خانه » مقالات » از بین بردن خط خنده با لیزر: هزینه و عوارض رفع خط لبخند با لیزر
آخرین مقالات

از بین بردن خط خنده با لیزر: هزینه و عوارض رفع خط لبخند با لیزر

از بین بردن خط خنده با لیزر

فهرست مطالب

ایجاد چین و چروک و خطوط اطراف دهان از مهم ترین علائم افزایش سن است. از بین بردن خط لبخند کمک زیادی به داشتن ظاهری جوان میکند. در ادامه شما را با درمان لیزر برای از بین بردن خط خنده آشنا میکنیم. لیزر روشی مؤثر برای درمان خط لبخند است. لیزر یک روش کم تهاجمی و کم هزینه و طولانی مدت برای رفع خطوط لبخند است.

خدمات کلینیک ره یا: لیفت صورت با تخفیف ویژه

رفع خط خنده با لیزر چگونه انجام میشود؟


لیزر نوعی روش بازسازی پوست است که لایه بالایی سلول های پوست را از بین میبرد. این روش برای کاهش لکه ها و چین و چروک های پوست با آشکار کردن لایه زیرین پوست است. همچنین میتواند به تحریک تولید کلاژن و سفت شدن پوست کمک کند.

مقایسه انواع لیزر برای خط خنده

انواع لیزر برای خط خنده

لیزر انواع مختلفی دارد. هر نوع بسته به طول موج و نفوذ کاربرد خاصی دارد. برای لایه برداری پوست از دو نوع لیزر Ablative و Non-Ablative استفاده میشود.

  • لیزر Ablative: این روش با رساندن طول موج شدید نور به پوست پیر یا آسیب دیده از نور خورشید کار میکند. این نوع لیزر لایه بیرونی نازک پوست (اپیدرم) را از بین میبرد و پوست زیرین (درم) را گرم میکند که باعث تحریک رشد کلاژن (پروتئینی که استحکام و بافت پوست را بهبود میبخشد) میشود. این نوع لیزر به عنوان لیزرهای زخمی هم شناخته میشوند. لیزرهای Ablative برای درمان افراد زیر کاربرد دارد:
  • نشان دادن علائم پیری قابل توجه صورت (در این مورد خطوط عمیق)
  • کسانی که میخواهند به سرعت به نتایج قابل توجهی برسند.
  • کسانی که میتوانند برای بهبودی از محل کار مرخصی بگیرند.
  • لیزر Non-Ablative: این روش که به عنوان لیزرهای بدون زخم هم شناخته میشود برای بهبود رنگدانه و بافت، ظاهر چین و چروک، لکه های قهوه ای و اسکارهای جزئی بدون آسیب فیزیکی به سطح پوست استفاده میشود. روشی کمتر تهاجمی نسبت به لیزر فرسایشی است و زمان بهبودی کمتری دارد. اما نتایج آن کمتر قابل توجه است. جراحی لیزر Non-Ablative مناسب ترین انتخاب برای افرادی است که:
  • نسبتاً جوان هستند (بین 25 تا 65 سال).
  • دارای علائم خفیف تا متوسط پیری (با حداقل افتادگی پوست).
  • مایل به انجام چندین درمان برای رسیدن به نتایج هستند.
  • نمیتوانند از محل کارشان مرخصی بگیرند.

بیشتر بخوانید: چگونه موهای کاشته شده را تقویت کنیم؟

مزیت لیزر نسبت به سایر گزینه های درمانی رفع خط خنده


 

مزیت لیزر

لایه بردای با لیزر یک روش کم تهاجمی است که به طور مؤثر هم خطوط نازولبیال (دو چین پوستی که از هر طرف بینی به گوشه های دهان کشیده میشوند) و هم خطوط اطراف دهان (چروک های خطی که از لبه دهان به بیرون کشیده میشوند) را کاهش میدهد. اگر لیزر را برای از بین بردن خطوط لبخند انجام دهید زمان بهبودی کمی نیاز دارید چون ناحیه آسیب دیده بسیار کوچک است. از طرف دیگر اگر این درمان را برای کل صورت انجام دهید باعث بهبود رنگ پوست، بافت، سایر خطوط ظریف و کاهش اندازه منافذ میشود.

لیزر روشی مطمئن برای بازسازی پوست است و میتواند بسیاری از مشکلات مانند خطوط ریز، لکه های تیره و جای زخم را از بین ببرد. لایه برداری پوست با آشکار کردن لایه زیرین و دست نخورده پوست جدید میتواند تا حد زیادی ظاهر خطوط لبخند را کاهش دهد.

ازبین بردن خط خنده با لیزر برای چه افرادی مناسب نیست؟


لایه برداری با لیزر برای همه مناسب نیست. در موارد زیر ممکن است پزشک نسبت به انجام لیزر برای بیمار احتیاط کند:

  • کسانی که در یک سال اخیر از داروی آکنه ایزوترتینوئین (Amnesteem) استفاده کرده اند.
  • کسانی که بافت همبند یا بیماری خود ایمنی یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • کسانی سابقه کلوئیدی داشته باشند.
  • کسانی که پرتو درمانی صورت انجام داده اند.
  • کسانی که قبلاً از لیزر استفاده کرده اند.
  • کسانی که مستعد ابتلا به تبخال هستند یا اخیراً شیوع تبخال یا ویروس تبخال داشته اند.
  • کسانی که پوست تیره یا خیلی برنزه دارند.
  • زنان شیرده یا باردار.
  • کسانی که سابقه گرداندن پلک به بیرون دارند (اکتروپیون).

نحوه آماده شدن برای لیزر خط خنده


 

آماده شدن برای لیزر خط خنده

قبل از انجام لیزر احتمالاً پزشک موارد زیر را انجام میدهد:

  • در مورد سابقه سلامت شما سؤالاتی میپرسد: برای پاسخ به سؤالات پزشک درباره وضعیت سلامتی گذشته و حال و هر دارویی که مصرف میکنید یا اخیراً مصرف کرده اید آماده باشید. پزشک شما همچنین ممکن است درباره درمان های زیبایی قبلی که انجام داده اید و نحوه واکنش پوست شما نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرسد. برای مثال آیا پوست شما به راحتی در اثر نور خورشید میسوزد؟ یا به ندرت دچار این مشکل میشوید؟
  • معاینه فیزیکی: پزشک پوست شما و ناحیه ای را که تحت درمان قرار میگیرد را معاینه میکند. این کار به تعیین اینکه چه تغییراتی میتواند ایجاد شود کمک میکند و چگونه ویژگی های فیزیکی پوست شما برای مثال رنگ و ضخامت پوست چه تأثیری بر نتایج درمان خواهد داشت.
  • اهدافتان از درمان را با پزشک درمیان بگذارید: با پزشک خود در مورد انگیزه ها، انتظارات و خطرات احتمالی خود صحبت کنید. با هم میتوانید تصمیم بگیرید که آیا لایه برداری با لیزر برای شما مناسب است یا خیر و اگر چنین است از کدام روش استفاده کنید. مطمئن شوید که زمان بهبودی شما چقدر طول میکشد و جه نتایجی ممکن است داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چند بار میتوان کاشت مو انجام داد

قبل از انجام لیزر برای از بین بردن خط خنده ممکن است لازم باشد:

  • برای جلوگیری از عوارض دارو مصرف کنید. اگر لیزر سایشی یا غیر سایشی انجام میدهد و سابقه عفونت های تبخالی در اطراف دهان دارید پزشک قبل و بعد از درمان یک داروی ضد ویروسی برای جلوگیری از عفونت ویروسی برای شما تجویز میکند. بسته به سابقه سلامتی شما پزشک ممکن است داروهای دیگری را قبل از عمل تجویز کند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. آفتاب بیش از حد تا دو ماه قبل از عمل میتواند باعث ایجاد رنگدانه های نامنظم دائمی در نواحی تحت درمان شود. در مورد محافظت از پوست در برابر نور خورشید با پزشک صحبت کنید.
  • حداقل چهار هفته قبل از درمان از لایه برداری عمیق صورت خودداری کنید از جمله لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و سایر ردرمان های لیزری برای بازسازی سطح پوست.
  • سیگار نکشید. اگر سیگار میکشید سعی کنید حداقل دو هفته قبل و بعد از درمان سیگار را ترک کنید. این کار شانس شما را برای جلوگیری از عوارض افزایش میدهد و به بهبودی بدن شما کمک میکند.
  • برای برگشتن به منزل از کسی کمک بگیرید. در 24 ساعت اول پس از مصرف آرامبخش ممکن است نیاز داشته باشید کسی از در کنار شما باشد.
  • برای راهنمایی بیشتر با پزشکتان درباره استفاده از درمان های موضعی مانند Retin-A، اسید گلیکولیک و ویتامین سی قبل از درمان صحبت کنید.

مراحل لیزر برای از بین بردن خط خنده


 

مراحل لیزر برای از بین بردن خط خنده

لایه برداری با لیزر Ablative معمولاً در مطب جراح پوست شما انجام میشود. قبل از لیزر صورت شما کاملاً تمیز میشود. نواحی تحت درمان با بی حسی موضعی برای کمک به کاهش درد بی حس میشود. همچنین ممکن است به شما یک مسکن برای کمک به آرامش داده شود.

برای محافظت از چشمان خود در طول عمل از محافظ چشم استفاده خواهید کرد. گرمای شدید لیزر باعث آسیب کنترل شده درست به ناحیه مورد نظر روی پوست میشود. این کار پوست پیر یا آسیب دیده در اثر آفتاب را از بین میبرد و در عین حال باعث تحریک تولید کلاژن میشود.

لایه برداری با لیزر Ablative معمولاً بین 30 دقیقه تا دو ساعت طول میکشد و به تکنیک مورد استفاده و اندازه ناحیه تحت درمان بستگی دارد. شما فقط به یک جلسه درمانی نیاز دارید. برای لیزر Non-ablative احتمالاً به 1 تا 3 جلسه درمان در طول هفته ها یا ماهها نیاز دارید تا به نتایج مورد نظر برسید.

مراقبت های بعد از لیزر خط خنده


 

مراقبت های بعد از لیزر خط خنده

  • زمان بهبودی پس از لایه برداری با لیزر Non-ablative بسیار کوتاه است. پوست شما ممکن است برای چند ساعت متورم یا ملتهب شود. در صورت نیاز از کمپرس یخ استفاده کنید. به طور معمول میتوانید بلافاصله فعالیت های روزانه و روال پوستی خود را از سر بگیرید. تا میتوانید در معرض نور خورشید قرار نگیرید و از محافظ مناسب برای پوست در برابر آفتاب استفاده کنید. آفتاب بیش از حد ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ و لکه های دائمی در پوست شما شود.
  • پس از لایه برداری با لیزر فرسایشی پوست دچار زخم، خارش و تورم میشود. پزشک برای ناحیه تحت درمان از یک پماد مناسب استفاده میکند و ممکن است آن را با پانسمان ضد آفتاب بپوشاند. شاید لازم باشد مسکن و کمپرس یخ استفاده کنید. پوست جدید معمولاً در یک یا دو هفته ناحیه تحت درمان را میپوشاند و روند کامل بهبودی حداقل یک ماه طول میکشد. در این مدت از محصولاتی که ممکن است پوست صورت شما را تحریک کنند، مانند لوازم آرایشی استفاده نکنید. و از قرار گرفتن در موقعیت هایی که خطر عفونت را افزایش میدهند مانند: استخر های عمومی اجتناب کنید. همیشه بعد از لایه برداری با لیزر از ضد آفتاب استفاده کنید. برای کاهش احتمال عفونت باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را کامل مصرف کنید. شما باید چندین بار به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی شما کنترل شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سن کاشت مو چه زمانی است

عوارض لیزر خط لبخند


لایه برداری با لیزر میتواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود. عوارض جانبی در روش های غیر سایشی خفیف تر و احتمال کمتری نسبت به لایه برداری با لیزر Ablative است. تورم و درد از عوارض جانبی شایع لیزر هستند، اما پس از چند روز برطرف میشوند. احتمال ابتلا به اسکار و عفونت هم وجود دارد.

  • قرمزی، تورم، خارش و درد. پوست تحت درمان ممکن است دچار تورم، خارش یا احساس سوزش شود. قرمزی ممکن است شدید باشد و احتمالاً چند ماه طول میکشد.
  • آکنه. استفاده از کرم ها و بانداژهای ضخیم روی صورت بعد از درمان میتواند آکنه را بدتر کند یا باعث ایجاد برجستگی های سفید (میلیا) موقتی روی پوست شود.
  • عفونت. لایه برداری با لیزر میتواند منجر به عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی شود. شایع ترین عفونت ابتلا به تبخال است.

در بیشتر موارد ویروس تبخال وجود دارد، اما نهفته است.

