تحریک می‌شود. افزایش کلاژن‌سازی موجب جوانی پوست، رفع خطوط و افتادگی پوست گردن می‌شود. نتایج نهایی در عرض چند هفته مشخص می‌شوند. دوران نقاهت آن نهایتا 48 ساعت است. برای حفظ نتایج توصیه می‌شود این کار سالی یک الی دو بار تکرار شود.

اولتراپی یا هایفو

اولتراپی یا هایفو

اولتراپی همان فرآیند هایفوتراپی است که مقدار مشخصی از انرژی در عمق مورد نظر و دمای مناسب ایجاد می‌شود تا با تحریک کلاژن‌سازی، موجب افزایش استحکام و لیفت گردن شود. در این روش لیفت گردن بدون جراحی، انرژی گرمایی لازم برای تحریک کلاژن‌سازی به پوست داده می‌شود. این روش در سال 2009 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای لیفت غیرتهاجمی گردن و چانه، بهبود چین‌وچروک و خطوط سینه تایید شد.

اولتراپی در مطب انجام شده و حدود 60 تا 90 دقیقه زمان می‌برد. معمولا نقاهت خاصی ندارد و فرد می‌تواند بلافاصله به روتین عادی زندگی خود بازگردد. البته ممکن است پوست دچار التهاب و قرمزی شود، اما باید ظرف چند ساعت از بین برود. به طور کلی نتایج نهایی در طی 2 تا 3 ماه ظاهر می‌شوند. ماندگاری این روش معمولا یکسال است و فرد باید بعد از یکسال این کار را تکرار کند.

کول اسکلاپتینگ-Cool Sculpting

Cool Sculpting

کول اسکلاپتینگ نام تجاری روشی برای انجماد چربی است که هدف آن از بین بردن چربی‌های سرسخت در قسمت‌های خاصی از بدن است. این روش کرایولیپولیز نام دارد و FDA آن را در سال 2010 تایید کرد. چربی در دمای بالاتری نسبت به پوست منجمد می‌شود. دستگاه کرایولیپولیز چربی را فریز می‌کند و پزشک می‌تواند با کمک آن چربی نقاط خاصی از بدن مانند: زیر چانه و خط فک، ران، شکم، پشت و پهلوها، زیر لب، در امتداد خط سوتین و بالای بازو را حذف کنند. در انتها با قرار گرفتن اهرم‌های دستگاه روی گردن، پس از مدتی لیفت می‌شود. نتایج لیفت گردن با کول اسکلاپتینگ ممکن است برای برخی افراد تا چند ماه ظاهر نشود، و برای عده‌ای در عرض چند هفته تغییرات دیده شوند.

لیفت با نخ

لیفت با نخ

لیفت با نخ یک روش غیرجراحی است که افتادگی و پیری پوست را درمان و تولید کلاژن را تحریک می‌کند تا صورت یا گردن ظاهری جوان‌تر پیدا کند. پزشک نخ‌های مخصوص پزشکی را زیر پوست قرار می‌دهد تا پوست را به سمت بالا بکشد یا اصطلاحا لیفت کند. هیچ آماده‌سازی خاصی قبل از انجام این کار لازم نیست و نتایج برای چندین سال باقی می‌ماند.

اندولیفت گردن

اندولیفت گردن

برخی مواقع مراجع می‌تواند برای کشیدن پوست گردن از روش اندولیفت استفاده کند. در این روش با کمک لیزر چربی زیر پوست ذوب و از آن خارج می‌شود. همچنین اندولیفت با بالا بردن انقباض ماهیچه‌های گردن موجب کشیده شدن پوست آن می‌شود. این روش بدون نیاز به برش و جراحی، در مدت زمان کوتاه و با حداقل عوارض موجب لیفت گردن می‌شود. معمولا مراجع بعد از دو هفته می‌تواند به روتین سابق زندگی خود بازگردد. نتایج نهایی بعد از چند ماه مشخص و بین 2 الی 5 سال ماندگاری خواهند داشت.

جراحی

جراحی

در برخی مواقع اگر افتادگی بسیار شدید باشد فرد کاندیدای جراحی لیفت گردن می‌شود که روشی بسیار تهاجمی است و دوران نقاهت طولانی مدتی دارد. به همین دلیل ترجیح بسیاری از پزشکان و مراجعین این است که قبل از انجام جراحی میزان موفقیت تاثیر سایر روش‌ها برای مورد خاص فرد را بررسی کنند. اگر فرد بتواند با روش‌های کم‌تهاجمی و بدون نقاهت به نتایج دلخواهش برسد، بهتر است جراحی انجام نشود.

لیفت گردن در خانه

لیفت گردن در خانه

احتمالا در تبلیغات و یا وبلاگ‌های عمومی با اطلاعاتی درباره لیفت گردن در خانه آشنا شده باشید. این روش‌ها بیشتر جنبه پیشگیری دارند تا درمان. زیرا پوستی که کلاژن از دست داده و دچار افتادگی شدن، معمولا با درمان‌های خانگی مثل روزهای جوانی نمی‌شود.

روش‌های ورزشی مانند آویزان کردن گردن از تخت و به آرامی بالا آوردن آن می‌تواند موجب تقویت پوست و پیشگیری از افتادگی گردن شود. این حرکات باید با احتیاط و حداکثر پنج بار در روز تکرار شوند تا آسیبی به گردن وارد نشود. اگر دچار گردن درد شدید این تمرین را ادامه ندهید.

کدام روش برای من مناسب‌تر است؟

کدام روش برای من مناسب‌تر است؟

همانطور که پیشتر ملاحظه فرمودید روش‌های مختلفی برای لیفت گردن موجود هستند که هر کدام با توجه به شرایط بدنی و سلامت فرد باید بررسی شوند. معمولا در موارد خفیف تا متوسط افتادگی، پزشکان پیشنهاد می‌کنند از روش‌های کم تهاجمی یا غیر تهاجمی مانند فیلر، لیزر، کول اسکلاپتینک، مزو و… برای لیفت گردن استفاده شود تا زیباجو نیازمند به روش‌های تهاجمی مانند جراحی نشود.

علت افتادگی گردن

پوست گردن نسبت به صورت نازک‌تر است و کلاژن کم‌تری دارد. از طرفی به دلیل حرکت سر بیشتر در معرض کشش و افتادگی قرار می‌گیرد. کشیدگی بیشتر در مقابل کلاژن کم موجب می‌شود پوست گردن دچار افتادگی شود و فرد نیاز به انجام لیفت گردن پیدا کند.

افتادگی پوست گردن می‌تواند ناشی از:

  • افزایش سن
  • بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • کاهش وزن شدید
  • و…

باشد. افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توانند موجب از دست رفتن پروتئین پوست، یعنی کلاژن و الاستین شود. فقدان یا کمبود این مواد منجر به شل شدن و افتادگی پوست می‌شود.

هزینه لیفت گردن بدون جراحی

لیفت گردن بدون جراحی با توجه به نوع روش انتخابی، هزینه‌های کلینیکی، آزمایشات لازم و دستمزد پزشک می‌تواند تغییر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت دقیق روش‌های مختلف لیفت گردن بدون جراحی با شماره‌های 02172803 | 09903908580 در تماس باشید.

سخن آخر

روش‌های جراحی برای لیفت گردن با زمان بهبودی طولانی، هزینه بالا و خطر همراه هستند. به همین دلیل افراد زیادی ترجیح می‌دهند از درمان‌های غیرجراحی مانند بوتاکس، اولتراسوند، لیزر و…برای لیفت و جوانسازی گردن استفاده کنند. برای به حداکثر رساندن نتایج مثبت و به حداقل رساندن عوارض، با یک پزشک برای انتخاب روش مناسب مشورت کنید.

سوالات متداول

بهترین روش برای لیفت گردن چیست؟

برای انتخاب بهترین روش باید شدت افتادگی و شرایط بدنی فرد بررسی شود. بدین منظور برای انتخاب بهترین روش لیفت گردن با پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از سرم‌های ویتامین C پوست گردن را لیفت می‌کند؟

استفاده روزانه از ویتامین C به مدت حداقل سه ماه موجب بهبود ظاهر چین‌وچروک‌های ریز صورت و گردن و همچنین بهبود بافت و ظاهر کلی پوست می‌شود.

چه خوراکی‌های موجب افزایش کلاژن می‌شوند؟

مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و 6، تولید کلاژن لازم را برای بدن آسان‌تر می‌کنند تا پوست گردن دیرتر دچار افتادگی شود.

آیا کرم‌های پوست برای لیفت گردن مناسب هستند؟

کرم‌های حاوی رتینول می‌توانند موجب بهبود استحکام و لیفت گردن شوند. رتینول می‌تواند موجب قرمزی یا تحریک پوست شود. به منظور حفظ سلامت پوست، این داروها بهتر است تحت نظر پزشک مصرف شوند.

دوره نقاهت لیفت گردن بدون جراحی چقدر است؟

با توجه به روش انتخابی و تغییراتی که ایجاد می‌شود روش‌های درمانی غیر جراحی لیفت گردن بین 3 الی 7 روز نقاهت خواهند داشت.

آیا لیفت گردن بدون جراحی دردناک است؟

خیر، معمولا این روش‌ها دردناک نیستند. در صورت نیاز پزشک برای راحتی زیباجو ممکن است قبل از شروع درمان بی‌حسی‌های موضعی اعمال کند تا مراجع هیچ ناراحتی احساس نکند.

لیفت گردن با جراحی بهتر است یا بدون جراحی؟

برتری روش‌های مختلف با توجه به شدت افتادگی و شرایط بدنی فرد مشخص می‌شود. برای مشاوره لیفت گردن با/بدون جراحی حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا لیپوساکشن برای لیفت گردن انجام می‌شود؟

لیپوساکشن چربی اضافی را از بین می‌برد، اما نمی‌تواند افتادگی پوست را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. به همین دلیل به مراجعان پیشنهاد می‌شود همراه با لیپوساکشن، اندولیفت یا جراحی لیفت انجام دهند تا به نتایج بسیار خوبی برسند.

ورزش‌های مناسب لیفت گردن چیست؟

ورزش‌های مختلفی مانند ماساژ رو به بالا و یوگا صورت ممکن است برای بهبود یا پیشگیری از افتادگی کردن موثر باشند اما نمی‌توانند گردن را لیفت کرده و پوست بالا ببرند.

جراحی mini neck lift چیست؟

در این روش پزشک با برش‌هایی بسیار کمتر از جراحی لیفت گردن، افتادگی و آویزانی گردن را درمان می‌کند. به دلیل اینکه جراحی مینی لیفت گردن نسبت روش جراحی عادی لیفت گردن شدت تهاجمی بودن کمتری دارد، بیمار زودتر و راحت‌تر می‌تواند نقاهت را پشت سر بگذارد.