رفع خطوط گردن، بررسی مؤثرترین روش‌های درمان از بین بردن چروک گردن

رفع خطوط گردن یکی از دغدغه‌های خانم‌ها و آقایان در دوران میانسالی است. البته چین و چروک گردن تنها به علت افزایش سن پدید نمی‌آیند. برخی عوامل مانند وراثت، کاهش وزن شدید، مصرف برخی داروها، عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، مشکلات هورمونی و … موجب پدیدار شدن خطوط گردن می‌شوند.  علاوه بر افزایش سن، موارد خاصی مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌تواند آن‌ها را بدتر کند. برخی افراد با پدیدار شدن این خطوط و افتادگی پوست گردن به دنبال یک روش درمانی مطمئن مانند تزریق ژل و فیلر، بوتاکس، هایفوتراپی و میکرونیدلینگ برای رفع آن‌ها هستند.

درمان چروک گردن

در ادامه روش‌هایی که می‌توان برای درمان و رفع خطوط چین و چروک گردن استفاده کرد را معرفی می‌کنیم:

تزریق فیلرهای پوستی به گردن

تزریق فیلرهای پوستی به گردن

فیلرهای پوستی حاوی هیالورونیک اسید با تحریک کلاژن سازی و افزایش بافت زیر پوست گردن، کمک به رفع خطوط آن می‌کنند. فیلرهای پوستی با نوروتوکسین‌هایی مانند بوتاکس متفاوت هستند. فیلر ماهیچه‌ها را برای کاهش چین و چروک گردن از حرکت نمی‌اندازد، بلکه با پر کردن خطوط چین و چروک‌ها، پوست را صاف می‌کند. این روش دارای حداقل زمان استراحت است و بسیاری از بیماران بعد از تزریق می‌توانند به روتین سابق خود بازگردند. نتایج این کار بلافاصله پس از تزریق، در عرض یک یا دو روز یا چند هفته بعد از انجام آن ظاهر می‌شوند. زمان ماندگاری رفع خطوط گردن با تزریق فیلرهای پوستی می‌تواند بین 6 الی 12 ماه ماندگار باشد.

تزریق بوتاکس به گردن

تزریق بوتاکس به گردن

یکی از گزینه‌های درمان چین و چروک و رفع خطوط گردن تزریق بوتاکس است. بوتاکس با شل کردن عضلات گردن موجب بهبود چروک‌ها می‌شود. تأثیر کامل تزریق بوتاکس به گردن را می‌توان در عرض 7 تا 10 روز پس از انجام کار مشاهده کرد و نتایج زیبایی آن به طور متوسط بین 3 تا 4 ماه ماندگاری دارد.

استفاده از لیزرهای جوانسازی

لیزرهای جوانسازی

لیزر جوانساز یکی از روش‌های مؤثر برای رفع خطوط گردن است. این روش بسیار امن و غیرتهاجمی است و با تحریک کلاژن‌سازی کمک به سفت شدن پوست و کاهش خطوط و چین و چروک می‌شود.

میکرونیدلینگ یا مزونیدلینگ

میکرونیدلینگ

رفع خطوط گردن با کمک میکرونیدلینگ صورت یا مزوژل و مزوبوتاکس از از جمله روش‌های بسیار جدید هستند. در تکنیک میکرونیدلینگ سوزن‌های ریز، میکروکانال‌هایی را در پوست ایجاد می‌کنند، سپس با استفاده مواد و کوکتل‌های مغذی که به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ می‌کنند و همچنین ایجاد زخم‌های ریز روی پوست، کلاژن سازی را تحریک می‌کند. مزوژل و مزوبوتاکس نیز همین کار را به همراه تزریق ژل و بوتاکس انجام می‌دهند و روند رفع خطوط گردن و درمان چین و چروک را سرعت می‌بخشند. نتیجه این روش زیبایی کم تهاجمی معمولاً رضایتمندی بالایی دارد.

اندولیفت

اندولیفت

یکی دیگر از روش‌های رفع خطوط و درمان چین و چروک گردن، انجام اندولیفت است. در این روش از نوعی لیزر برای آب کردن چربی‌های زیر پوستی و تحریک کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست استفاده می‌شود. اندولیفت با لیزر به دلیل غیرتهاجمی بودن هیچ نقاهت و یا عوارض بعدی به همراه نخواهد داشت.

لیفت با نخ نیز

لیفت با نخ روشی است که بیشتر برای از بین بردن افتادگی پوست به کار می‌رود، اما برای رفع خطوط گردن نیز ممکن است با نظر پزشک انجام شود. معمولاً اگر افتادگی گردن شدید باشد و این افتادگی موجب خطوطی روی آن شده باشد، پزشکان توصیه می‌کنند لیفت گردن با نخ انجام شود. حتی ممکن است برای رفع کامل خطوط علاوه بر لیفت، نیاز به تزریق فیلر یا لیزر برای رفع خطوط عمقی گردن باشد که این موارد را پزشک در جلسه مشاوره به مراجع خواهد گفت.

جراحی لیفت گردن

از جراحی لیفت گردن می‌توان برای رفع خطوط و چین و چروک آن استفاده کرد. تکنیک‌های جراحی مختلف است. اما معمولاً با برداشتن مقدار کمی از پوست و کشیدن آن به بالا موجب بهبود چین و چروک پوست گردن می‌شوند. روش جراحی برای چین و چروک و افتادگی‌های بسیار عمیق پیشنهاد می‌شود. متأسفانه در جراحی بیمار ممکن است با عوارض بیهوشی و یا نقاهت طولانی رو به رو شود.

درمان خانگی خطوط گردن

شاید هنگام جستجو برای درمان و رفع خطوط و چین و چروک گردن، استفاده از روغن خراطین یا درمان‌های خانگی به گوشتان خورده باشد. صادقانه بگوئیم روغن‌های مختلف تأثیری بر روی درمان چین و چروک صورت و گردن ندارند. تنها در برخی موارد ممکن است از بروز آن جلوگیری کنند.

استفاده از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30 و تجدید آن هر دو ساعت یکبار، انجام ورزش‌های کششی گردن، داشتن رژیم غذایی کم نمک و سرشار از غذاهای پرفیبر و عدم مصرف دخانیات و سیگار می‌توانند از بروز خطوط و چین و چروک روی گردن پشگیری کنند اما آن‌ها را رفع یا درمان نمی‌کنند.

ماسک‌های جوانساز و بهبود چین و چروک صورت و گردن مختلفی در داروخانه‌ها موجوداند. مثلاً ژل آلوورا، سفیده تخم مرغ و چند قطره لیموترش می‌تواند ترکیب خوبی برای آبرسانی و سفت کردن پوست گردن باشد. اما این ماسک‌ها تنها برای برخی افراد می‌توانند از خطوط گردن پیشگیری کنند، اما برای درمان معمولاً مؤثر نیستند.

کدام روش برای من بهتر است؟

در جدول زیر روش‌های درمانی ذکر شده را با هم مقایسه کرده‌ایم، اما برای انتخاب بهترین روش برای رفع خطوط گردن، پیشنهاد می‌کنیم حتماً با پزشک مشورت کنید، زیرا میزان چروک گردن، نوع پوست و نتیجه دلخواه شما بر انتخاب روش مناسب مؤثر است:

روششدت تغییراتنقاهتهزینه
فیلربرای رفع خطوط متوسط تا عمیق استفاده می‌شود.مانند بوتاکس نقاهتی ندارد فقط ممکن است پوست کبود شود.با توجه به برند محصول و دستمزد پزشک
بوتاکستغییرات سطحی را درمان می‌کند. بیشتر برای پیشگیری از خطوط استفاده می‌شود.ندارد، ممکن است محل تزریق کبود شود که نهایتاً 10 روزه برطرف می‌شود.با توجه به برند محصول و دستمزد پزشک
لیزرخطوط متوسط تا عمیق رفع می‌کند.نداردبا توجه به برند دستگاه و هزینه کلینیک
میکرونیدلینگبرای رفع خطوط متوسط تا عمیق به کار می‌رود.ممکن است چند روز پوست قرمز و ملتهب شود.با توجه به دستگاه و هزینه کلینیک
مزوژل و مزوبوتاکسرفع خطوط عمیق‌ترمانند تزریق فیلر و بوتاکس نقاهتی ندارد فقط ممکن است پوست کبود شود.با توجه به برند محصول و دستمزد پزشک
اندولیفترفع خطوط عمیقنداردبا توجه به برند دستگاه و دستمزد پزشک
لیفت با نخرفع افتادگی و خطوط سطحیممکن است تا چند روز پوست ملتهب باشد.با توجه به برند محصول و دستمزد پزشک
جراحی لیفت گردنرفع افتادگی و خطوط عمیقنقاهت طولانی و در برخی مواقع حداقل یکسال زمان برای دیدن نتایج نیاز است.با توجه به دستمزد جراح

علت ایجاد خطوط روی گردن چیست؟

علت ایجاد خطوط روی گردن

خطوط چین و چروک گردن ممکن است قبل از چین و چروک صورت ظاهر شوند. زیرا پوست گردن نسبت به صورت نازک‌تر است، بنابراین کلاژن کمتری نسبت به سایر قسمت‌های پوست بدن دارد. همچنین کلاژن به طور طبیعی در طول زمان تجزیه می‌شود و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. با کمبود کلاژن و الاستین، پوست گردن دچار افتادگی، شلی و چین و چروک می‌شد. معمولاً پس از پدیدار شدن خطوط گردن افراد به دنبال روش‌هایی برای درمان و رفع چین و چروک هستند.

خطوط افقی روی گردن معمولاً به علت کاهش کلاژن و کاهش وزن شدید ایجاد می‌شوند. اما خطوط عمودی به دلیل استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و گوشی رخ می‌دهد که به آن tech neck نیز می‌گویند.

عوامل ایجاد چین و چروک روی گردن عبارت‌اند از:

پوست ما تا حد زیادی توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود. یعنی اگر افتادگی گردن و چین و چروک در خانواده وجود داشته باشد، فرد مستعد ابتلا به آن می‌شود. می‌توان با انتخاب تکنیک‌های خاص و صحبت با پزشک از از روش‌های درمانی مختلفی برای پیشگیری و رفع خطوط گردن استفاده کرد.

گردن تقریباً به اندازه صورت در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. به همین دلیل نور خورشید می‌تواند منجر به مشکلات خاصی در رنگدانه، افتادگی و چین و چروک پوست شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید با نفوذ به لایه‌های عمیق پوست، به سلول‌های آن آسیب می‌رساند. نور خورشید حتی ممکن است منجر به سرطان پوست شود. استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب بر روی گردن می‌تواند از چین و چروک جلوگیری کند، اما معمولاً کمکی به رفع این خطوط نمی‌کند.

در طول روز همه ما به صورت ناخودآگاه سر و گردن خود را حرکت می‌دهیم. انجام کارهایی که نیازمند خم کردن گردن هستند و حتی نگاه از پایین به صفحه گوشی موبایل می‌تواند منجر به پدیدار شدن خطوط روی گردن شوند.

افزایش سن و کاهش الاستیسیته و کلاژن طبیعی پوست می‌تواند منجر به افتادگی پوست و ایجاد خطوط روی گردن شوند. همچنین جاذبه زمین در گذر زمان موجب افزایش خطوط روی گردن می‌شود. به طور کلی با افزایش سن و ضعیف شدن زیرساخت پوست، همراه با انقباض ماهیچه‌های آن، منجر به چین و چروک گردن می‌شود.

مصرف دخانیات و سیگار منجر به افزایش تولید آنزیمی می‌شود که کلاژن را تجزیه می‌کند. بنابراین خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد و آن را پیرتر و دچار افتادگی و چین و چروک روی نواحی مختلف مانند گردن می‌کند.

قرار گرفتن پوست در معرض آلودگی هوای شهری مکانیسم‌های سم‌زدایی سلولی را فعال می‌کند. اگر این مکانیزم در مدت زمان طولانی‌تر از حد نرمال فعال باشد، می‌تواند منجر به آسیب DNA و پروتئین، افزایش سطح  اکسیژن فعال (ROS و پراکسیداسیون لیپیدی شود و در نتیجه تغییرات پوستی نظیر لکه، چین‌ و چروک گردن و صورت از مهم‌ترین عوارض آلودگی هوا بر روی پوست هستند.

کاهش و پیشگیری از چین و چروک گردن

کاهش و پیشگیری از چین و چروک گردن

همانطور که روش‌هایی برای کاهش و پیشگیری از چین و چروک صورت وجود دارند، پوست گردن نیز به به انواع درمان‌های خانگی و کلینیکی برای جوانسازی پاسخ می‌دهد. در ادامه کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از خطوط گردن انجام دهید را بیان می‌کنیم:

  • استفاده از ضد آفتاب
  • محدود کردن پایین آوردن گردن تا حد امکان
  • استفاده از مرطوب کننده مناسب
  • عدم استعمال دخانیات و سیگار
  • لایه برداری
  • بهبود ساختار پوست با کمک PRP
  • انجام حرکات ورزشی گردن
  • استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی رتینول و ویتامین C
  • لایه برداری پوست

هزینه از بین بردن خطوط گردن

هزینه رفع خطوط و چین و چروک گردن بستگی به شدت تغییرات لازم، تکنیک مورد استفاده، دستمزد پزشک، محل انجام کار و… متغیر است. برای اطلاع دقیق از هزینه‌های کلینیک “ره یا” تماس بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله علت، عوامل و روش‌های درمان چین و چروک و رفع خطوط گردن را بررسی کردیم. لازم به ذکر است که هر فرد با توجه به انتظاراتی که دارد می‌تواند با مشورت پزشک به کمک هر یک از این روش‌ها، چین و چروک و افتادگی گردن خود را تا حد زیادی بهبود بخشد. بهترین روش باید با توجه به شدت خطوط و شرایط بدنی فرد انتخاب شود تا کاندیدا به عالی‌ترین نتیجه ممکن درمان خطوط گردن برسد.

سؤالات متداول

خطوط گردن معمولاً چه زمانی ظاهر می‌شوند؟

چین و چروک‌ها و خطوط ریز ناحیۀ صورت و گردن اغلب در سنین 20 تا 30 سالگی ظاهر می‌شوند.

کدام روش برای رفع چروک گردن از همه بهتر است؟

درمان‌های تهاجمی، کم‌تهاجمی و غیرتهاجمی مختلفی اعم از جراحی، تزریق ژل و لیزر برای رفع چین چروک و خطوط گردن وجود دارند. بهترین روش برای هر فرد بهتر است با مشورت پزشک باتجربه انتخاب شود.

بهترین روغن برای رفع چروک گردن چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد روغن گل رز ممکن است خواص آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی داشته باشد. بنابراین برای رفع خطوط گردن می‌توان از محصولات حاوی این روغن استفاده کرد. البته در نظر داشته باید که این روغن‌ها معمولاً جنبۀ پیشگیری دارند و معمولاً خطوط گردن را درمان نمی‌کنند.

چگونه می‌توانید خطوط روی گردن را با آرایش پنهان کرد؟

استفاده از کرم پودر سبک و غنی از رطوبت، بر روی گردن کمک می‌کند خطوط و چین و چروک ها پنهان شوند. کرم پودرهای مات و سنگین خطوط گردن را بیشتر برجسته می‌کنند.

آیا خطوط روی گردن در دوران بارداری بیشتر می‌شوند؟

بدن در دوران بارداری تغییرات هورمونی زیادی دارد، به همین دلیل ممکن است خطوطی روی گردن ایجاد شود. برای رفع و جلوگیری از این خطوط و چین و چروک گردن حتماً با متخصص پوست مشورت کنید.

دستگاه جوانسازی گردن (مانند برند Jolly) چیست و چه کمکی می‌کند؟

این دستگاه، نوعی دستگاه ضدچروک خانگی است. در تبلیغات‌ بیان می‌شود که این دستگاه‌ها می‌توانند خطوط گردن را رفع و چین و چروک آن را درمان کنند، اما معمولاً این دستگاه‌ها تأثیری بر روی بهبود خطوط گردن ندارند.

آیا روش‌های جوانسازی گردن نتیجه طبیعی خواهند داشت؟

بله، تمامی روش‌های مطرح شده اگر توسط پزشک باتجربه انجام شود، نتایجی کاملاً طبیعی و نچرال خواهند داشت.