  • تغییر رنگ پوست. لایه برداری با لیزر میتواند باعث تیره شدن یا روشن تر شدن پوست درمان شده نسبت به قبل از درمان شود. تغییرات دائمی در رنگ پوست در افرادی با پوست تیره یا برنزه بیشتر ایجاد میشود. با پزشک درباره اینکه کدام روش لیزر این خطر را کاهش میدهد صحبت کنید.
  • جای زخم. لایه برداری با لیزر Ablative خطر کمی برای ایجاد اسکار دارد.

نتایج لیزر


 

نتایج لیزر

پس از لیزر فرسایشی، پوست شما ممکن است تا چند ماه ملتهب بماند. اما هنگامی که روند بهبودی شروع شود متوجه تفاوت در ظاهر پوست خواهید شد. اثرات این درمان میتواند تا سالها ادامه داشته باشد.

نتایج بعد از لایه برداری با لیزر Non-ablative تدریجی و پیشرونده است. به احتمال زیاد بیشتر متوجه بهبود در بافت و رنگدانه پوست میشوید تا چین و چروک ها.

پس از لیزر همیشه از ضد آفتاب در برابر نور خورشید استفاده کنید. با بالا رفتن سن پوست دچار چین و چروک میشود. آسیب جدید خورشید هم میتواند نتایج شما را معکوس کند. هر روز از مرطوب کننده و ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

هزینه های لیزر خط لبخند


 

هزینه های لیزر خط لبخند

هزینه ها به عوامل زیادی بستگی دارد. لیزر Ablative تنها به یک جلسه درمان نیاز دارد در حالی که لیزر Non-ablative در بیشتر موارد باید چند جلسه تکرار شود. علاوه بر این کلینیک ها و پزشکان مختلف ممکن است هزینه های متفاوتی را بر اساس  تجهزیات لیزر و موقعیت مطب و غیره دریافت کنند. اما از آنجایی که خط لبخند ناحیه نسبتاً کوچیکی است هزینه ها باید بسیار کمتر از تمام صورت باشد.

سؤالات پرتکرار


آیا لیزر بی خطر است؟

اگر برای لایه برداری با لیزر به یک متخصص با تجربه و ماهر مراجعه کنید، نتایج مطمئن و چشمگیری خواهید گرفت. یک پزشک با تجربه درمان بی خطری برای شما انجام میدهد. اگر چه پیدا کردن یک پزشک خوب ممکن است زمان بر باشد، اما تضمین میکند که بهترین درمان را تجربه خواهید کرد.

بهبودی بعد از لایه برداری با لیزر برای پوست چه مدت طول میکشد؟

زمان بهبودی پس از لایه برداری با لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • ناحیه تحت درمان
  • عمق درمان
  • نوع لیزر مورد استفاده
  • مراقبت یا روتین بعد از عمل

در عرض 5 تا 7 روز پوست ممکن است خشک شود و شروع به لایه برداری کند. پوست جدید با بلند شدن پوست قدیمی ظاهر میشود و ممکن است در ابتدا صورتی و نازک به نظر برسد. براساس ASDS (انجمن جراحان پوست آمریکا) زمان بهبودی 1 تا 3 هفته است. با لیزر لایه برداری قوی ممکن است زمان بیشتر طول بکشد تا پوست جدید با رنگ پوست سایر قسمت های صورت شما مطابقت پیدا کند یا به حالت عادی برگردد. کسانی که موهای قرمز یا بلوند دارند پوستشان بیشتر قرمز میشود.

نتایج لیزر چه زمانی قابل مشاهده است؟

به محض پایان یافتن روند بهبودی پوست بعد از درمان نتایج درمان را مشاهده خواهید کرد. برای اکثر افراد این بدان معناست که ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را مشاهده کنند.

آیا میتواتم بعد از لیزر لایه برداری آرایش کنم؟

استفاده از لوازم آرایش روی پوست آسیب دیده ممکن است باعث آسیب بیشتر شود پس باید از این کار اجتناب کنید. فقط زمانی میتوانید دوباره آرایش کنید که پوست بهبود یافته باشد و پزشک به شما اجازه دهد دوباره از محصولات آرایشی استفاده کنید.

بعد از بهبودی پوست از محصولات آرایشی ملایم و بدون چربی استفاده کنید تا باعث تحریک بیشتر پوست نشود.

مقاله‌ای که برای شما آماده کردیم، مربوط به بلاگ ره یا بوده و می‌توانید نکات جذاب و آموزش‌های دیگر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید. می‌توانید برای دریافت انواع خدمات زیبایی از خدمات کلینیک پوست و مو ره یا بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *