خانه » مقالات » دوران نقاهت لیفت با نخ و نکات مراقبتی بعد از آن

دوران نقاهت لیفت با نخ و نکات مراقبتی بعد از آن

دوران نقاهت لیفت با نخ

فهرست مطالب

لیف با نخ برای لیفت جزئی و ظریف بخش‌های صورت به منظور کاهش چروک‌ها و خطوط ریز همراه با تحریک ساخت کلاژن برای حجم پیدا کردن و پر شدن نواحی درمان شده طراحی شده است. نخ‌ها جنس‌های مختلفی دارند که برای مقاصد مختلف استفاده می‌شوند.

طول دوران نقاهت لیفت با نخ کوتاه است، اما اقداماتی هست که می‌توانید برای عبور بهتر از دوران نقاهت و بهبود نتایج انجام دهید. پیروی از این دستورات باعث رسیدن به بهترین نتایج ممکن خواهد شد.

در دوران نقاهت لیفت با نخ چه انتظاراتی داشته باشم؟

در دوران نقاهت لیفت با نخ، ممکن است پزشک دستور دهد که به قسمت‌های ورود نخ به پوست پماد آنتی‌بیوتیک بمالید. ممکن است بعد از تکمیل درمان از کیسه یخ نیز روی موضع استفاده شود.

دستوراتی به شما داده خواهد شد که می‌تواند شامل نحوه‌ی مراقبت از ناحیه‌ی درمان شده، داروهای موضعی یا خوراکی برای بهبود نقاهت و کاهش احتمال عفونت، مشکلات خاصی که باید در محل درمان یا کل بدن حواستان به آن‌ها باشد و زمان مراجعه‌ی مجدد (فالوآپ) به جراح پلاستیکتان باشد.

مراحل اولیه‌ی دوران نقاهت ممکن است با کبودی، تورم، التهاب و ناراحتی همراه باشد که با دارو، کمپرس یخ و پماد قابل کنترل هستند.

دوران نقاهت باید حدود 2 تا 3 روز باشد و معمولاً می‌توان بعد از لیفت با نخ به سر کار برگشت.

حتماً سؤالاتی درباره‌ی آنچه که در طول دوران نقاهت باید انتظار داشته باشید را از متخصص پوستتان بپرسید.

• چه داروهایی بعد از این درمان برای من تجویز خواهد شد؟
  • آیا بعد از این عمل، ناحیه پانسمان یا بانداژ خواهد شد؟
  • کی پانسمان باز می‌شود؟
  • آیا بخیه‌ای زده خواهد شد؟
  • کی می‌توانم فعالیت عادی و ورزش را مجدداً شروع کنم؟
  • کی باید برای مراجعه بعدی (فالوآپ) اقدام کنم؟

مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ

در اینجا به برخی از بایدها و نبایدهای بعد از این درمان اشاره می‌کنیم.

داروی مسکنتان را مصرف کنید

داروی مسکنتان را در دوران نقاهت لیفت با نخ مصرف کنید

برخلاف جراحی لیفت صورت که با بیهوشی عمومی انجام می‌شود، لیفت با نخ با بی‌حسی موضعی انجام شده و بعد از مدت کوتاهی اثر بی‌حسی از بین خواهد رفت. در ناحیه‌ی درمان احساس درد و تورم خواهید داشت و پزشک به منظور تسکین این درد و ناراحتی مسکن تجویز خواهد کرد. داروهایتان را طبق دستور مصرف کنید.

به منظور کاهش فشار بر ناحیه‌ی درمان شده استراحت کنید

همانند همه‌ی عمل‌ها، باید چند ساعت استراحت کنید. 24 تا 48 ساعت کافی است. با این حال حواستان باشد که فشاری به ناحیه‌ی درمان وارد نکنید. تا 24 ساعت بعد از جراحی لیفت صورت با نخ، از لمس کردن صورتتان بپرهیزید.

علاوه بر این توصیه می‌شود که به پشت بخوابید. به پشت خوابیدن یک روش ضد پیری نیز هست، چون باعث کشیده شدن پوست صورت می‌شود.

