خانه » خدمات پوستی » لیزر کیوسوییچ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ مزایا و عوارض
آخرین مقالات

لیزر کیوسوییچ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ مزایا و عوارض

لیزر کیوسوییچ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ مزایا و عوارض

فهرست مطالب

در حوزه درماتولوژی مدرن و پزشکی زیبایی، لیزر درمانی به روش Q-switched به عنوان یک راه‌حل عالی برای بسیاری از مشکلات پوستی شناخته می‌شود. در این روش با استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد لیزر کیو سوئیچ، می‌توان انواع خالکوبی‌ها را پاک کرد و بسیاری از ضایعات رنگدانه‌ای پوست را از بین برد. لیزر کیو سوییچ دقیقا چیست و چرا در جامعه پزشکی مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است؟ در این مقاله تمامی ویژگی‌ها و نحوه عملکرد لیزر کیو سوئیچ، بررسی و تحلیل می‌شوند تا شما بتوانید آشنایی بیشتری با این روش احیای پوست پیدا کنید.

خدمات کلینیک ره یا: لیفت صورت با تخفیف ویژه

لیزر Q-switched چیست؟

لیزر‌های کیو سوئیچ نوع خاصی از فناوری‌های لیزری هستند که دارای قدرت و دقت استثنایی می‌باشند. لیزر‌های معمولی، پرتو‌های پیوسته نور را تولید و ساطع می‌کنند، اما لیزر‌های کیو سوئیچ، پالس‌هایی از انرژی لیزر را با مدت زمان‌ها کوتاه و در حدود نانو ثانیه، تولید و منتشر می‌کنند. ارسال سریع پالس توسط لیزر کیو سوئیچ، باعث می‌شود که لیزر در کسری از ثانیه عملکردی انفجاری داشته باشد.

لیزر‌های کیوسوئیچ انقلابی بزرگ در صنعت پزشکی و زیبایی ایجاد کرده‌اند، این روش یک رویکرد غیرتهاجمی و بسیار کار‌آمد برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی می‌باشد. لیزر‌های کیوسوییچ در پاک‌کردن انواع تتوهای ناخواسته، جوان‌سازی پوست و از بین بردن عارضه‌های مختلف پوستی کاربرد دارند و به خاطر تاثیر چشمگیری که دارند؛ بسیار محبوب هستند.

کاربردهای لیزر کیوسوییچ

کاربردهای لیزر کیوسوییچ

لیزر Q-Switched در بسیاری از شرایط استفاده می‌شود از آنجایی که لیزر Q-switch غیر‌سایشی است، می‌تواند لایه‌های عمیق‌تر پوست را بدون آسیب رساندن یا ایجاد زخم به بافت‌های پوست، تحت تاثیر قرار دهد. همین امر باعث می‌شود تا لیزر‌های کیوسوییچ جز با ارزش ترین روش‌های بازسازی پوست محسوب شوند؛ البته این لیزرها کاربردهای پزشکی زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: روش‌های درمان فرورفتگی جای جوش

پاک کردن تتو

پاک کردن تتو

لیزرهای کیوسوییچ طول موج‌های مختلفی را تولید می‌کنند. لیزرهایی با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر (nm) برای پاک کردن خالکوبی‌های آبی تیره یا سیاه استفاده می‌شود، در حالی که لیزرهایی با طول موج ۵۳۲ نانومتر می‌توانند رنگ‌های قرمز، آبی آسمانی و سبز را پاک کنند. اشعه‌های لیزر کیو سوییچ به داخل پوست نفوذ کرده و رنگ تتو را تجزیه می‌کند و از این طریق تتو پاک می‌شود. باقی مانده‌های جوهر تتو هم به وسیله دستگاه لنفاوی بدن، دفع می‌شوند. در صورت استفاده صحیح، لیزر‌های کیو سوییچ می‌توانند بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف، تتو یا خالکوبی را از بین ببرند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، ۱۲ خالکوبی آبی یا سیاه هر کدام در طی سه جلسه لیزر Q-switched با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر تحت درمان قرار گرفتند. پیشرفت‌ها قابل توجه بود، اگرچه هیچ یک از خالکوبی‌ها پس از سه جلسه به طور کامل از بین نرفتند.

