خانه » کاشت مو » نحوه شستشوی موی سر بعد از کاشت مو طبیعی
آخرین مقالات

نحوه شستشوی موی سر بعد از کاشت مو طبیعی

شستن سر بعد از کاشت مو

فهرست مطالب

چند روز بعد از کاشت می توانیم موهای خود را به صورت طبیعی بشوریم؟ با وجود مزایای زیاد ترمیم و پیوند موی طبیعی، این درمان با چالش‌های خاصی رو به رو است. از جمله، شستشوی سر بعد از کاشت موی طبیعی، یکی از چالش‌های بزرگ داوطلبان این درمان است. در دوران بعد از کاشت مو، پوست سر در هر دو ناحیه اهدا و دریافت‌کننده دارای حساسیت زیادی بوده و باید از آنها مراقبت کرد.

به همین دلیل، این که « چند روز بعد از کاشت مو می توان دوش گرفت»؟ سوال بسیاری از پزشکان معالج کسانی است که کاشت مو انجام داده اند. خصوصا که معمولا از داوطلبان خواسته می‌شود که در روز جلسه اول کاشت مو حتما به خوبی استحمام کنند؛ چرا که احتمالا تا مدتی نمی‌تواند سر خود را بشویند. البته بعد از طی این مدت حتما باید برای جلوگیری از عفونت، به نظافت و تمیزی پوست سر توجه زیادی مبذول گردد. همچنین شامپوی بعد از کاشت مو با شامپوهای دیگر تفاوت دارد.

با این حال و معمولا، شستشوی سر بعد از کاشت موی طبیعی با اما و اگرهایی همراه است. مثلا باید حتی پس از گذشت مدت لازم، از شامپوی خاصی استفاده کنید یا در خشک کردن پوست و موی سر، از دستورالعمل‌های خاصی پیروی نمایید. به همین جهت در این مقاله از وبلاگ کلینیک زیبایی ره یا تصمیم گرفتیم تا درباره‌ی جزئیات استحمام و شست و شوی موی سر بعد از کاشت صحبت کنیم.

پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و حتما سوالات خود را در قسمت نظرات، برای ما مطرح سازید.

چند روز بعد از کاشت مو می توان دوش گرفت

در مورد این که دقیقا تا چند ساعت بعد از کاشت مو نمی‌توان استحمام کرد، امکان ارائه پاسخ مشخصی وجود ندارد. منع شستشوی موی سر بعد از کاشت مو طبیعی می‌توان از 48 ساعت تا 120 ساعت -یعنی پنج روز- ادامه یابد. این مسأله منوط به نظر تخصصی پزشک معالج، و روش کاشت مو مورد استفاده است.

شستشو بعد از کاشت مو چگونه است؟

پس از طی زمان لازم برای تثبیت اولیه‌ی فولیکول‌های کاشته شده، می‌توانید برای استحمام و دوش مختصر بعد از کاشت مو آماده شوید. البته برای این موضوع همچنان قواعد خاصی وجود دارد. این قواعد، شامل نحوه شستشوی موی سر، نحوه خشک کردن و یا ماساژ آن می‌باشد.

البته برخی کلینیک‌ها اولین جلسه شستشوی سر بعد از کاشت را راسا انجام می‌دهند تا ضمن آموزش نحوه درست شستشو، از ایجاد آسیب ناخواسته جلوگیری نمایند. برای شرح بیشتر موضوع، ما مسأله را به بخش‌های مختلفی تقسیم و آن را بررسی می‌کنیم.

آیا میتوتن موی کاشته شده را شست ؟

اولین شستشو بعد از کاشت مو

در اولین شستشوی موی سر بعد از کاشت مو، بهتر است تا بیشترین حد از مراقبت را به عمل آورید؛ چرا که فولیکول‌ها در آسیب پذیر ترین حالت خود به سر می‌برند. در این گام، لخته‌های خون و ترشحات جلدی باقیمانده از عمل پیوند مو را پاک می‌کنیم. این موضوع اهمیت زیادی داشته و برای انجام آن، باید حتما به نکات ظریفی دقت داشت. از جمله:

فشار و دمای آب برای استحمام بعد از کاشت مو

دمای آب باید در حدود دمای بدن و ولرم بوده و همچنین، با فشار روی سر گرفته نشود. دقت کنید که عدم رعایت نکات لازم در این مبحث، ممکن است به فولیکول‌های کاشته شده، آسیب بزند. به همین دلیل از کسانی که موی خود را کاشته‌اند خواسته می‌شود، حداقل در اولین شستشو بعد از کاشت مو از دوش استفاده نکنند.

ماساژ سر بعد از کاشت مو

ماساژ پوست سر هم باید در دوره بعد از کاشت مو و هنگان شست و شوی آن با دقت کافی انجام گردد. برای ماساژ موهای هنگا شستشو، باید از نوک انگشتان خود استفاده کرده و به آرامی آن را روی پوست سر خود بکشید. دقت کنید که هر گونه فشار یا چنگ زدن به وسیله ناخن‌ها، ممنوع است.

استفاده از حوله بعد از کاشت مو

برای خشک کردن پوست و موی سر هم نباید از حوله‌های پارچه‌ای عادی استفاده کنید. همچنین استفاده از سشوار، خصوصا باد گرم آن هم ممنوع است. توصیه می‌شود که در صورت امکان، اجازه دهید تا رطوبت روی سر خودش و به آرامی خشک شود. در صورتی که امکان این موضوع به هر دلیل میسر نبود، باید از حوله‌های کاغذی استفاده کنید.

شامپوی مناسب بعد از کاشت مو

شامپوی مناسب برای استحمام بعد از کاشت مو، با شامپوهای عادی تفاوت دارد. برخی متخصصان اعتقاد دارند که شامپوی بچه برای این امر کفاف می‌دهد؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند باید از شامپوهای خاص برای شستشوی موی سر استفاده کنید. برخی از این شامپوها باید قبل از استفاده با آب رقیق شوند. البته برای استفاده از این شامپوها باید حدود سه الی چهار روز صبر کنید.

در شستشوی پوست سر دقت کنید تا موها به خوبی آبکشی شده و ماده شوینده روی آن باقی نماند.

شستشو با سرم بعد از کاشت مو

گفتنیست، یکی از مواردی که باید از اولین بار شستشوی موی سر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، استفاده از سرم شستشو سر یا اسپری حاوی پانتنول است. البته لوسیون بپانتول نیز برای این امر می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از این سرم‌ها باید یکی دو ساعت قبل از استحمام، آن را روی پوست سر اسپری کنید. این اسپری به نرم شدن و کمک به بازیابی سلامت شما کمک شایانی خواهد نمود.

«ویتامین ب5» یا پانتوتنیک اسید یک ویتامین مفید و ضروری برای سلامت پوست و مو سر است. همچنین، دپنتنول ( یا «پروویتامین B5) پیش ساز پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) بوده و آنزیم‌های موجود در پوست، به پانتوتنیک اسید تبدیل می‌شود. دپنتنول علاوه بر حفظ رطوبت پوست، خواص تسکینی زیادی داشته و احساس سوزش ناشی از دهیدراته شدن پوست را التیام می‌بخشد.

همچنین متابولیسم سلولی و کرنتوسیت‌ها را برای سنتز سازنده‌های سلولی تحریک می‌کند. این سازنده‌های سلولی می‌توانند موجب تسریع در روند ترمیم و بهبود زخم‌ها شوند.

فوم شستشوی بعد از کاشت مو

علاوه بر شامپوها و سرمهای مخصوص شستشو بعد از کاشت مو، می‌توانید از فوم‌های مناسب شستشو تقویتی نیز استفاده کنید. از مطرح‌ترین برندهای این فوم‌ها باید به سرم لافارر و استم سل اشاره نمود. سرم لافارر حاوی آلفابیزابولول، کافئین، عصاره مالوا، زینک – پی سی ای بوده و علاوه بر پاک‌کنندگی موها، به تقویت و تثبیت فولیکول‌ها هم کمک زیادی می‌کند.

هم چنین فوم شستشوی استم سل نیز دارای مزیت‌های مشابهی بوده و فاقد هر گونه ماده شیمیایی مضر می‌باشد. برای استفاده از این فوم باید موها را به آن آغشته کرده به ملایمت ماساژ دهید. پس از یک دقیقه می‌توانید آن را آبکشی نمایید.

آموزش شستن موی کاشته شده

جمع بندی

همان طور که ملاحظه می‌کنید، شستشوی موی سر بعد از کاشت مو نیازمند دقت و حساسیت بالایی است. در صورت هرگونه اهمال‌کاری در آن، ممکن است عوارض مختلفی از شکست عمل جراحی کاشت و از بین رفتن فولیکول‌های کاشته شده گرفته تا بروز عفونت در ناحیه بانک مو یا اهدا کننده اشاره کرد. بنابراین حتما با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کرده به تمیزی و شستشوی درست موهای خود بعد از کاشت مو اهمیت دهید.

چند روز بعد از کاشت مو می توان دوش گرفت

معمولا و بنا به روش مورد استفاده در کاشت مو، باید بین ۲ روز تا یک هفته برای شستشوی موی سر بعد از کاشت مو، صبر کرد.

آیا بعد از کاشت مو می توان به استخر رفت؟

بهتر است برای جلوگیری از بروز عفونت یا هرگونه واکنش پیش‌بینی نشده، از استفاده از حمام و سونا خودداری نمود.

https://rahyaclinic.com/hair-transplantation/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *