خانه » کاشت مو » کاشت مو به روش FIT
آخرین مقالات

کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT

فهرست مطالب

اگر همین الان با یک کلینیک تخصصی کاشت و ترمیم مو تماس بگیرید، به احتمال زیاد کاشت مو به روش FIT را به عنوان یکی متدهای اصلی خود معرفی خواهد کرد. واقعیت آن است که برخی از روش‌های پیوند مو، نسبت به دیگر رویکردهای مشابه از اقبال بیشتری برخوردار هستند. دلیل اصلی این امر، نتایج موفقیت‌آمیز و مزایایی است که این متدهای کاشت مو از آن بهره می‌برند.

در این مقاله از وبسایت کلینیک ره یا قصد داریم تا کاشت مو به روش FIT را به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌های کاشت مو معرفی کنیم. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره کاشت مو به روش FIT بدانید. در انتها، اگر سوال خاصی داشتید، حتما آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما حتما و در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.

کاشت مو به روش FIT چیست؟

کاشت مو به روش FIT که به نام کاشت مو به روش پانچ نیز شناخته می‌شود، از اولین متدهای کاشت موی طبیعی است که توسط پزشکان مورد استفاده واقع شد. FIT مخفف عبارت استخراج واحد فولیکولی Follicular Isolation Technique یا برش واحد فولیکولی است. در این روش، به کمک دستگاه یا هندلر پانچ، موهای بانک مو برداشته، و به صورت گرافت‌های یک الی چهارتایی در نقاط کم‌مو قرار داده می‌شوند.

این ناحیه بانک مو معمولا موهای ناحیه پشت گوش یا سر هستند؛ هرچند در صورتی که بانک موی متقاضی در این نقاط پاسخگو نباشد، می‌توان از موهای سایر نقاط بدن نیز استفاده کرد. در کاشت مو FIT برای استخراج فولیکولار، گرافت‌هایی حاوی چندین فولیکول از موهای داوطلب برداشته می‌شوند.

این گرافت‌ها زیر میکروسکوپ دسته‌بندی شده و گرافت‌هایی جدید شامل تعداد فولیکول کمتر –یک الی چهار عدد- در ناحیه دریافت کننده کاشته خواهد شد. این نوع، برای بسیاری از داوطلبان، خصوصا افراد مبتلا به ریزش مو آلوپسی آندروژنیک مناسب خواهد بود؛ چرا که موهای کاشته شده نسبت به ریزش مقاومت بالایی دارند.

مراحل کاشت مو به روش FIT

برای انجام در کاشت مو FIT معمولا مراحل خاصی پیموده می‌شود. این مراحل همان گونه که بیان شد، به طور خلاصه شامل بررسی شرایط بیمار، برداشت و کاشت گرافت‌های فولیکولی هستند. البته، باید توجه داشت که از برخی جوانب، ممکن است کاشت مو به روش FIT تفاوت‌های فاحشی با دیگر روش‌ها داشته باشد

کاشت مو به روش fit چگونه است

تفاوت کاشت مو FIT با برداشت نواری یا FUT

یکی از این تفاوت‌ها را باید در اختلاف ماهیت کاشت مو به روش FIT با روش کاشت موی برداشت نواری یا FUT جست‌وجو کرد. در کاشت مو به روش نواری، پوست ناحیه‌ای از پوست کاملا برداشته، و از فولیکول‌های آن برای کاشت مو استفاده می‌شود. در حالی که در کاشت مو به روش FIT نیاز به این اقدامات شدید وجود ندارد.

مهمترین مراحل کاشت مو به روش FIT شامل موارد زیر می‌باشد:

مشاوره بیمار با پزشک متخصص

مسلما اولین مرحله در هر درمان پزشکی، مراجعه با پزشک برای تعیین بهترین روش کاشت مو، دریافت مشاوره و معاینات اولیه است. کلینیک ره یا از این نظر یکی از سرآمدترین کلینیک‌های تهران است و کلیه‌ی کادر تخصصی آن، تحت نظر دکتر امید رحمانی فعالیت می‌کنند. برای آشنایی با سوابق و دستاوردهای دکتر رحمانی می‌توانید در صفحه درباره ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انجام آزمایشات و عکس برداری از سر بیمار قبل از عمل

برای انجام کاشت مو به روش FIT پزشک باید مطمئن شود که داوطلب، توانایی انجام جراحی پیوند مو را دارد. از همین رو، آزمایشاتی را برای بیمار تجویز می‌نماید. همچنین از سر بیمار و وضعیت موهای وی قبل از عمل باید عکسبرداری صورت گیرد.

طراحی خط رویش مو

پزشک با در اختیار داشتن نتایج آزمایشات و عکس‌های داوطلب، نقاط اهداکننده گرافت‌های مو را تعیین می‌کند. همچنین باید محدوده‌ی خط رویش مو نیز مشخص شود.

استخراج گرفت های فولیکول

از این قسمت، کار کاشت مو به روش FIT به شکل جدی آغاز می‌گردد. برای این کار، ابتدا باید با بی حسی موضعی پوست سر، درد عملیات پانچ را به حداقل برسانیم. در ادامه محل اهداکننده تراشیده و استریل خواهد شد و با هندلرهای پانچ، گرفت‌هایی از بانک مو گرفته می‌شوند. از این گرفت‌ها در ادامه برای استخراج واحدهای فولیکولی استفاده خواهد شد. تمامی این مراحل با کمک نور LED انجام خواهد شد.

بررسی و آماده سازی فولیکول ها زیر میکروسکوپ

در ادامه، گرفت‌های آماده شده باید با کمک انبرک‌هایی از پوست سر جداسازی شده، و در ظرف‌هایی مخصوص نگهداری واحدهای فولیکولی (حاوی محلول سالین یا ترکیبات خنک رینگر لاکتات) قرار گیرند. این گرفت‌ها زیر میکروسکوپ مجددا آماده‌سازی شده تا مناسب انتقال به ناحیه دریافت‌کننده باشند. در این حین، داوطلب می‌تواند استراحت کوتاهی داشته و آماده‌ی ادامه‌ی کار گردد.

کاشت گرفت ها و فولیکول های جدید

در آخرین مرحله، گرفت‌های پرداخت شده در دسته‌های کمتر از چهارتایی در ناحیه دریافت‌کننده‌ی دچار طاسی، کاشته خواهند شد. برای این کار فولیکول‌ها به دقت در شکاف‌هایی که در پوست سر از قبل و توسط دستگاه ایجاد شده‌اند، قرار می‌گیرند. این شکاف‌ها و زاویه‌ی کاشت فولیکول‌های جدید باید با زاویه ی خاصی باشند تا نتایج طبیعی در انتها داشته باشیم.

مزایای کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT میت‌های زیادی دارد که آن را از دیگر متدهای مشابه خود متمایز می‌سازد. مهمترین این مزیت‌ها را باید در نتایج مثبت و عوارض محدود آن در نظر گرفت. همچنین روش FIT در کاشت ابرو و ریش و سبیل نیز کاربردهای زیادی دارد. از دیگر مزایای کاشت مو به روش FIT باید به این موارد اشاره نمود:

  • درمان قطعی ریزش مو موهای کاشته شده در کاشت مو به روش FIT نسبت به ریزش مقاوم بوده و دیگر نباید نگران از دست دادن آن‌ها باشید.
  • عوارض ناچیز جراحی روش FIT بر خلاف کاشت مو به روش FUT نیازی به انجام بخیه یا برش در پوست سر ندارد. به همین دلیل کمتر تهاجمی محسوب شده و عوارض کمتری دارد. همچنین طول دوره نقاهت در این متد کوتاه‌تر خواهد بود
  • تعداد بالای گرافت‌های قابل برداشت در یک جلسه در هر جلسه از کاشت مو به روش پانچ، می‌تواند حدال ۱۵۰۰ الی ۴۰۰۰ و بیشتر مو برای ناحیه‌ی دریافت‌کننده تهیه کرد. در این روش می‌توان از موهای بدن به عنوان منبع بانک مو نیز استفاده کرد.
  • تراکم بالای موهای کاشته شده به دلیل آزادی عمل جراح، می‌توانیم علاوه بر کاشت مو در نواحی کاملا طاس، تراکم موهای تنک شده سر را نیز با این روش افزایش دهیم. نتایج کاشت مو به روش FIT را باید یکی از طبیعی‌ترین نتایج در میان سایر روش‌های کاشت م دانست.
  • طراحی خط رویش همچنین در کاشت مو به روش FIT، می‌توان خط رویش مجدد را با دقت بالایی مشخص نمود.
  • در کاشت مو FIT نیاز به کچل کردن کامل سر نیست. البته ممکن است در مواردی خاص، پزشک توصیه به تراشیدن موهای سر نماید. در این صورت بهتر است با تیم درمانی همکاری لازم را داشته باشید.

مشخصات افراد مناسب برای کاشت مو به روش FIT

برای این که بتوانید کاشت مو به روش FIT را انجام دهید، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، باید مقاله چه کسانی نمی توانند کاشت مو انجام دهند همین وب سایت را مطالعه کنید. به هر حال، اصلی‌ترین ویژگی‌های کاندیدای مناسب کاشت مو به روش FIT شامل موارد زیر است.

  • سلامت عمومی بیمار و عدم مصرف داروهای خاص
  • مشخص شدن علت ریزش موهای سر
  • در اختیار داشتن بانک موی مناسب
  • عبور کردن از سن اوج ریزش موهای سر

کاندیدای مناسب کاشت مو به روش FIT

معایب کاشت مو به روش FIT

البته کاشت مو FIT ممکن است معیابی نیز داشته باشد.

  • طولانی بودن جلسات کاشت در این روش به دلیل این که هر گرافت باید جداگانه برداشت، و کاشته گردد فرایندی زمان‌بر خواهد بود. هر جلسه کاشت مو FIT ممکن است ۵ ساعت یا بیشتر از آن به درازا بینجامد.
  • احتمال آسیب به فولیکول بانک مو در کاشت مو به روش FIT برای برداشت فولیکول‌ها، با استوانه‌های به قطر یک میلیمتر و کمتر از آن (0.7 میلیمتر) روی پوست سر پانچ صورت خواهد گرفت. این پانچ ممکن است به برخی از فولیکول‌های پوست سر آسیب برساند. علاوه بر آن در مرحله‌ی استخراج فولیکول در زیر میکروسکوپ، ممکن است تیم جراحی به فولیکول‌های گرافت‌های برداشته شده آسیب بزند.
  • محدودیت فولیکول های پیوندی در یک جلسه یکی دیگر از معایب کاشت موی پانچ، محدودیت فولیکول‌های پیوند در هر جلسه است. به همین دلیل کاشت مو به روش FIT برای افرادی با طاسی گسترده در سر مناسب ارزیابی نمی‌شود.

از دیگر معایب کاشت مو به روش FIT باید به عوارض آن اشاره نمود.

عوارض جانبی احتمالی در کاشت مو به روش FIT

با وجود این که عوارض کاشت موی FIT نسبت به دیگر روش‌ها محدود معرفی می‌شود، بازهم عوارض خاص خود را در پی خواهد داشت. این عوارض از ملایم‌ترین تا وخیم‌ترین آن‌ها شامل این موارد می‌شود.

  • ایجاد اشکال جوش مانند در ناحیه اهداکننده
  • تخریب ذخیره موی ناحیه بانک مو
  • ایجاد لخته های خون و دلمه های کوچکی در محل کاشت مو
  • التهاب و درد در پوست سر
  • ریزش موقت موهای کاشته شده
  • عفونت، اسکار یا حتی نکروز در صورت انجام توسط تیم غیرحرفه‌ای

نکات مهم قبل از کاشت مو به روش FIT

برای این که عوارض ذکر شده در بالا پیش از کاشت مو به روش FIT را به حداقل برسانید، لازم است تا برخی از مراقبت‌ها را در دوره قبل و بعد از پیوند مو رعایت کنید.

  1. اولین موضع، رعایت دارویی قبل از کاشت مو است. باید تمامی داروهایی را که تا یک ماه قبل از کاشت مو به روش اف آی تی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیر نظر پزشک باشند. دلیل این موضوع ممکن است اختلالات دارویی با داروهای بیهوش‌کننده یا اختلال در روند لخته شدن خون باشد.

به همین دلیل استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات، اعم از سیگار و قلیان نیز قبل و بعد از کاشت مو به روش FIT ممنوع است.

  1. حتما تمام آزمایش‌های تجویز شده قبل از کاشت مو را انجام دهید.
  2. معمولا پیش از تمام درمان‌های جراحی‌محور، از بیمار خواسته می‌شود که در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کند. به همین دلیل باید قبل از کاشت مو به روش FIT از مصرف غذاهای چرب چند روز قبل از عمل پرهیز کنید.
  3. در واقع بهترین فصل برای کاشت مو به روش FIT وجود ندارد. با این حال برخی توصیه می‌کنند که برای کاشت مو بهتر است تا در فصل‌های سرد اقدام صورت گیرد. زیرا تعریق و آفتاب شدید فصل تابستان می‌توند فولیکول‌های تازه کاشته شده شما را تهدید کند.
  4. بهتر است قبل از جلسه اول کاشت مو موهای خود را کوتاه کرده، و دوش بگیرید. زیرا تا مدتی بعد از آن، امکان این موضوع وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن حتما برای حضور در جلسه کاشت مو لباس دکمه‌دار بپوشید؛ زیرا امکان در آوردن تی‌شرت بعد از جلسه جراحی وجود ندارد.

مراقبت های بعد از کاشت مو به روش FIT

مراقبت‌هایی که باید برای جلوگیری از عارضه‌های جانبی پیوند موی FIT در نظر بگیرید، در دوران بعد از کاشت هم ادامه خواهند داشت. برای این امر، باید:

  1. بنا به تجویز پزشک باید مدتی را در منزل استراحت کنید.
  2. هنگام خواب باید سر را بالاتر از بدن نگه داشته و به فولیکول‌های تازه کاشته شده فشاری وارد نیاید.
  3. به هیچ وجه به فولیکول‌های ناحیه اهداکننده و زخم‌های ان دست نزنید. این شامل ماساژ، خاراندن و یا کندن زخم‌ها می‌شود. علاوه بر آن، استفاده از شانه نیز ممنوع است.
  4. باید در چندماهه‌ی نخست بعد از کاشت مو از شامپوهای خاصی استفاده کنید.
  5. استفاده از سونا، جکوزی یا شنا کردن ممنوع است.
  6. سبک زندگی خود را اصلاح نموده و میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. همچنین مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید. دخانیات و الکل را تا دو ماه کنار بگذارید
  7. ورزش‌های سنگین ممکن است به فولیکول‌های ارزشمند شما آسیب برسانند. همچنین برقراری رابطه تا حداقل ۱۰ روز خطرناک محسوب می‌شود
  8. داروهای و آنتی‌بیتویک‌های تجویز شده را حتما مصرف کنید.
  9. تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده است، باید از رنگ کردن موها پس از کاشت مو به روش FIT خودداری کنید.

هزینه‌ کاشت مو به روش FIT در کلینیک ره یا

کاشت مو به روش FIT را باید یکی از بهترین روش های کاشت مو کنونی دانست. البته ممکن است این روش از دیگر روش‌های مشابه، کمی هزینه‌ی بیشتری را در بر داشته باشد. دلیل این امر، زمان و انرژی‌بر بودن آن، و نیز نیازمندی به تخصص و تجهیزات پیشرفت است. همچنین بسته به عواملی مانند

  • میزان گستردگی طاسی سر و شدت آن
  • کیفیت موهای ناحیه بانک مو
  • تعداد جلسات لازم برای پیوند مو

می‌باشد. به همین علت – و نیز نوسانات ارز- در حال حاضر امکان درج دقیق قیمت کاشت مو به روش FIT وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با استفاده از شماره‌های اعلام شده، همین الان با کلینیک ره یا تماس گرفته و استعلام قیمت کنید. با این حال، هزینه‌ی نهایی کاشت مو به روش FIT شما در کلینیک ره یا بدون انجام جلسه‌ی مشاوره حضوری امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *