آیا لیزر برای موهای کرکی موثر است و آن‌ها را از بین می‌برد؟

یکی از نگرانی‌های خانم‌هایی که برای حذف موهای زائد خود از دستگاه لیزر استفاده می‌کنند این است که آیا لیزر برای درمان موهای کرکی مناسب است یا خیر. حتماً شنیده‌اید که افرادی که موهای ضخیم و تیره دارند بهترین کاندیدا برای لیزر موهای زائد هستند. اما این بدان معنی نیست که نمی‌توان با کمک لیزر موهای کرکی و نازک را حذف کرد. موهای کرکی، موهای نازکی هستند که رنگدانه ندارند و اغلب بور هستند و در برخی قسمت‌های بدن مثل صورت وجود دارند. اغلب بانوانی که موهای کرکی و نازک داشتند، بعد از انجام لیزر با دستگاه مدیواستار به نتایج خوبی رسیده و از حذف کامل موها رضایت داشتند.

آیا لیزر موهای زائد روی موهای کرکی مؤثر است؟

لیزر موهای زائد روی موهای کرکی

بله، اگر موهای کرکی تیره باشند و حاوی رنگدانه باشند، لیزر روی موهای کرکی اثر می‌گذارد. موهای صورت احتمالاً سخت‌ترین ناحیه برای درمان با لیزر هستند. زیرا برخی از موها بسیار نازک هستند. برای هدف قرار دادن آن‌ها به انرژی با شدت بیشتری نیاز است و ممکن است برای رسیدن به نتیجه به زمان بیشتری نیاز باشد. به همین دلیل موهای کرکی معمولاً برای رسیدن به نتایج طولانی مدت به جلسات بیشتری نیاز دارند.

اگر به دنبال لیزر موهای زائد خود هستید و مطمئن نیستید که کاندیدای مناسبی هستید یا خیر؛ یا دوست دارید بدانید کدام دستگاه لیزر برای شما مناسب‌تر است، حتماً برای بررسی شرایط خود، با پزشک مشورت نمایید.

نحوه عملکرد لیزر روی موهای کرکی

نحوه عملکرد لیزر روی موهای کرکی

لیزر با هدف قرار دادن فولیکول مو با نور و گرما، آن را از بین می‌برد. رنگدانه ملانین، با جذب این گرما از بین می‌رود. نور لیزر توسط حداقل رنگدانه (ملانین) موجود در موی کرکی جذب می‌شود. این گرما ریشه مو و منبع خون را از بین می‌برد. اگر ملانین در مو وجود نداشته باشد، گرما نمی‌تواند جذب شود. بنابراین لیزر تأثیری بر روی موهای سفید ندارد. اما دستگاه‌های جدید به حداقل ملانین موجود در موها واکنش نشان می‌دهند. بنابراین می‌توان از آن‌ها برای لیزر موهای کرکی به نتیجه مطلوبی رسید.

بیایید با یک مثال عملکرد لیزر را بررسی کنیم. اگر در یک روز آفتابی لباس تیره بپوشید، نور خورشید بیشتر جذب می‌شود. اما اگر لباس سفید بپوشید، نور از پارچه سفید منعکس می‌شود. لیزر نیز به همین شکل عمل می‌کند و روی موهایی که ملانین کمتری دارند، سخت‌تر پاسخ می‌دهد. اما امروز دستگاه‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی حداقل ملانین موجود در موهای کرکی تولید شده‌اند که نتایج خوبی برای رفع دائمی این نوع موها دارند.

آیا لیزر برای موهای کرکی روشن، بلوند یا قرمز یا خاکستری جواب می‌دهد؟

خیر، متأسفانه لیزر روی موهای کرکی روشن، بلوند، قرمز یا خاکستری مؤثر نیست. این موها حاوی ملانین کافی نیستند، بنابراین اشعه‌های لیزر تأثیر زیادی روی آن‌ها نخواهد داشت. برخی از افراد با موهای کرکی قهوه‌ای روشن می‌توانند بعد از لیزر، کاهش در رشد مو را تجربه کنند. اما حذف کامل موها ممکن است رخ ندهد.

بهترین دستگاه لیزر برای موهای کرکی

بهترین دستگاه لیزر برای موهای کرکی

درمان مؤثر موهای کرکی و روشن نیاز به لیزری با قابلیت نفوذ به رنگدانه ملانین دارد. دستگاه مدیواستار یکی از جدیدترین دستگاه‌های لیزر است که می‌تواند به خوبی موهای کرکی را حذف کند. طول موج لیزر این دستگاه 810 تا 940 نانومتر است که بسیار مؤثرتر از دستگاه‌های لیزر الکساندرایت است. دستگاه مدیواستار با داشتن سیستم خنک کننده و پیشرفته خود می‌تواند با حداقل درد و بدون هیچ عوارضی برای لیزر تمامی‌ انواع پوست و موها استفاده شود.

مراقبت‌های قبل از انجام لیزر موهای کرکی

قبل از انجام لیزر موهای کرکی نیاز است که همان نکات لازم برای لیزر موهای زائد را رعایت کنید. در ادامه این نکات را معرفی می‌کنیم:

  • عدم کندن موها از ریشه یا الکترولیز به مدت حداقل دو ماه
  • شیو کردن با تیغ حدوداً 24 ساعت قبل از لیزر
  • عدم آفتاب گرفتن و استفاده از سولار
  • اجتناب از کرم موبر به مدت حداقل یک ماه قبل

به چند جلسه لیزر برای موهای کرکی نیاز خواهم داشت؟

لیزر موهای کرکی

تعداد جلساتی که نیاز دارید، بستگی به نوع پوست و مقیاس فیتزپاتریک شما دارد. این مقیاس پوست را بر اساس رنگ، حساسیت آن به خورشید و احتمال برنزه شدن آن طبقه‌بندی می‌کند.

به راحتی می‌سوزد، به ندرت برنزه می‌شود (فیتزپاتریک نوع 1 و 2). این افراد اگر موهای تیره داشته باشند می‌توانند با 4 تا 6 درمان هر 4 الی 6 هفته یکبار با لیزر، موهای زائد خود را به صورت دائمی‌ حذف کنند. اما اگر موهای روشن و کرکی داشته باشند معمولاً تنها موهای آن‌ها به صورت دائمی‌ با لیزر کاهش می‌یابد. این افراد باید پس از یک دوره لیزر به فاصله زمانی 6 تا 12 ماه، یک جلسه تکرار انجام دهند.

به آرامی‌ برنزه می‌شود (فیتزپاتریک نوع 3). این افراد اگر موهای تیره داشته باشند می‌توانند با 6 تا 10 جلسه لیزر هر 4 تا 6 هفته یکبار به حذف دائمی‌ موهای زائد برسند. اما اگر موهای روشن و کرکی داشته باشند عموماً فقط به کاهش دائمی‌ موها با لیزر دست می‌یابند. آن‌ها باید پس از یک دوره اولیه لیزر به فاصله 3 تا 6 ماه، یک جلسه تکرار انجام دهند.

به ندرت می‌سوزد، خوب برنزه می‌شود (فیتزپاتریک نوع 4 و 5). این افراد اگر موهای تیره داشته باشند می‌توانند با 6 تا 10 جلسه درمان هر 4 الی 6 هفته یکبار به کاهش دائمی‌ موها دست یابند. این افراد باید هر 3 تا 6 ماه یکبار جلسات خود را تکرار کنند. اما اگر این افراد موهای روشن و کرکی داشته باشند بعید است که لیزر به آن‌ها پاسخ دهند.

جلسات تکرار لیزر باید به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشد تا رشد موهای جدید به سطح مناسب برسد و لیزر بتواند آن‌ها را هدف بگیرد.

مراقبت‌های بعد از انجام لیزر موهای کرکی

بعد از لیزر موهای کرکی رعایت این موارد توصیه می‌شود:

  • استفاده از کمپرس یخ در نواحی حساس و قسمت‌های نازک پوست
  • عدم استفاده از شوینده‌ها و کرم‌های معطر تا 24 ساعت
  • اجتناب از نور مستقیم و شدید خورشید حداقل 24 ساعت
  • عدم انجام ورزش شدید و تعریق به مدت 24 ساعت
  • نوشیدن آب فراوان

آیا لیزر موهای زائد کرکی را برای همیشه از بین می‌برد؟

لیزر موهای زائد کرکی

لیزر می‌تواند تراکم مو را به طور دائم کاهش دهد یا موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد. کاهش دائمی‌ تراکم مو به این معنی است که برخی از موها پس از یک دوره درمان مجدداً رشد می‌کنند و بیماران به تکرار لیزر نیاز دارند. اما حذف دائمی‌ موهای زائد به این معنی است که هیچ یک از موهای ناحیه تحت درمان پس از اتمام دوره درمان مجدداً رشد نمی‌کند و نیازی به تکرار لیزر نیست.

این‌که موها به طور دائم برداشته شوند یا فقط تراکم آن‌ها کاهش یابد تحت تأثیر موارد زیر است:

  • رنگ و ضخامت موهای تحت درمان
  • رنگ پوست بیمار
  • نوع و کیفیت لیزر مورد استفاده
  • مهارت و آموزش اپراتور لیزر

بنابراین حتی اگر موهای کرکی دارید، بایستی انتظارات واقع‌بینانه از لیزر موهای زائد داشته باشید، زیرا از بین بردن دائمی تراکم موها نیاز به صبر و حوصله دارد. برخی از دستگاه‌های لیزر جدید بر روی موهای کرکی با حداقل ملانین و ضخامت به خوبی جواب می‌دهند. البته اگر موهای خاکستری دارید که فاقد رنگدانه ملانین هستند، لیزرهای موجود در حال حاضر برای شما مناسب نیستند.

عوارض

خطرات و عوارض لیزر موهای کرکی متفاوت از لیزر موهای زائد نیست. به طور کلی لیزر موهای زائد چه کرکی چه ضخیم می‌تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • تاول
  • التهاب و سوزش پوست
  • تبخال
  • هایپرپیگمانتاسیون، نواحی از پوست تیره‌تر از پوست اطراف می‌شود.
  • هیپوپیگمانتاسیون، نواحی از پوست روشن‌تر از پوست اطراف می‌شود.
  • عفونت
  • اسکار

البته اگر لیزر در یک کلینیک معتبر، با رعایت شرایط بهداشتی و توسط اپراتور باتجربه انجام شود، احتمال بروز این عوارض به حداقل خواهد رسید.

مقایسه الکترولیز و لیزر موهای کرکی

مقایسه الترولیز و لیزر موهای کرکی

الکترولیز با سوزاندن ریشه مو رشد آن را به طور کامل متوقف می‌کند، در حالی که لیزر موهای زائد در طولانی مدت باعث کاهش سرعت و نازک شدن موها می‌شود. موهای نازک و کرکی چون ملانین کمتری دارند ممکن است با تمامی دستگاه‌های لیزر حذف نشوند. الکترولیز بر روی هر نوع مو یا پوستی جواب می‌دهد، اما لیزر بیشتر برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بهتر است.

سؤالات متداول

آیا لیزر موهای کرکی را ضخیم می‌کند؟

ضخیم شدن موهای کرکی پس از لیزر می‌تواند نگران کننده باشد. در موارد نادر، لیزر موهای زائد ممکن است باعث رشد یا ضخیم‌تر و تیره‌تر شدن موهای کرکی شود. به طور کلی، برخی دستگاه‌ها و برخی از انواع‌ پوست و مو ممکن است این مشکل را ایجاد کنند. اما کارشناسان تخصصی ما در جلسات درمانی به شما خواهند گفت که آیا لیزر موهای شما ممکن است آن‌ها را ضخیم کند یا خیر.

چند جلسه لیزر برای موهای کرکی نیاز است؟

معمولاً به افرادی که موهای کرکی دارند توصیه می‌شوند 6 تا 12 جلسه لیزر را پشت سر هم انجام دهند.

فاصله جلسات برای رفع موهای کرکی چقدر باید باشد؟

هر جلسه چهار تا شش هفته فاصله خواهد داشت. اما حتی با این جلسات زیاد، برخی از موهای کرکی ممکن است دوباره رشد کنند. بنابراین، باید یک یا دو بار در سال جلسات لیزر تکرار شوند.

آیا می‌توان به طور دائم با لیزر موهای کرکی را حذف کرد؟

بله، با دستگاه‌های لیزر جدید می‌توان موهای زائد کرکی را برای همیشه حذف کرد. تنها تعداد جلسات و فاصله جلسات یادآوری باید توسط کارشناس تنظیم شود تا دوباره این موها رشد نکنند.

بهترین لیزر برای موهای کرکی چیست؟

در حال حاضر بهترین لیزری که روی موهای کرکی خوب جواب داده است و رضایتمندی بالایی دارد، دستگاه مدیواستار است.

آیا لیزر دایود برای موهای کرکی مناسب است؟

لیزر دایود دستگاهی است که طول موج‌های بالا برای نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر پوست را فراهم کند. طول موج بالاتر این لیزر برای پوست‌های تیره با موهای زبر ایده‌آل است و معمولاً نمی‌تواند موهای کرکی را حذف کند.

آیا انواع مختلف دستگاه‌های لیزر می‌توانند موهای کرکی را حذف کنند؟

خیر، همه دستگاه‌های لیزر برای رفع موهای زائد کرکی مناسب نیستند. دستگاه‌های جدیدتری مانند لیزر مدیواستار بهترین نتیجه را برای حذف موهای کرکی دارند.