برای مراقبت از پوست آن را مرطوب کنید

لیفت با نخ باعث می‌شود که مدتی زیباتر شوید؛ اگرچه به مدت 1 یا چند سال باعث تحریک ساخت کلاژن می‌شود، اما برای ماندگار شدن زیباییتان باید از پوستتان مراقبت کنید. مرطوب کردن پوست یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ طراوت و جوانی پوست است. از مرطوب‌کننده‌های باکیفیت استفاده کنید تا پوستتان مرطوب بماند و آب کافی مصرف کنید تا پوستتان هیدراته بماند.

غذای خوب بخورید

غذای خوب بخورید در دوران نقاهت لیفت با نخ

لیفت با نخ یک عمل زیبایی است که بهبود آن زمان لازم دارد. مکانیسم بهبود بدن به رژیم غذایی خوب بستگی دارد، پس غذای خوب بخورید. همچنین برای سالم ماندن پوست و بدنتان نیز یک رژیم مفید لازم دارید.

استراحت دادن به خودتان از قرار گرفتن در معرض مانیتورها

خواه جراحی لیفت صورت با نخ جزئی انجام داده باشید یا درمان کلی لیفت گردن و صورت با نخ، باید از خودتان در برابر عوامل تسریع کننده‌ی روند پیری محافظت کنید. در زمان استفاده از لپ‌تاپ، کامپیوتر، موبایل و وسایل دیگری که باعث افزایش احتمال ایجاد غبغب و چروک می‌شوند مرتباً به خودتان استراحت دهید.

آرایش نکنید

عدم استفاده از لوازم آرایشی تا 12 ساعت بعد از درمان، دلایل مختلفی دارد. در ساعات اولیه‌ی بعد از درمان، پوستتان حساس است. حتی محصولاتی که تحریک کننده نیستند هم باید تا مدتی مصرف نشوند. به‌علاوه پوستتان باید در 12 ساعت بعد از درمان نفس بکشد تا بهبود یابد و آرایش کردن می‌تواند باعث بسته شدن پوست شود.

از ماسک صورت استفاده نکنید

تا 10 روز بعد از درمان از ماساژ صورت و استفاده از ماسک صورت خودداری کنید. به منظور کاهش خطر وارد شدن فشار زیاد به ناحیه‌ی درمان، باید از ماساژ صورت اجتناب شود. این امر باعث کاهش احتمال تورم و کبودی شده و از کشیده شدن نخ‌ها و کنده شدنشان جلوگیری خواهد کرد. همچنین ممکن است برخی از ماسک‌های صورت مواد شیمیایی قوی داشته باشند که باعث تحریک پوست در دوران حساس بعد از درمان شود.

از سیگار کشیدن اجتناب کنید

از سیگار کشیدن در دوران نقاهت لیفت با نخ اجتناب کنید

سیگار کشیدن عادتی است که باعث افزایش فشار خون می‌شود. نیکوتین و مواد شیمیایی بیشمار دیگری که در دود سیگار موجود است باعث انقباض عروق می‌شود؛ در نتیجه‌ی این امر مواد مغذی نمی‌توانند در خونتان جریان یافته و به پوست برسند. کمکی‌های ترک سیگار مانند چسب‌های نیکوتین و آدامس هم به دلیل داشتن نیکوتین نباید استفاده شوند.

مصرف الکل

دو دلیل عمده برای خودداری از مصرف الکل تا دو هفته بعد از درمان وجود دارد؛ اول اینکه الکل ادرار آور است، یعنی باعث از دست رفتن آب بدن و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست می‌شود. دوم اینکه نوشیدن الکل باعث بالا رفتن شدید فشار خون می‌شود.

از ورزش سنگین بپرهیزید

از ورزش سنگین در دوران نقاهت لیفت با نخ بپرهیزید

ورزش سنگین نیز مورد دیگری است که باعث افزایش فشار خون خواهد شد. راه رفتن، پیاده‌روی و شنا ورزش‌های ملایم و مورد قبولی هستند. اگر ورزشتان به قدری سنگین است که نمی‌توانید صحبت کنید، زیادی شدید است و می‌تواند باعث فشار بر قلبتان شود. در دوران نقاهت لیفت با نخ از اینگونه ورزش‌ها اجتناب کنید.

در معرض گرما قرار نگیرید

به منظور حفظ فشار خون در حالت متعادل، از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد خودداری کنید. برای این منظور، به جای دوش گرفتن با آب گرم، با آب ولرم دوش بگیرید و از برنزه کردن، سونای خشک، اتاق بخار، غذاهای داغ مانند سوپ و نوشیدنی‌های داغ و حمام آفتاب اجتناب کنید. همچنین هیدراته ماندن کمک می‌کند تا خنک بمانید و فشار خونتان متعادل بماند.

