رفع موهای زائد با استفاده از لیزر دایود روشی است که ضمن محافظت از پوست، موهای زائد را رفع کرده و روشی ایمن و موثر برای تمامی انواع پوست و مو در تمامی قسمت‌های بدن محسوب می‌شود. در این روش از پرتو نور با طیف محدود و باریک برای هدف قرار دادن کروموفورهای خاص در پوست استفاده می‌شود. در مقایسه با دیگر روش‌های لیزردرمانی، طول موج لیزر دایود به میزان عمیق‌تری در پوست نفوذ می‌کند و سبب جذب بیشتر لیزر توسط ملانین می‌شود.

لیزر دایود چیست؟ و چطور کار می کند؟

لیزر دایود چیست؟ و چطور کار می کند؟

دستگاه لیزر دایود “Diode”، یکی از شناخته شده‌ترین، پرکاربردترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های لیزر برای رفع موهای زائد است. دستگاه لیزر دایود، از جمله دستگاه‌های نیمه هادی یا نیمه رسانا می‌باشد.
جالب است بدانید که “دایود 808” نام برند این دستگاه نیست، بلکه دایود نام طول موجی است که این دستگاه تولید می‌کند و اندازه آن معمولا 808 نانومتر می‌باشد. پرتوهای دایود، می‌توانند طول موج متغیر بین 750 نانومتر تا 1064 نانومتر داشته باشند ولی برای لیزر موهای زائد، از طول موج 800 تا الی 810 نانومتر استفاده می‌شود. دستگاه‌های لیزر دایود با نام‌های “Diode 808″،”Diode 810” و… موجود هستند.

لازم به ذکر است که مدل‌های مختلفی از دستگاه دایود موجود است و طبیعتاً مدل‌های جدیدتر این دستگاه، مزیت‌های بیشتری دارند.

لیزر دایود چطور کار می کند؟

لیزر دایود طول موج متمرکز و باریکی از نور را ساطع کرده و این نور توسط رنگ‌دانه در فولیکول مو یا ملانین پوست جذب شده و با ایجاد گرما و آسیب رساندن به فولیکول‌ها، سبب جلوگیری از رشد مو و یا رفع ضایعات رنگ‌دانه‌ها و تیرگی پوست می‌شود. با گرم شدن ملانین، ریشه مو از بین رفته و جریان خون به فولیکول متوقف می‌شود و از رشد مو برای همیشه جلوگیری می‌شود.

معمولا از لیزر به همراه فن‌آوری خنک‌کننده برای کاهش هر گونه درد ناشی از لیزر استفاده می‌شود.

مراحل رفع موهای زائد با لیزر دایود

  • پرتو لیزر از دستگاه لیزر تحت کنترل اپراتور ارسال می‌شود.
  • لیزر به طرف ریشه موهای زائد هدف‌گیری می‌شود.
  • پرتو لیزر در فولیکول‌ها در ریشه مو نفوذ می‌کند. پس از قرارگیری در معرض حرارت، مو خاصیت خود را از دست داده و با گذشت زمان، رشد مو به طور کامل متوقف می‌شود.
  • در طی روند لیزر موهای زائد دایود، پرتو لیزر به دفعات در مدت زمان کوتاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 15 روز پس از لیزردرمانی، تاثیرات نهایی درمان قابل مشاهده هستند. حدود 30 درصد از موهای زائد در پایان جلسه اول، رفع می‌شوند. این میزان پس از هر جلسه افزایش پیدا می‌کند.

مزایای لیزر دایود، چرا دایود را انتخاب کنم؟

مزایای لیزر دایود چرا دایود را انتخاب کنم؟

بی‌دلیل نیست که دستگاه دایود، از رایج‌ترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد می‌باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند که لیزر دایود در حال حاضر موثرترین روش لیزردرمانی جهت رفع موهای زائد محسوب می‌شود چرا که سبب بیشترین میزان نفوذ لیزر می‌گردد. استفاده از این روش برای بسیاری از بخش‌های بدن شامل صورت، دست‌ها، زیر بغل، کمر، پاها، گردن، سینه، ناحیه بیکینی و نواحی دیگر ایمن می‌باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، طول موج 800 نانومتری نسبت به دیگر انواع لیزر دارای تاثیر بیشتری می‌باشد چرا که در این حالت به تعداد جلسات کمتری نیاز است و سبب بروز درد کمتری می‌شود.

در ادامه به چند مورد از مزایای لیزر دایود خواهیم پرداخت:

این دستگاه به دلیل طول موج و انرژی خاصش گزینه‌ای مناسب برای حذف دائمی موهای زائد ایرانیان است.

طول موج دایود برای نفوذ به عمق پیاز مو مناسب‌تر است. این دستگاه، به خوبی توانایی از بین بردن موهای تیره و ضخیم را دارد. به همین دلیلبرای آقایان که به دنبال حذف موهای سینه، صورت و سایر نواحی هستند نیز ایده آل است.

طول موج منحصر به فرد دایود باعث می‌شود عمیق‌تر نفوذ کند و تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

گرچه تعداد جلسات مورد نیاز شما بستگی به عوامل مختلفی مانند رنگ پوست، رنگ و ضخامت موها، وضعیت هورمون‌ها و… دارد اما در اکثر موارد با تعداد محدود جلسات نتایج شروع به ظاهر شدن کرده‌اند.

بر خلاف برخی دستگاه‌های موجود، دستگاه دایود، سطح زیادی را پوشش می‌دهد که باعث افزایش سرعت کار می‌شود.

این روش در تعداد کمی از جلسات درمانی، سبب کاهش تعداد موهای زائد به میزان 90 درصد می‌شود.

دستگاه‌های لیزر دیگر مانند دستگاه الکساندرایت برای پوست‌های سفید و روشن مناسب هستند و ممکن است پوست تیره را سوزانده و در آن تغییر رنگ ایجاد کنند. همچنین افراد دارای پوست‌های برنزه و آفتاب گرفته، برای استفاده از بیشتر دستگاه‌های لیزر، ممنوعیت دارند اما دایود بهترین انتخاب برای آن‌هاست.

بسیاری از دستگاه‌های لیزر، برای موهای روشن‌تر و نازک‌تر کاربرد دارند اما دایود، تاثیری عالی بر روی موهای تیره و ضخیم دارد. این موضوع باعث شده تا بین آقایان نیز بسیار محبوب باشد.

باید بدانید نتایج لیزر موهای زائد دائمی نیست ولی باعث توقف دائمی رشد درصد زیادی موها می­‌شود. رعایت همه نکاتی که اپراتور متخصص و با تجربه به آن‌ها اشاره می‌کند و همچنین فاصله مناسب بین جلسات لیزر، شما را در گرفتن نتایج بهتر یاری می‌کند.

افرادی که از لیزر دایود استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین تقریبا عوارض بلند مدتی را تجربه نمی‌کنند.

احتمالا کم بودن سوزش و ناراحتی دستگاه لیزری که انتخاب می‌کنید، برای شما هم فاکتور مهمی است. مدل‌های جدیدتر دستگاه دایود، دارای سیستم خنک‌کننده پوست هستند که سوزش ناشی از گرمای لیزر را به خوبی کاهش می‌دهد. همچنین دایود با استفاده از ژل روی پوست می‌لغزد و مانند برخی از دستگاه‌ها‌، شات‌های دردناک و کوتاه ندارد.

لیزر تنها بر موها و فولیکول‌های موی مورد نظر اثر گذاشته و به بافت‌های مجاور آسیب وارد نمی‌کند.

اگر متقاضی توصیه‌های پیش از درمان را رعایت کند، دوره بهبود پس از لیزردرمانی کوتاه خواهد بود.

لیزر دایود برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

لیزر دایود برای چه کسانی مناسب تر است؟

لیزر دایود با توجه به طول موج آن که به میزان بیشتری در پوست نفوذ کرده و سبب کاهش انرژی جذب شده توسط لایه بیرونی پوست می‌شود، برای افراد دارای پوست روشن‌تر و تیره‌تر مناسب‌تر است. این امر سبب بهبود جذب لیزر توسط ملانین و محافظت از لایه بیرونی پوست می‌شود. با جذب حرارت توسط ملانین، ریشه مو از بین رفته و رشد مو متوقف می‌شود.

لیزر دایود برای افراد دارای پوست و موی تیره، مناسب می‌باشد. این روش برای افراد دارای موهای تیره دارای تاثیر بیشتری است. لیزر دایود برای رفع موهای روشن و ظریف‌تر دارای تاثیر کمتری است. این روش همچنین برای رفع سریع‌تر موهای زائد در قسمت‌های وسیع‌تر بدن مناسب می‌باشد.

آمادگی‌های لازم قبل از انجام لیزردایود

آمادگی های لازم قبل از انجام لیزردایود

پیش از استفاده از لیزر دایود، متقاضی بایستی موارد زیر را در نظر بگیرد:

جهت دستیابی به بهترین نتیجه، موهای ناحیه مورد نظر بایستی حدود 24 ساعت پیش از درمان اصلاح شوند.

برنزه کردن پوست می‌تواند سبب کاهش تاثیر لیزر دایود شود. بنابر این بایستی از برنزه کردن پوست برای مدت حداقل دو هفته پیش از درمان خودداری شود.

متقاضی باید از مصرف داروهایی که سبب حساس شدن پوست به نور می‌شوند (مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا آکوتان) خودداری کند.

بایستی از به‌کارگیری روش‌های رفع موهای زائد مانند موم یا وکس یا کندن مو با موچین پیش از لیزر دایود اجتناب شود. در این روش‌ها، مو به همراه ریشه مو خارج شده و دیگر درمان بر روی آن تاثیر ندارد. اصلاح مو با تیغ باعث بروز مشکل نمی‌شود چرا که سبب رفع مو در بالای سطح پوست می‌شود و در اتصال مو به ریشه مو تاثیری ندارد. به این ترتیب لیزر به ریشه مو رسیده و سبب رفع دائمی موی زائد می‌شود. در صورت بروز مشکل در اتصال مو به ریشه مو، متقاضی باید حدود 4 هفته منتظر بماند تا لیزر دایود بر موی زائد موثر واقع شود.

پیش از درمان، خال‌های بایستی پوشانده شوند یا از به‌ کارگیری لیزر بر روی آن صرف نظر شود چرا که مقادیر زیادی ملانین در خال‌ها وجود دارد. این مساله در مورد تتو نیز صدق می‌کند چرا که می‌تواند سبب تغییر رنگ شود.

استفاده از لباس راحت سبب می‌شود که دسترسی به ناحیه مورد نظر راحت باشد. امکان دارد جهت تسکین هر نوع درد در ناحیه درمان از کرم موضعی مخصوص استفاده شود.

جهت دستیابی به بهترین نتیجه درمانی، پوست بایستی تمیز و خشک باشد.

مراحل حذف موهای زائد با لیزر دایود

مراحل حذف موهای زائد با لیزر دایود

مراحل لیزر موهای زائد به شرح زیر می‌باشند:

  1. جهت کاهش درد در زمان درمان خصوصا برای نواحی حساس مانند زیر بغل یا ناحیه بیکینی، امکان دارد از بی‌حسی موضعی استفاده شود.
  2. در طی روند لیزر موهای زائد، محافظت از چشم‌ها در برابر لیزر الزامی است.
  3. تجهیزات لیزر بر اساس ناحیه تحت درمان، رنگ و ضخامت پوست و رنگ موها تنظیم می‌شود.
  4. جهت کاهش عوارض و محافظت از پوست از ژل یا ابزار مخصوص خنک‌کننده استفاده می‌شود.
  5. نور لیزر در ناحیه مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکان دارد در جلسه اول درمان، مقداری درد و احساس ناخوشایند در ناحیه تحت درمان ایجاد شود. جلسه درمانی بسته به ناحیه مورد نظر، به چند دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد.

مراقبت‌های لازم بعد از انجام لیزر دایود

مراقبت‌های لازم بعد از انجام لیزر دایود

چند ساعت پس از لیزر موهای زائد، بروز مقداری قرمزی و گرمی در ناحیه تحت درمان شایع می‌باشد. این حالت سبب بروز احساسی مشابه آفتاب‌سوختگی خواهد داشت و با استفاده از کمپرس سرد، مرطوب‌کننده یا ژل آلوورا رفع می‌شود. چنانچه لیزر در ناحیه صورت استفاده شده باشد، روز بعد از درمان می‌توان از محصولات آرایشی استفاده کرد.

پس از درمان بایستی از آفتاب گرفتن یا برنزه کردن پوست خودداری شود چرا که استفاده از لیزر دایود به طور موقتی سبب از بین رفتن قابلیت طبیعی محافظت از پوست در برابر پرتو فرابنفش می‌شود. به همین علت توصیه می‌شود که از کرم ضد آفتاب بر روی پوست در ناحیه مورد نظر استفاده شود.

  • از استحمام با آب داغ یا سونا یا قرارگیری در وان آب داغ خودداری کنید.
  • در آب حاوی کلر شنا نکنید.
  • از لباس تنگ استفاده نکنید.
  • از به کار بردن روش‌های لایه‌برداری پوست، سفید کردن پوست یا به کار‌گیری هر نوع ماده شیمیایی که سبب بروز حساسیت و تحریک پوستی می‌شود، خودداری کنید.
  • از ورزش سنگین که سبب تعریق شدید می‌شود خودداری کنید.

عوارض لیزر دایود

عوارض لیزر دایود

درگیر شدن با عوارض لیزر دایود، معمولا به دلیل عدم مهارت اپراتور و یا رعایت نکردن توصیه‌ها توسط خود فرد اتفاق می‌افتد. با این حال، کم‌تر از 5 درصد افراد ممکن است عوارض لیزر دایود را تجربه کنند و در صورت بروز، عوارض معمولا به سرعت رفع می‌شوند. برخی از عوارض جانبی لیزر دایود عبارت‌اند از :

  • خارش
  • قرمز شدن پوست
  • سوزش
  • سوختگی
  • به ندرت تاول یا زخم
  • خشکی پوست
  • به ندرت تغییررنگ پوست

اگر به هر کدام از این علائم مبتلا شدید و بعد از گذشت چند روز، عوارض ادامه پیدا کردند، حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا توصیه می‌شود از کرم‌های ترمیم‌کننده یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

مقایسه دستگاه لیزر دایود با دستگاه لیزر الکساندرایت

هر دو روش سبب کاهش موهای زائد به طور دائمی شده و در رفع موهای زائد موثر هستند. البته از لحاظ طول موج، نوع پوست، رنگ موها، سرعت درمان، میزان درد ایجاد شده و هزینه درمان این دو روش مقداری با هم متفاوت هستند. جهت انتخاب از بین این دو روش، متقاضی بایستی نوع پوست و مو را به دقت ارزیابی کرده، با متخصص در این مورد مشورت کند و جهت دستیابی به نتیجه موفقیت‌آمیز به اپراتور ماهر و با تجربه مراجعه کند.

لیزر الکساندرایت (Alexandrite) لیزر دایود (Diode)
طول موج 755 نانومتر  800 تا 810 نانومتر
نوع پوست مناسب برای تمامی انواع پوست مناسب برای پوست‌های روشن
نوع مو مناسب برای موهای تیره مناسب برای موهای تیره تا روشن
سرعت درمان درمان با سرعت بالا دومین روش سریع پس از لیزر الکساندرایت
میزان درد ایجاد شده نسبتا دردناک امکان بروز درد وجود دارد
نتایج درمان کاهش میزان موی زائد به طور دائمی کاهش میزان موی زائد به طور دائمی
هزینه درمان هزینه متوسط به بالا هزینه بالاتر نسبت به روش‌های دیگر

هزینه‌ی لیزر دایود

هزینه لیزر دایود بسته به عوامل مختلفی مانند وسعت ناحیه تحت درمان، تعداد جلسات مورد نیاز و محل جغرافیایی کلینیک مورد نظر و میزان مهارت و تجربه اپراتور می‌تواند متفاوت باشد. هزینه این روش ممکن است نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر باشد ولی سبب دستیابی به نتیجه بلندمدت می‌شود. در مورد هزینه‌ها بایستی با متخصص مشورت شود و همچنین مزایای بلندمدت استفاده از روش لیزر دایود جهت تصمیم‌گیری برای انتخاب این گزینه درمانی نیز بایستی در نظر گرفته شوند.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از هزینه ی انجام لیزر دایود با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

انجام لیزر با دستگاه دایود یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های حذف موهای زائد می‌باشد. این روش، همچون روش‌های دیگر مزایا و معایبی دارد اما عوارض جانبی جدی یا طولانی مدت برای آن گزارش نشده است. برای انتخاب لیزر موهای زائد با دایود، باید به رنگ پوست، ضخامت مو و سایر موارد دقت کنید. در این مورد بهتر است از یک پزشک پوست یا تکنسین ماهر و با تجربه مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

آیا پس از لیزر موهای زائد دیود، موها دوباره رشد خواهند کرد؟

هیچ روش لیزردرمانی به طور دائمی سبب رفع موهای زائد نمی‌شود و تنها سبب کاهش رشد مو به صورت دائمی می‌شود. بنابر این امکان دارد موها پس از لیزر دایود دوباره رشد کنند ولی این امر به زمان زیادی نیاز داشته و امکان دارد پس از رشد مجدد، ضخامت موها به اندازه سابق نباشد.

آیا پس از لیزر موها با دایود می‌توان برای از بین بردن موهای زائد از روش‌های دیگر استفاده کرد؟

استفاده از هر نوع روش حذف مو از قبیل موم و غیره در صورتی که حداقل 5 روز از لیزر درمانی گذشته باشد، مانعی ندارد اما برای اثر بخشی بهتر لیزر، بهتر است این کار را نکنید.

آیا احتمال دارد لیزر دایود پوستم را بسوزاند؟

هرچند احتمال سوختن پوست با لیزر دایود کم‌تر از دستگاه‌های دیگر است اما در صورت اشتباه یا بی‌تجربگی اپراتور، امکان سوختگی وجود دارد. برای انجام لیزر دایود حتما به مراکز و کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

آیا لیزر دایود سب بروز درد می‌شود؟

این روش معمولا سبب بروز درد نمی‌شود و در بیشتر موارد تنها درد بسیار کمی ایجاد خواهد شد. در برخی از موارد امکان دارد احساس سوزش یا گرمای مختصری ایجاد شود. ولی این حالت معمولا موقتی و خفیف است.

هر چند وقت یک بار بایستی از روش لیزر دایود استفاده شود؟

در بیشتر موارد، توصیه می‌شود که هر چهار تا شش هفته یک بار از این روش استفاده شود. در مدت چند جلسه اول لیزردرمانی، امکان دارد همچنان مقداری رشد مو مشاهده شود ولی نتایج درمان پس از حدود سه جلسه قابل مشاهده هستند.

آیا نتایج رفع موهای زائد با لیزر دایود دائمی است؟

این روش به طور بلندمدت سبب کاهش میزان موهای زائد می‌شود ولی یک راه‌حلی دائمی محسوب نمی‌شود. جهت جلوگیری از رشد مجدد مو امکان دارد استفاده از این روش هر 6 تا 12 ماه یک بار ضروری باشد.

هر جلسه رفع موهای زائد با لیزر دایود به چقدر زمان نیاز دارد؟

مدت زمان هر جلسه درمانی به اندازه ناحیه تحت درمان بستگی دارد ولی معمولا هر جلسه بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

آیا لیزر دایود سبب بروز عوارض می‌شود؟

شایع‌ترین عوارض لیزر دایود قرمزی و ورم در ناحیه تحت درمان هستند. این عوارض پس از چند ساعت رفع می‌شوند.

آیا استفاده از لیزر دایود در هر قسمتی از بدن امکان‌پذیر است؟

بله. از این روش می‌توان در هر قسمتی از بدن شامل صورت، پاها، دست‌ها، زیر بغل، کمر و ناحیه بیکینی استفاده کرد.

آیا بعد از پایان جلسات لیزر دایود، نیاز به تکرار و جلسه شارژ خواهم داشت؟

لیزر دایود می‌تواند یک روش دائمی برای رفع موهای زائد باشد. البته جهت استفاده دوباره از این روش در قسمت‌هایی که نیاز به لیزر مجدد دارند، به مراجعه سالانه به این منظور نیاز می‌باشد.

معایب لیزر دایود چه مواردی هستند؟

این روش برای افراد دارای پوست روشن و موهای ظریف مناسب نمی‌باشد و همین‌طور قدرت این لیزر نسبت به بعضی از دستگاه‌های دیگر کمتر است.