لیزر موهای گردن | بررسی اثربخشی، عوارض و هزینه ها

از آن‌جا که رعایت برنامۀ مداوم اپیلاسیون یا اصلاح دقیق برای مطمئن شدن از بدون مو ماندن پشت و جلوی گردن چندان آسان نیست، لیزر موهای زائد گردن پرطرفدارترین روش رفع موهای زائد برای آقایان و بانوان است. به‌علاوه نتایج اصلاح و اپیلاسیون موقتی است. لیزر موهای زائد گردن در چند جلسه انجام می‌شود و لیزر گردن در فواصل زمانی منظم تکرار می‌شود. لیزردرمانی اثربخش‌ترین روش برای از بین بردن موهای تیره و ضخیم، مثلاً موهای روی گردن آقایان و یا بانوانی است که دچار مشکلات هورمونی هستند.

آیا لیزر بر موهای زائد گردن مؤثر است؟

لیزر موهای زائد گردن

بله، لیزر موهای زائد گردن اثربخش‌ترین درمان زیبایی با نتایج ماندگار است. رشد موهای گردن اکثر بیماران پس از چند جلسه لیزردرمانی برای همیشه کمتر می‌شود. اگرچه رفع موهای زائد گردن با لیزر دائمی نیست، لیزر میزان موهای گردن را در حد چشمگیری کمتر می‌کند. در نتیجه بسیاری از بیمارانی که لیزر موهای زائد گردن را انجام می‌دهند، می‌توانند بدون نیاز به استفادۀ مداوم از روش‌های موقتی رفع موهای زائد، مانند اصلاح یا اپیلاسیون، ظاهری تمیز و آراسته داشته باشند.

اثربخشی لیزر موهای زائد گردن به تجربه و مهارت تکنسین انجام‌دهندۀ درمان و کیفیت و قدرت دستگاه لیزر مورد استفاده بستگی دارد. اگر موهای زائد روی گردن شما، سیاه و ضخیم هستند، احتمالاً نتیجه‌ی بهتری از لیزر خواهید گرفت و با تعداد جلسات کم‌تر می‌توانید به پوستی لطیف و شاداب دست پیدا کنید و همیشه تمیز و مرتب باشید.
همچنین افرادی که رنگ پوست روشن‌تری نسبت به موهای خود دارند بیشترین نتیجه را از لیزر موهای زائد به دست خواهند آورد؛ روشن بودن پوست به معنی کم‌تر بودن ملانین‌های موجود در آن است که این موضوع به دستگاه لیزر اجازه می‌دهد تا با تشخیص رنگدانه‌های موجود در مو، اقدام به سوزاندن فولیکول‌های مو کرده و کم‌ترین آسیب را به پوست برساند. دستگاه لیزر موهای زائد مدیواستار کلینیک رهیا، یکی از به‌روزترین و مؤثرترین دستگاه‌های رفع موهای زائد است که اثربخشی آن از دستگاه‌های دیگر بسیار بالاتر است و با تعداد جلسات کمتر می‌توان نتایج خارق‌العاده‌ای گرفت.

[sv slug=”alert”]نکته: لیزر کردن موهای نازک و کرک مانند معمولا‌ً توصیه نمی‌شود، اما با مشورت متخصص و انتخاب دستگاه لیزر مناسب، می‌توانید موهای نازک روی گردن را نیز از بین ببرید.[sv slug=”alert1″]

چه کسانی به لیزر موهای زائد گردن احتیاج دارند؟

تعداد زیادی از افراد، فارغ از جنسیت و سن، به نوعی با موهای زائد پشت یا جلوی گردن درگیر هستند. گرچه این مسئله بیشتر برای آقایان اتفاق می‌افتد، اما بانوان نیز به دلایل مختلفی ممکن است آن را تجربه کنند. لیزر موهای زائد گردن برای شما لازم است اگر:

  • مدل موی کوتاه دارید و موهای پشت گردن، جلوه‌ی نامرتبی به ظاهرتان می‌دهند.
  • موهای‌تان بلند است و با جمع کردن موها یا بستن آن‌ها، موهای پشت گردن ظاهر می‌گردند.
  • پوست گردنتان به دلیل استفاده از سایر روش‌های اصلاح، دچار حساسیت، موهای زیرپوستی و جوش‌های دردناک یا چرکی شده است.
  • خانم هستید و به دلیل مشکلات هورمونی یا ژنتیک و همچنین بیماری‌های چون سندرم تخمدان پلی کیستیک، موهای تیره و ضخیمی روی گردن خود دارید.
  • موهای زائد روی گردن، لطافت پوست شما را از بین برده‌اند.
  • آقایانی که به صورت شیو شده و تمیز تمایل دارند.

تمامی این موارد دلایل محکمی هستند برای این که بخواهید از موهای زائد روی گردن خود خلاص شوید.

آیا لیزر موهای زائد گردن عوارض دارد؟

لیزر موهای زائد، به عنوان روشی ایمن و بدون عوارض جانبی جدی شناخته می‌شود. همچنین درد یا سوزش آن، بسیار مختصر بوده و  برای اکثر بیماران قابل تحمل است. با این وجود، ممکن است برخی افراد بعد از لیزر موهای زائد با عوارض جانبی جزئی روبه‌رو شوند، اما جای نگرانی وجود ندارد این عوارض بعد از مدت کوتاهی بهبود می‌یابد.
بعد از انجام لیزر موهای زائد گردن، ممکن است عوارض محدودی در ناحیه‌ی گردن شما دیده شوند. بیشتر این عوارض جزئی و موقتی هستند، اما اگر بعد از گذشت چند روز بهبود نیافتند، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

برخی از عوارض جانبی لیزر موهای گردن عبارت اند از:

  • قرمزی و تورم
  • تغییر جزئی رنگ پوست
  • عفونت‌های پوستی
  • خارش و خشکی پوست

عوارض جانبی نادر شامل: تاول، سوختگی، زخم، تبخال و …. می‌شوند که در صورت دریافت خدمات از تکنسین بی‌تجربه یا اشتباه تکنسین ممکن است به وجود بیاید. بنابراین حتماً مطمئن شوید که به کلینیک معتبری مراجعه می‌کنید و اپراتور لیزر، با تجربه و ماهر است.

مزایای لیزر موهای زائد گردن

مزایای لیزر موهای زائد گردن

حذف کردن موهای زائد گردن به وسیله‌ی لیزر مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

لیزر موهای زائد گردن روشی برای کاهش دائمی رشد موهای گردن است. حال آن‌که نتایج روش‌های قدیمی رفع موهای زائد موقتی است.

لیزر موهای زائد گردن روشی سریع و راحت است که ظرف چند دقیقه انجام می‌شود. ناراحتی بیماران حین لیزر موهای زائد بسیار کم است یا اصلاً هیچ ناراحتی‌ای را تجربه نمی‌کنند. اکثر افراد حتی به بی‌حسی موضعی هم نیاز ندارند.

ورم و قرمزی موقت از شایع‌ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد گردن است که معمولاً ظرف چند ساعت فروکش می‌کند. احتمال باقی ماندن جای زخم یا دیگر عوارض جانبی بلندمدت اندک یا بعید است.

اگرچه هزینۀ اولیۀ لیزر موهای زائد گردن بیشتر از روش‌های قدیمی رفع موهای زائد است، لیزردرمانی به دلیل کاهش دائمی رشد موهای زائد، در بلندمدت مقرون‌ به‌ صرفه است.

برخی دیگر از مزایای این روش عبارت‌اند از:

  • آراستگی و زیبایی ظاهری
  • نرمی و لطافت پوست
  • بی‌نیازی از سایر روش‌های دردناک و زمان‌بر از بین بردن موها مانند وکس یا شیو کردن
  • از بین رفتن جوش‌ها و موهای زیرپوستی و سلامت پوست
  • مشاهدۀ نتایج رضایت‌بخش در جلسات اول
  • ایمن بودن حتی برای افراد با پوست حساس

آمادگی‌های لازم قبل از انجام لیزر موهای زائد گردن

آمادگی های لازم قبل از انجام لیزر موهای زائد گردن

اگر قصد از بین بردن موهای زائد را با لیزر دارید، پزشکی را انتخاب کنید که در زمینه‌هایی مانند جراحی زیبایی یا درماتولوژی بورد تخصصی دارد و در عرصۀ لیزر موهای زائد نوع خاص پوستتان نیز تجربه دارد. توصیه‌های زیر را قبل از لیزردرمانی رعایت کنید تا برای درمان آماده شوید:

  • با نور خورشید تماس نداشته باشید: به توصیه‌های پزشک دربارۀ دوری از آفتاب در دورۀ قبل و بعد از لیزر موهای گردن گوش بدهید. هر وقت بیرون رفتید، ضدآفتاب با SPF30 بزنید.
  • پوستتان را روشن کنید: از هیچ کرم برنزه‌کننده‌ای که پوستتان را تیره می‌کند، استفاده نکنید. اگر پوستتان را به تازگی برنزه یا تیره‌تر کرده باشید، ممکن است پزشک کرم سفیدکننده برای‌تان تجویز کند.
  • دیگر روش‌های زدودن موهای زائد را انجام ندهید: بند انداختن، استفاده از موچین، اپیلاسیون و الکترولیز بر فولیکول‌های مو اثر می‌گذارند و باید از حداقل چهار هفته قبل از درمان متوقف شوند.
  • داروهای رقیق‌کنندۀ خون مصرف نکنید: از پزشک معالجتان سؤال کنید که مصرف چه داروهایی را باید قبل از لیزردرمانی قطع کنید. مصرف داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضدالتهابی را باید پیش از لیزر موهای زائد متوقف کنید.
  • اصلاح موضع درمان: توصیه می‌شود موهای ناحیۀ درمان را روز قبل از لیزردرمانی کوتاه و با تیغ اصلاح کنید. تیغ و قیچی موهای روی پوست را از بین می‌برند. اگر مو روی پوست باشد، ممکن است لیزر این موها را بسوزاند، در نتیجه دچار آسیب پوستی سطحی شوید. در چنین شرایطی موهای روی پوست می‌سوزد، اما ساقۀ مو که زیر سطح پوست است، سالم می‌ماند.
  • آرایش نکنید، از پودر یا ضدعرق استفاده نکنید: چنین محصولاتی را روز درمان روی گردن نزنید.
  • لباس گشاد و راحت بپوشید: در روز درمان لباس گشاد و راحت بپوشید تا موضع درمان تحریک نشود.
  • از تمیز و خشک بودن پوست مطمئن شوید. هیچ لوسیون یا روغنی روی پوست موضع درمان نزنید.

مراحل انجام لیزر موهای زائد گردن

مراحل انجام لیزر موهای زائد گردن

مراحل لیزر موهای زائد گردن به شکل زیر است:

  • برای محافظت از چشم‌ها عینک بزنید.
  • تکنسین لیزر نوع مو و پوستتان را ارزیابی می‌کند تا تنظیمات مناسب دستگاه لیزر را تعیین کنید.
  • ژل خنک‌کننده روی موضع درمان زده می‌شود یا اپراتور برای محافظت از پوست و کاهش احتمال بروز عوارض جانبی از هندپیس لیزر با مکانیسم خنک‌کنندۀ داخلی استفاده می‌کند.
  • تکنسین هندپیس لیزر را روی پوست می‌کشد.
  • انرژی نورانی لیزر به فولیکول‌های مو می‌رسد و رنگدانه‌های موجود در مو، یعنی ملانین، انرژی را جذب می‌کنند. سپس انرژی گرمایی فولیکول مو را از بین می‌برد.
  • اپراتور ژل باقی‌مانده را از روی پوست پاک می‌کند و موضع درمان را جهت بررسی تغییرات معاینه می‌کند.
  • اپراتور کرم التیام‌بخش، مانند پماد زینک اکساید را برای تسکین ناراحتی روی پوست می‌زند.

مراقبت‌های بعد از انجام لیزر موهای زائد گردن

مراقبت های بعد از انجام لیزر موهای زائد گردن

پزشک دستورهای خاصی را دربارۀ مراقبت پوست پس از لیزر موهای زائد می‌دهد. به‌ طور کلی باید توصیه‌های زیر را برای کمک به التیام یافتن پوست و پیشگیری از بروز عوارض جانبی رعایت کنید:

دستمال تمیز و نرمی را با آب خنک مرطوب کنید و آن را هر بار به مدت چند دقیقه روی موضع درمان بگذارید. می‌توانید از کیسۀ یخ پیچیده‌ شده در دستمال هم استفاده کنید. استفاده از کمپرس سرد درد و ورم موقتی پس از لیزر موهای زائد را کاهش می‌دهد.

پزشک کرم استروئیدی را برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی پس از لیزردرمانی تجویز می‌کند. ژل آلوئه‌ورا یا محصولات ملایم دیگر را طبق دستور روی موضع درمان بزنید.

چون پوست پس از لیزردرمانی حساس می‌شود، پزشک توصیه می‌کند که پوستتان را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. از یک ماه قبل از لیزردرمانی تا یک ماه پس از درمان باید از نور خورشید دوری کنید. پس از یک ماه هر روز ضدآفتاب به پوست موضع درمان بزنید. 

ورم و قرمزی خفیف فولیکول‌های مو (واکنش هیستامین) از عوارض احتمالی پس از لیزردرمانی است. این عوارض عادی است و به مرور زمان کمتر می‌شود.

برای این‌که احتباس گرما را کاهش دهید، حداقل تا دو ساعت پس از درمان لباس تنگ و چکمه نپوشید و روی گرمکن صندلی ننشینید؛ در صورت وجود سرخی و برآمدگی، این مدت زمان را افزایش دهید. بدن برای خنک شدن پس از درمان و جلوگیری از بروز عوارض به زمان نیاز دارد.

قیمت لیزر موهای گردن

هزینۀ انجام لیزر موهای زائد گردن، می‌تواند وابسته به عوامل مختلف و متغیر باشد. اولین عامل مؤثر بر هزینه، تعداد شات‌های مورد نیاز است. علاوه بر این، کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، دستگاه لیزر مورد استفاده، تعداد جلسات کافی برای شما و … همگی از موارد مؤثر بر روی هزینۀ لیزر هستند. برای اطلاع از هزینه‌های لیزر می‌توانید با کلینیک رهیا تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

نتیجه گیری

لیزر موهای زائد پشت و جلوی گردن یک راه حل مؤثر برای حذف کامل این موهای مزاحم است. این روش، برای خانم‌ها و آقایانی که روی گردن خود موهای زائد، به خصوص موهای تیره، ضخیم و تیز دارند بسیار مناسب است و کاهش دائمی این موها را به همراه دارد. نتایج این روش صد در صد دائمی نیستند و ممکن است نیاز باشد بعد از کامل کردن دوره، سالی یک یا دو بار درمان خود را تمدید کنید. عوارض لیزر موهای زائد روی گردن محدود و موقتی هستند و معمولاً شامل قرمزی، خارش یا احساس گرما می‌شوند. البته در صورتی که به کلینیک معتبر مراجعه نمایید هرگز با این‌گونه عوارض رو به رو نخواهید شد.

پرسش‌های پرتکرار

آیا نتایج لیزر موهای زائد گردن دائمی هستند؟ 

اگر شما تمامی نکات قبل و بعد از درمان لیزر را رعایت کنید، به صورت مرتب در جلسات لیزر درمانی خود حضور پیدا کنید، نتایج لیزر موهای زائد گردن تا چندین ماه، یک سال و حتی بیشتر ماندگار هستند. بعد از آن ممکن است بعضی موها دوباره شروع به رشد کنند، اما بسیار لطیف و نازک خواهند بود.

چقدر طول می‌کشد تا از لیزر موهای گردن نتیجه بگیرم؟

تعداد جلساتی که شما برای حذف کامل موهای گردن احتیاج دارید، به عواملی چون: دستگاه لیزر مورد استفاده، حجم، ضخامت و تیرگی موها و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد، اما به طور معمول می توان گفت اکثر افراد بعد از 6 الی 10 جلسه درمان لیزر، نتیجۀ موردنظرشان را می‌گیرند.

آیا پس از پایان جلسات لیزر موی گردن نیازی به جلسات شارژ است؟

برای دستیابی به نتایج دائمی، بعد از اتمام دوره‌ی درمان، نیاز است سالی یک یا دو بار برای تمدید اثر لیزر و جلوگیری از رویش موهای جدید، به کلینیک لیزر مراجعه کنید.

هر جلسۀ لیزر موهای زائد گردن چقدر طول می‌کشد؟

هر جلسۀ لیزر موهای زائد گردن حدود 10 تا 15 دقیقه زمان می‌برد. مدت زمان درمان به بزرگی و تراکم موهای موضع درمان بستگی دارد.

ممکن است لیزردرمانی به پوست گردنم آسیب بزند؟

خیر، اگر لیزر موهای زائد توسط متخصص انجام شود، احتمال آسیب دیدن پوست صفر است. پوست فقط زمانی آسیب می‌بیند که تنظیمات دستگاه اشتباه باشد. به همین دلیل ضروری است که برای لیزر موهای زائد گردن فقط به تکنسین باتجربه مراجعه کنید.

پس از لیزردرمانی کمی دچار خارش و ورم شدم؛ این عوارض عادی است؟

این عوارض خفیف اصلاً نگران‌کننده نیست و به راحتی با مصرف کورتیزون ضعیف برطرف می‌شود. اگر پس از درمان دچار خارش و ورم شدید، موضوع را فوراً به پزشک معالجتان اطلاع بدهید.

لیزر موهای زائد گردن محدودیت سنی دارد؟

خیر، لیزر موهای زائد گردن محدودیت سنی ندارد. با این‌ حال متقاضیان کم‌سن باید رضایت والدینشان را قبل از لیزردرمانی بگیرند.

می‌توانم موضع درمان را بین جلسه‌های لیزر با تیغ اصلاح کنم؟

بله، می‌توانید موهای گردن را بین جلسه‌های لیزردرمانی با تیغ بتراشید. اما استفاده از وکس، بند و موچین ممنوع است، چون این روش‌ها فولیکول مو را جدا می‌کنند، حال آن‌که وجود فولیکول مو برای اثربخشی لیزردرمانی ضروری است.

لیزر موهای زائد گردن به آمادگی خاصی نیاز دارد؟

قبل از لیزر موهای زائد باید از تماس با نور خورشید خودداری کنید، موهای موضع درمان را بتراشید و موها را از حداقل چهار هفته قبل از درمان با وکس، بند یا موچین از بین نبرید.

لیزر موهای زائد گردن باعث تغییر رنگ پوست می‌شود؟

لیزر موهای زائد گردن به ندرت تغییرات موقتی را در رنگدانه‌ها و رنگ پوست ایجاد می‌کند. این عوارض در بیماران با رنگ پوست تیره‌تر شایع‌تر است.

لیزر موهای زائد گردن را می‌توان بر روی انواع پوست انجام داد؟

به لطف پیشرفت‌های به‌ دست آمده در فناوری لیزر می‌توان لیزر موهای زائد را بر روی اکثر پوست‌ها انجام داد. با این‌ حال بیمارانی که تحت درمان‌های پوستی خاص هستند، نباید لیزردرمانی را انجام بدهند. متخصص باتجربه یا متخصص پوست و مو نوع پوستتان را ارزیابی و بهترین روش را توصیه می‌کند.