عوارض جانبی بعد از لیفت با نخ و کنترل آن‌ها

لیفت با نخ بسیار ایمن شناخته شده و این امر اثبات شده است. اما به هر حال، همانند هر عمل دیگری همیشه خطر مشکلات و بروز عوارض جانبی وجود دارد. اگر از دستورات بعد از درمان پیروی کنید، مشکلات بسیار کاهش خواهند یافت. در اینجا به مشکلات و عوارض لیفت با نخ و کنترل آن‌ها اشاره شده است.

ناراحتی و درد

یکی از متداول‌ترین مشکلات و عوارض، ناراحتی و درد است. در حالیکه لیفت با نخ کم‌تهاجمی است اما بدون درد نیست.

کنترل ناراحتی و درد

همانند سایر عمل‌های زیبایی این درمان هم کمی درد و ناراحتی خواهد داشت. این مورد را می‌توان در صورت نیاز، با بی‌حسی موضعی کنترل کرد و کاهش داد. ممکن است پزشکتان مسکنی برای بعد از درمان تجویز کند، این داروها را طبق دستور مصرف کنید.

کبودی و تورم

اگرچه این درمان یکی از کم‌تهاجمی‌ترین عمل‌های موجود است، اما افراد بعد از درمان دچار کبودی و تورم می‌شوند. شاید متداول‌ترین مشکل گزارش شده بعد از درمان نباشد، اما یکی از متداول‌ترین‌هاست. با این حال بسیاری از محققین عقیده دارند که ناراحتی، درد، کبودی و تورم عارضه به حساب نمی‌آیند.

کنترل کبودی و تورم

در حالیکه اغلب به عنوان عارضه محسوب نمی‌شوند، اما کبودی و تورم بعد از لیفت با نخ بعد از 1 تا 2 هفته با جذب شدن نخ‌ها در زیر پوست، برطرف خواهند شد. متخصص پوست توصیه خواهد کرد که تا 2 روز بعد از درمان از کمپرس یخ استفاده کنید.

عفونت

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بعد از لیفت با نخ رخ دهد، عفونت است. اگرچه عفونت رایج نیست اما محتمل است.

کنترل عفونت

اگر بعد از 3 روز بعد از درمان، تب، سردرد یا تورم دارید یا از ناحیه‌ی درمان ترشحاتی خارج می‌شود، با متخصص پوستتان تماس بگیرید.

راه درمان عفونت تجویز کلفکس (یا هر آنتی‌بیوتیک دیگر) به مدت 5 روز است.

در صورت ادامه یافتن عفونت باید به متخصص پوستتان مراجعه کنید تا نخ‌ها را خارج کند.

هماتوم

ممکن است در برخی موارد نادر، در صورتی که پزشک دیواره‌ی رگی را پاره کند یا به آن آسیب بزند خون وارد نواحی مجاور شده و فرد دچار هماتوم شود. در برخی موارد بسیار نادر، در صورتی که عصب صورت در طول عمل آسیب ببیند، فلج دائمی رخ خواهد داد. هماتوم و فلج دائمی بسیار نادرند، اما محتمل هستند.

کنترل هماتوم

چنانچه در موارد نادری هماتوم رخ دهد، متخصص پوست 20 میلی‌گرم کنالوگ را در همان روز تجویز خواهد کرد. در صورتی که متخصص پوستتان این دارو را برایتان تجویز کرد حتماً آن را مصرف کنید.

فرو رفتن، خارج شدن یا جابه‌جایی نخ

فرو رفتن، خارج شدن یا جابه‌جایی نخ‌ها، اغلب به دلیل ضعیف شدن خارهای نخ یا قرار گرفتن نخ در قسمتی است که تحرک زیادی دارد اتفاق می‌افتد.

کنترل فرو رفتن، خارج شدن یا جابه‌جایی نخ

فرو رفتن، خارج شدن یا جابه‌جایی نخ‌ها را می‌توان با تزریق ژل‌هایی مانند هیالورونیک اسید (HA) در لایه‌های سطحی پوست که بخیه‌ها قرار دارند، برطرف کرد. خارج کردن نخ‌ها لزومی ندارد، اما می‌تواند یک گزینه باشد.

چال و عدم تقارن

چال و عدم تقارن نیز ممکن است بعد از درمان در فرد رخ دهند. نواحی رایج بروز این مشکل، بافت زیرپوستی، فرورفتگی گونه یا زاویه‌های اطراف دهان که حرکات زیادی در حالات مختلف چهره دارند است.

کنترل چال و عدم تقارن

احتمالاً کنترل ایجاد چال و عدم تقارن سخت‌ترین مورد باشد. در نتیجه پیشگیری از آن بهتر از درمان و اصلاح آن است. به منظور جلوگیری از ایجاد چال و عدم تقارن باید توجه داشت که در طول عمل چالی ایجاد نشود و قبل از بریدن نخ‌ها این مورد برطرف شود. می‌توان نخ‌ها را در لایه‌های زیرین قرار داد. در برخی موارد فیلرهای هیالورونیک اسید (HA) یا درمان مجدد با نخ لازم است. در موارد بسیار نادر و شدید نخ‌ها باید خارج شوند.

علی‌رغم وجود مشکلات و عوارض بالا که ممکن است همراه با لیفت با نخ رخ دهند، باور بر این است که لیفت با نخ یکی از مدرن‌ترین، کم‌تهاجمی‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های غیرجراحی است. با پیروی از دستورات مربوط بعد از عمل، که متخصص پوستتان به شما داده می‌توانید خطر عوارض جانبی را کاهش داده و آمادگی مقابله با مشکلات و عوارض را داشته باشید.

سؤالات متداول

آیا می‌توانم بعد از لیفت با نخ ورزش کنم؟

افراد بعد از لیفت با نخ می‌توانند اکثر فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهند، اما باید 1 هفته یا تا زمانی که پزشک بگوید از فعالیت فیزیکی سنگین و ورزش اجتناب شود.

بعد از درمان کی می‌توان به حمام رفت؟

توصیه می‌شود که حداقل 12 ساعت بعد از درمان، ناحیه‌ی درمان را خیس نکنید، نشویید و لمس نکنید. حتی پس از این مدت نیز بهتر است که تا 3 هفته بعد از درمان ناحیه‌ی درمان شده را ماساژ ندهید و نمالید.

چقدر باید صبر کنم تا بتوانم روتین مراقبت از پوستم را مجدداً شروع کنم؟

کارهای ملایم مانند شستن، خشک کردن و استفاده از لوسیون را می‌توانید بعد از 48 ساعت شروع کنید. با این حال باید از لایه‌برداری و اسکراب پوست تا 3 هفته اجتناب کنید. بهتر است که قبل از استفاده از هرگونه کرم یا داروی موضعی با پزشکتان مشورت کنید.

آیا می‌توان بلافاصله بعد از درمان به سر کار بازگشت؟

این مورد بسیار به شغل شما و محیط کاری شما بستگی دارد. می‌توانید 1 روز الی 1 هفته بعد از درمان به سر کار خود برگردید. این زمان برای مشاغل مختلف متفاوت است. اگر شغل سختی دارید یا شغلتان نیازمند تحرک و فعالیت زیاد است، مثلاً مربی ورزش یا پرستار هستید، زمان بیشتری لازم دارید تا بتوانید به کار برگردید.

ماندگاری لیفت با نخ چقدر است؟

به طور متوسط افراد می‌توانند ظاهر جدیدی که بعد از لیفت با نخ PDO به دست آورده‌اند را حدود 12 تا 18 ماه حفظ کنند. در برخی موارد حتی ممکن است نتایج لیفت با نخ تا بیش از 2 سال ماندگار باشند. برای بهبود نتایج و ماندگارتر شدن آن‌ها، ممکن است متخصص پوستتان درمان‌های مکمل، شامل تزریق فیلر پوستی، فلج کننده‌های مربوط به چروک، لایه‌برداری شیمیایی و غیره را پیشنهاد کند. در جلسه‌ی مشاوره، متخصص پوست نظرات و نگرانی‌های شما را می‌پرسد و بررسی می‌کند، دوران نقاهت لیفت با نخ را توضیح می‌دهد و برای رسیدن به هدفتان برنامه‌ی درمانی مناسبی را در نظر می‌گیرد.