طبق این آزمایش مشخص شد که بهترین نتیجه‌ها در تتو‌هایی که بیش از ۱۰ سال قدمت دارند؛ حاصل می‌شود.

جوان سازی پوست

لیزر لیپوساکشن

لیزر لیپوساکشن یک جایگزین غیر تهاجمی برای لیپوساکشن است که دوران نقاهت کمی دارد. لیزر کیو سوییچ به طور گسترده در لیپوساکشن کاربرد دارد، زیرا می‌تواند در عین حداقل آسیب بافتی، به طور کاملا موثری چربی‌های ناخواسته را از بین ببرد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت؛ مشخص شد که در لیپوساکشن لیزری به روش لیزر کیو سوییچ، نسبت به لیپوساکشن سنتی، افراد حدود ۵۴ درصد کمتر خون از دست می‌دهند.

جای آکنه

لیزر کیو سوییچ می‌توان به طور موثری جای جوش و آکنه را از بین ببرد. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۲ در یک مجله پزشکی منتشر شد، بیان شد که سه جلسه لیزر کیو سوییچ با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر در طی هشت هفته می‌تواند جای جوش را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. این روش هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. به طور کلی درمان با لیزر‌های کیو سوییچ، ایمن و موثر است.

بازسازی پوست

روش‌های بازسازی پوست معمولاً با استفاده از لیزرهای Q-switched انجام می‌شوند. هدف از این نوع روش‌های درمانی، بهبود رنگ و بافت پوست، کاهش چین و چروک و کاهش تولید چربی پوست است. در تحقیقی که سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داده شد که درمان‌های لیزر Q-switch به طور قابل توجهی سیاهی و چین و چروک زیر چشم را در طی شش جلسه درمانی کاهش می‌دهد.

ضایعات پوستی و عروقی

ضایعات پوستی و عروقی

لیزرهای کیو سوئیچ را می‌توان برای درمان ضایعات پوستی رنگدانه و ضایعات عروقی (ورید) استفاده کرد، این موارد عبارتند از:

خال اوتا

خال اوتا یک هیپرپیگمانتاسیون است که در صورت و گاهی اوقات در چشم ایجاد می‌شود و معمولا یک سمت صورت را درگیر می‌کند. در سال ۲۰۱۴، محققان خاطرنشان کردند که می‌توان با استفاده از لیزر‌های کیو سوییچ به بهبودی خال‌های اوتا کمک کرد. این روش هیچ گونه عارضه جانبی نداشته و دوران نقاهت کوتاهی دارند، حتی در برخی از موارد به دوران نقاهت و بهبودی هم نیاز ندارد.۳

لنتیژین

لنتیژین‌ها لکه‌های مسطح و پر رنگدانه‌ای هستند که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب یا پیری پوست ایجاد می‌شوند. لیزرهای کیو‌سوئیچ برای کاهش تدریجی آن‌ها موثر هستند، اما با خطر افزایش هیپرپیگمانتاسیون، به ویژه در انواع پوست‌های تیره تر همراه هستند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت مشخص شد که فقط پس از یک جلسه لیزر Q-switched بهبود قابل توجهی در لنتیژین‌ها ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: لیفت شکم با نخ

ملاسما

ملاسما وضعیتی است که در آن خال‌ها یا لکه‌های بیش‌پیگمانته، معمولاً روی صورت ایجاد می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که درمان با استفاده از لیزر‌های کیوسوییچ در طی سه جلسه می‌تواند در عرض یک ماه این عارضه‌های پوستی را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. بعد از این درمان فقط عوارض جانبی خفیف و موقتی مثل خارش پوست، گزارش شده‌اند.

Cafe-au-lait یا لکه‌های شیر قهوه

لکه‌های شیر قهوه، لکه‌های مسطح و پر از رنگدانه هستند که معمولا در نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شوند. در طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ در چین صورت گرفت، لکه‌های شیر قهوه در ۴۷۱ کودک با لیزر کیو‌سوئیچ درمان شدند. میزان موفقیت این روش در درمان لکه‌های شیر قهوه حدود ۷۹ درصد است و در این روش هیچ گونه عوارض جانبی گزارش نشده است.

آنژیوم عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی که به دلیل ظاهر عنکبوت مانند و رنگ قرمز و بنفشی که دارد، به عنوان رگ‌های عنکبوتی هم شناخته می‌شود. آنژیوم عنکبوتی در اثر گشاد شدن عروق خونی در نزدیکی سطح پوست ایجاد می‌شود. درمان آنژیوم عنکبوتی با استفاده از لیزر‌های کیوسوییچ، به ویژه در صورت و گردن با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

لیزر کیو‌سوئیچ چگونه کار می‌کند؟

لیزر کیو سوییچ چگونه کار می‌کند؟

لیزرهای کیو‌سوئیچ با استفاده از فرآیند خاصی به نام پمپ نوری، پرتوهای نور قوی تولید می‌کنند.

در داخل لیزر، ماده ای به نام «محیط افزایش» وجود دارد که می‌تواند کریستال یا شیشه باشد. این محیط افزایش توسط یک منبع انرژی خارجی برانگیخته می‌شود. منبع انرژی خارجی انرژی مورد نیاز برای پمپاژ یا تحریک اتم‌ها یا مولکول‌ها در محیط بهره را فراهم می‌کند. هنگامی که اتم‌ها یا مولکول‌های موجود در محیط افزایش تحریک می‌شوند، این انرژی را ذخیره می‌کنند. در نتیجه هر کدام از اتم‌ها به مخزن‌های انرژی کوچکی تبدیل می‌شوند که آماده‌ آزاد سازی انرژی به شکل نور هستند. این فرایند تقریبا شبیه به فرایند ذخیره انرژی در باتری تا زمان استفاده آن است.

در ادامه کاربرد کیو‌سوئیچ مشخص می‌شود. کیو‌سوئیچ در واقع مثل یک دروازه است که آزاد شدن انرژی را کنترل می‌کند. و انرژی را برای مدتی در دستگاه لیزر محبوس می‌کند. وقتی که کیو‌سوئیچ باز می‌شود، انرژی به طور ناگهان و به شکل نور لیزری، آزاد می‌شود.

هنگامی که این نور لیزر به پوست برخورد می‌کند می‌تواند جوهر‌های خالکوبی یا لکه‌های تیره پوست را پاک کند. این فرایند پاکسازی تقریبا شبیه جدا کردن قطعات مختلف اسباب بازی است.

بعد از برخورد نور لیزر به لکه‌های پوستی، این لکه‌های تجزیه می‌شوند و سیستم ایمنی بدن شروع به کار می‌کند. سیستم ایمنی بدن قطعات تجزیه شده لکه‌های پوستی را به عنوان ذرات خارجی در نظر می‌گیرد. با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن این ذرات را دفع کرده و لکه پوستی یا خالکوبی به مرور محو می‌شود.

مزایای لیزر کیوسوییچ

مزایای لیزر کیوسوییچ

برخلاف تصور رایج، درمانی که با کمک فناوری لیزر کیوسوئیچ انجام می‌شود، کاملا ایمن و غیرتهاجمی است.

این درمان برای اکثر انواع پوست مناسب بوده و معمولا در طی یک جلسه جواب می‌دهد. در این روش بیماران می‌توانند کاهش ۷۵ تا ۹۰ درصدی، لکه‌های پوستی خود را تجربه کنند.. در ادامه به بهترین مزایای لیزر کیوسوییچ اشاره شده است.

پاسخگوی بسیاری از مشکلات پوستی و زیبایی است

در حالی که لیزرهای ابلیتیو لایه بیرونی پوست را حذف می‌کنند و پوست زیر آن را گرم می‌کنند و تولید کلاژن جدید را تحریک می‌کنند، لیزرهای غیرابلیتیو، مانند لیزر کیوسوئیچ ، لایه خارجی پوست را دست نخورده باقی می‌گذارند و در عمق پوست کار می‌کنند. این نوع لیزر‌ها با یک طول موج کار می‌کنند و درواقع نور آن‌ها تک رنگ است. بنابراین برای از بین بردن رنگ‌های مختلف می‌توان طول موج آن‌ها را تغییر داد.

کم تهاجمی

درمان‌های لیزر کیوسوئیچ بر خلاف روش‌های جراحی پوست نیازی به بی‌هوشی عمومی، ایجاد برش و بانداژ ندارند. درمان با لیزر کیوسوییچ در مقایسه به روش‌های جراحی، عوارض و خطرات کمتری را به همراه دارد. البته این روش هم با عوارض جانبی خفیف و موقتی همراه است که معمولا در طی چند روز از بین می‌روند. درمان به لیزر کیوسوییچ معمولا بدون درد بوده یا اینکه با درد خفیفی همراه است. دستگاه این لیزر‌ها دارای خنک کننده‌های قوی هستند که سطح و داخل پوست را خنک نگه می‌دارند تا شما در حین عمل احساس راحتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن غبغب با لیزر

حداقل زمان بهبودی

اگر درمان‌ها با لیزر کیو‌سوئیچ، دوران نقاهت کوتاهی دارند. شما می‌‌توانید بلافاصله بعد از درمان، به فعالیت‌‌های روزانه خود برگردید. حتی شما می‌‌توانید این درمان را در تایم ناهار ادارات انجام دهید. البته ممکن است در برخی از موارد، درمان به لیزر کیو‌سوییچ، با چند روز قرمزی و تورم در ناحیه تحت درمان همراه باشد. شما بعد از درمان با لیزر کیو‌سوییچ، به مراقبت خاصی نیاز ندارید. متخصص پوست ممکن است به شما توصیه کند که از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید یا قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. علاوه بر این، مرطوب‌کننده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، سرم‌‌ها، کرم‌های محافظ در برابر اشعه ماوراء‌بنفش و کرم‌های حاوی ویتامین‌معدنی نیز ممکن است پیشنهاد شوند.

نتایج دائمی یا طولانی مدت

بزرگترین مزیت درمان با لیزر کیو‌سوییچ، نتایج دائمی آن است. نتایج حاصل از این نوع لیزر درمانی، موقتی نیستند. نتایج اصل از این روش به سرعت از بین نمی‌روند و بر خلاف سایر روش‌های مراقبت زیبایی، ماندگار هستند. در این روش حتی با تولید سلول‌های پوستی جدید توسط بدن، لکه‌ها و زخم‌ها باز نمی‌گردند. البته این بدان معنا نیست که پوست شما دیگر پیر نمی‌شود. بعد از این روش پوست روند پیری را طی می‌کند اما نه به شدت سابق.

کاندیدای مناسب لیزر کیوسوییچ

کاندیدای مناسب لیزر کیوسوییچ

لیزر‌های کیو‌سوییچ برای پاک کردن لکه‌های پوستی بزرگ یا کوچک و حتی تتو‌ها و خالکوبی‌ها مناسب است. همچنین این روش برای از بین بردن لکه‌‌‌هایی که در اثر تابش نور خورشید روی سینه، بازو‌ها یا پاها ایجاد می‌شود نیز مناسب است. لیزر کیو‌سوئیچ برای زنان باردار یا بیمارانی که در شش ماه گذشته آکوتان مصرف کرده‌اند مناسب نیست. افرادی که سابقه تبخال یا ویروس هرپس سیمپلکس دارند تا زمانی که درمان نشوند، نباید از این روش استفاده کنند.

آمادگی‌های لازم برای لیزر کیوسوییچ

مشاوره

قبل از انجام هر گونه اقدامی باید حتما با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. در طی جلسه مشاوره:

  • پزشک نوع پوست و وضعیت سلامت عمومی شما را بررسی می‌کند.
  • درباره روش‌های مراقبت از پوست، از شما سوال می‌پرسد.
  • درباره دارو‌هایی که مصرف می‌کنید از شما می‌پرسد.
  • همچنین هدف شما از انجام درمان را نیز می‌پرسد.
  • سپس تمام روش‌های مناسب را مورد بحث قرار می‌دهد.
  • در آخر هم پزشک بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌کند.
  • زمان و تعداد جلسات مورد نیاز را نیز تخمین می‌زند.

شما می‌توانید در جلسه مشاوره تمام سوالات خود را از پزشک بپرسید.

اینکه بعد از جلسه مشاوره تصمیم به انجام کدام روش بگیرید، به خودتان بستگی دارد. در بعضی از موارد ممکن است پزشک بتواند در همان روز درمان را شروع کند. در بعضی از موارد هم ممکن است لازم باشد برای انجام درمان وقت رزرو کنید.

قبل از انجام درمان

  • برنزه نکنید: حداقل تا یک ماه قبل از انجام هرگونه لیزر درمانی، از برنزه کردن خودداری کنید. پوست‌های روشن در لیزر درمانی بهترین نتایج را می‌گیرند، بنابراین اگر می‌خواهید قبل از درمان مدت طولانی را بیرون از خانه بگذرانید، حتما از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.
  • شیو کنید، اپیلاسیون نکنید: اپیلاسیون ممکن است پوست را تحریک کند و این امر می‌تواند باعث بی‌اثر شدن درمان یا حتی آسیب پوستی شود. معمولا با شیو‌کردن این مشکل ایجاد نمی‌شود. اگر باید قبل از لیزر درمانی ناحیه را شیو کنید، از ملایم ترین روش ممکن استفاده کنید.
  • دارو: در برخی موارد، ممکن است قبل از فرآیند درمان، داروهای ضد ویروس یا آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود. این عامل به وضعیت سلامت عمومی شما، نوع درمان و هدف از درمان، بستگی دارد.
  • ناحیه تمیز کنید: باید ناحیه تحت درمان را کاملا تمیز کنید، به طوری که هیچ اثری از کرم یا لوسیون روی پوست باقی نماند. حتی باید اثر اسپری‌های خوشبو کننده بدن هم پاک شود.
  • از آفتاب دوری کنید: آسیب ناشی از نور خورشید، قبل یا بعد از عمل، می‌تواند بر نتایج لیزر درمانی تأثیر بگذارد. همیشه با پوشیدن لباس‌های بلند و ضد آفتاب در مناطقی که در معرض آفتاب هستند از پوست خود محافظت کنید.
  • شستن: قبل از عمل حتما بدن و صورت خود را بشویید و اصلا آرایش نداشته باشید. از ۳ روز قبل تا ۳ روز بعد از لیزر درمانی به هیچ عنوان از محصولات زیر استفاده نکنید: پاک کننده‌ها یا اسکراب‌های لایه بردار خشن، کرم‌های سفید کننده یا رتینوئیدها.

نحوه لیزر کردن با کیوسوییچ

نحوه لیزر کردن با کیوسوییچ

ممکن است از شما خواسته شود که لباس مخصوص بپوشید. معمولا قبلا از درمان یک بی‌حس کننده موضعی روی پوست مالیده می‌شود. برای محافظت از چشم‌ها، باید در حین عمل از عینک مخصوص محافظ چشم استفاده کنید.

قبل از شروع درمان، ابتدا پزشک بی‌حس شدن ناحیه را آزمایش می‌کند. برای این کار ابتدا پزشک مدتی صبر کرده و بعد واکنش پوست را مشاهده می‌کند. این کار به تعیین پارامترهای درمانی کمک می‌کند که شامل نوع پوست بیمار، میزان تحمل درد، واکنش‌های آلرژیک احتمالی و کارایی درمان می‌شوند. پزشکان در تلاش هستند که علاوه بر ارائه بهترین کیفیت درمان، عوارض و خطرات احتمالی را نیز به حداقل برسانند. پزشک تمامی ابزارها و وسایل مورد نیاز را استریل می‌کند. سپس پزشک ماسک و دستکش می‌پوشد.

سپس ناحیه تحت درمان ضدعفونی می‌شود و بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود. بسته به وضعیت، پزشک پارامتر‌های درمانی را تنظیم می‌کند. ممکن است در حین لیزر درمانی کمی، درد و سوزش را در ناحیه تحت درمان احساس کنید.

مراقبت‌های بعد از لیزر کیوسوییچ

مراقبت‌های بعد از لیزر کیوسوییچ

  • دو بار در روز از آب رسان استفاده کنید تا پوست مرطوب باقی بماند. بدن خود را با نوشیدن آب فراوان هیدراته نگه دارید. این کار به تسهیل بهبودی کمک می‌کند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید و از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و با SPF ۳۰ استفاده کنید.
  • اگر لیزر درمانی روی صورت شما انجام شده، به مدت ۲ روز از استفاده از شوینده خودداری کنید و صورت خود را فقط با آب بشویید.
  • از مالیدن و لمس کردن ناحیه تحت درمان خودداری کنید و نیز لباس تنگ نپوشید.
  • پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیک‌ها را برای کاهش درد، تورم و احتمال عفونت تجویز کند (در بعضی موارد پاک کردن خالکوبی).
  • از مصرف محصولات آرایشی حاوی رتینوئید به مدت ۳ روز و محصولات حاوی الکل به مدت یک هفته خودداری کنید.
  • حداقل تا یک هفته پس از درمان از هیچ گونه محصول لایه برداری استفاده نکنید.
  • ۳ روز بعد از این روش، استفاده از هر کرم ضد پیگمنت یا ضد آکنه تجویز شده را شروع کنید.
  • از حمام‌های داغ، حمام بخار، سونا و شنا در آب با کلر خودداری کنید.
  • همچنین، از فعالیت‌های شدید، سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنید.
  • هر گونه تغییر در پوست و حساسیت را حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در بیشتر موارد، این عوارض موقتی بده و بعد از مدتی از بین می‌روند.

عوارض لیزر کیوسوییچ

عوارض لیزر کیوسوییچ

عوارض جانبی جزئی

عوارض جانبی ناشی از این نوع لیزر درمانی معمولا جزئی و خفیف هستند. اگر درمان توسط یک پزشک متخصص صورت بگیرد؛ احتمال وقوع این علائم بسیار کم می‌شود و در صورت وقوع به سادگی رفع می‌شود.

  • قرمزی: قرمزی جزئی یک عارضه جانبی معمولاً بی‌ضرر لیزر درمانی است که ممکن است به سرعت از بین برود یا در موارد شدید تا چند ماه ادامه یابد.
  • خارش خفیف: پوست تحت درمان ممکن است دچار تورم یا خارش شود، این حالت معمولا زمانی ایجاد می‌شود ک پوست قبل از درمان هم دچار مشکل بوده باشد.
  • تغییرات رنگدانه: در برخی موارد، ممکن است تغییراتی در رنگدانه‌های ناحیه تحت درمان، از جمله تیره شدن یا روشن شدن آن ناحیه ایجاد شود. این عارضه معمولا در افرادی که رنگ پوست تیره‌ای دارند اتفاق می‌افتد. بسته به نوع لیزر مورد استفاده، این عارضه ممکن است موقتی یا طولانی مدت باشد.
  • پوسته پوسته شدن: پوسته پوسته شدن یک عارضه جانبی جزئی، اما اغلب ناخوشایند و دلسرد کننده لیزر درمانی است که در صورت عدم مراقبت موثر، ممکن است منجر به زخم یا دلمه شود. درمان پوست مانند آفتاب سوختگی، با مرطوب‌کننده‌ها و دور نگه داشتن پوست از آفتاب، می‌تواند از بدتر شدن پوسته پوسته یا ایجاد جای زخم جلوگیری کند.
  • آسیب چشم: متخصصین واجد شرایط تمامی اقدامات را برای ایمنی بیماران انجام می‌دهند و به خوبی از چشم‌ها محافظت می‌کنند، اما احتمال آسیب چشمی هم وجود دارد. لیزر بسیار قدرتمند است و هرگونه خطا در حین درمان به خصوص اگر درمان در ناحیه صورت باشد، ممکن است به آسیب چشمی منجر شود.
  • عفونت جزئی: لیزر درمانی به فولیکول مو آسیب میزند و آن را از بین می‌برد و در صورت عدم مراقبت صحیح بعد از درمان، امکان عفونت پوست وجود دارد. شما باید درست مانند یک زخم، از ناحیه تحت درمان مراقبت کنید. استفاده از مرطوب کننده و تمیز نگه داشتن ناحیه از عفونت جلوگیری می‌کند.

عوارض جانبی نادر

در حالی که عوارض جانبی غیرمعمول هستند و اغلب به خودی خود یا با کمک درمان‌های ساده برطرف می‌شوند، برخی از عوارض جانبی نادر وجود دارند که ممکن است شدید باشند. از سوختگی و تاول گرفته تا عفونت و عوارض روی پلک، در ادامه برخی از عوارض جانبی نادر آورده شده است:

  • سوختگی و تاول: اگر لیزر موهای زائد یا درمان‌های لیزری به درستی انجام نشوند، ممکن است در معرض خطر سوختگی و تاول باشید. بسته به نوع پوست و سایر بیماری‌های زمینه‌ای، ممکن است گاهی حتی زمانی که توسط یک پزشک مجرب و آموزش دیده تحت درمان قرار می‌گیرید هم این عوارض ایجاد شوند. در لیزر درمانی از لیزر برای از بین بردن فولیکول‌های مو یا رنگدانه‌های پوست استفاده می‌شود، به همین دلیل برای جلوگیری از سوختن پوست، پزشک از دستگاه خنک کنند استفاده می‌کند.
  • جای زخم: ماندن جای زخم یک عارضه جانبی بسیار نادر لیزر درمانی است، اما خطا یا استفاده نادرست از دستگاه لیزر می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود. همچنین مراقبت‌ها نادرست بعد از درمان هم می‌تواند به زخم شدن پوست منجر شوند، بنابراین رعایت تمام دستورالعمل‌ها بعد از درمان، لازم و ضروری است.
  • عفونت عمده: عفونت‌های خفیف به ندرت ایجاد می‌شوند و احتمال بروز عفونت شدید حتی کمتر هم هست. گرمای ناشی از لیزر می‌تواند عفونت ناشی از ویروس تبخال را تشدید کند. اگر بعد از درمان به خوبی از ناحیه مراقبت نشود، ممکن است ناحیه دچار سوختگی و در نهایت عفونت شدید شود.
  • اکتروپیون: اکتروپیون چرخش پلک است که ممکن است در اثر به کار بردن لیزر در نزدیک چشم، رخ دهد. این یک عارضه جانبی نادر است، اما در صورت بروز این مشکل سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • تغییر در بافت پوست: اگر از دستگاه سولار استفاده کرده‌اید یا اینکه آفتاب گرفته‌اید، ممکن است در اثر لیزر دچار تغییراتی در بافت پوست شوید.

انواع لیزر کیوسوییچ

لیزر‌های کیو سوییچ انواع خاصی از عرض پالس را دارند. جدای از آن، متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که باعث افزایش تنوع لیزر‌های کیو سوییچ در بازار می‌شوند.

بسیاری از کاربرد‌های این لیزر‌ها به طول موج آن‌ها بستگی دارند. انواع مختلفی از میله‌های کریستالی در داخل لیزرها وجود دارد که باعث می‌شود آن‌ها طول موج‌های مختلفی تولید کنند.

رایج ترین نوع میله مورد استفاده Nd:YAG است که طول موج‌های ۱۰۶۴ نانومتر و ۵۳۲ نانومتر تولید می‌کند. ای نوع محبوب ترین است زیرا می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌های تتو را از بین ببرد و کاربرد‌های زیادی دارد.

سایر لیزرهای تخصصی از میله‌های روبی یا الکساندرایت برای تولید طول موج‌های مختلف (به ترتیب ۶۹۴ و ۷۵۵ نانومتر) استفاده می‌کنند. این طول موج‌ها کمتر تطبیق پذیر هستند، اما برای درمان رنگ‌های نادر خالکوبی مانند سبز لیمویی و آبی آسمانی بسیار مفید هستند.

قیمت لیزر کیوسوییچ

قیمت لیزر کیو سوئیچ بر اساس تخصص و صلاحیت فردی که این روش را انجام می‌دهد، نوع روش مورد استفاده، زمان و تلاش مورد نیاز برای درمان متفاوت خواهد بود.

اکثر طرح‌های بیمه درمانی جراحی زیبایی یا عوارض آن را پوشش نمی‌دهند، اما بسیاری از جراحان پلاستیک طرح‌هایی را برای کاهش یا پوشش دهی هزینه‌ را ارائه می‌دهند.

هزینه‌های بازسازی پوست با لیزر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه‌های تسهیلات جراحی
  • هزینه‌های بی‌هوشی
  • دارو‌ها

حتما از پزشک خود بپرسید که آیا هزینه‌های جانبی هم جز هزینه درمان قرار میگیرند یا اینکه جداگانه محاسبه می‌شوند.

زمانی می‌خواهید یک پزشک را برای اقدامات زیبایی خود انتخاب کنید، در نظر داشته باشید که میزان مهارت پزشک و میزان راحتی شما با او، بسیار مهم است و بر نتیجه نهایی اثر می‌گذارد.

سوالات متداول

تاثیرات لیزر کیوسوییچ چقدر ماندگاری دارد؟

اگر به خوبی از پوست خود مراقبت کنید، اثرات تا چندین سال باقی خواهند ماند.

چند ساعت بعد از درمان با لیزر کیو سوییچ می‌توان دوش گرفت؟

شما باید حداقل به مدت ۴۸ ساعت از حمام آب گرم خودداری کنید. علاوه بر حمام آب گرم باید از رفتن به سونا و جکوزی هم خودداری کنید. آب گرم ممکن است بعد از لیزر درمانی باعث سوختگی پوست شود، اما گرفتن دوش آب سرد می‌تواند مفید باشد.

چگونه می‌توان بهبودی بعد از درمان با لیزر کیو سوییچ را سرعت داد؟

در معرض نور خورشید قرار نگیرید. استفاده روزانه از ضد آفتاب تا زمان بهبود کامل ضروری است.

مرطوب کردن پوست برای تسهیل بهبودی و جلوگیری از خشکی و ترک خوردن پوست، هر روز از کرم‌های مرطوب کنند و آبرسان استفاده کنید.

آیا بعد از لیزر کیو سوییچ می‌توان از مرطوب کننده استفاده کرد؟

بله، می‌توانید انواع خاصی از مرطوب کننده‌ها را بعد از لیزر موهای زائد خود استفاده کنید. اگر در نواحی تحت درمان دچار خارش یا خشکی شدید، می‌توانید برای بهبود وضعیت از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

بعد از اولین جلسه لیزر چه اتفاقی می‌افتد؟

گرمای ناشی از لیزر فولیکول مو را ضعیف کرده یا کاملاً از بین می‌برد. بلافاصله پس از آن، ممکن است پوست قرمز و متورم شود – مراجعین ممکن است “احساس آفتاب سوختگی” را تجربه کنند که طبیعی است و پس از چند ساعت از بین می‌رود.

چند جلسه لیزر کیو سوئیچ نیاز است؟

تعداد جلسات درمانی با لیزر Q-switched مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مطلوب متفاوت است. بسته به شرایط ناحیه تحت درمان و اندازه ناحیه درمان، تعداد جلسات درمانی توصیه شده بین سه تا ۱۰ جلسه است. پزشک یا متخصص پوست زمان حدودی را برای شما تخمین می‌زند.

آیا لیزر کیو سوییچ برای صورت قابل استفاده است؟

 درمان با لیزر کیو سوئیچ در درمان کک و مک، لکه‌های ناشی از آفتاب، لکه‌های پیری، آکنه و ملاسما موثر است. همچنین این روش برای از بین بردن مو‌های زائد به ویژه در ناحیه صورت، مفید است.

آیا بعد از یک جلسه لیزر تغییری حاصل می‌شود؟

البته، حتی بعد از اولین جلسه لیزر درمانی هم نتایج قابل مشاهده هستند. موهای زائد بدن بعد از اولین جلسه لیزر شروع به ریزش می‌کنند و شما تفاوت را احساس خواهید کرد. لیزر موهای زائد از بسیاری جهات نسبت به سایر روش‌های رفع موهای زائد برتری دارد.

آیا می‌توان بعد از لیزر کیو سوییچ ورزش کرد؟

آیا ورزش بعد از لیزر موهای زائد ممنوع است؟ بیماران باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت از دوش آب گرم و ورزش خودداری کنند. در طول جلسات، گرما به ناحیه تحت درمان اعمال می‌شود و در نتیجه تورم و قرمزی اطراف فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود.

آیا لیزر کیو سوییچ برای رفع سیاهی دور چشم موثر است؟

لیزرهای Q-switched، مانند Q-switched Nd: YAG، یاقوت Q-switched و لیزرهای الکساندریت Q-switched نیز لیزرهای غیرآبلاتیو هستند که می‌توانند برای درمان سیاهی زیر چشم ناشی از هیپرپیگمانتاسیون استفاده شوند.

مقاله‌ای که برای شما آماده کردیم، مربوط به بلاگ ره یا بوده و می‌توانید نکات جذاب و آموزش‌های دیگر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید. می‌توانید برای دریافت انواع خدمات زیبایی از خدمات کلینیک پوست و مو ره یا بهره ببرید.

با نظر دادن به این مقاله ما را در جهت بهتر دیده شدن کمک کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *